Pressemeddelelse fra TV 2, DR, Nordic Entertainment Group, Discovery Networks og Nielsen Danmark om ny måling af seertal på tv og streaming fra 1. januar 2022.
Efter mere end et års grundigt forarbejde får Danmark pr. 1. januar 2022 en ny seermåling, som det internationale analysefirma Nielsen står for. Aftalen med Nielsen, der gælder til og med 2026, er indgået med TV 2, DR, Nordic Entertainment Group (NENT) og Discovery Networks, og siden har også Disney ønsket at blive en del af målingen.
Det er første gang i 30 år, at den danske seermåling får en ny leverandør. Siden 1. januar 1992 har Gallup (nu Kantar) stået for målingen af seertal i Danmark.
- Det hér er en ny måling til en ny tid, hvor danskernes seervaner og mediebrug bliver stadig mere digitalt. Derfor har den nye seermåling øget fokus på danskernes ændrede medievaner, flere skærme, flere indholdstyper, streaming-sening og nye aktører, siger formanden for tv-stationernes fælles styregruppe for seermålingen, Frederik Barnholdt, der er teamchef for Market & Performance Measure hos TV 2.
Seeradfærden i de danske hjem er under hastig forandring. Eksempelvis har knap hver fjerde husstand i Danmark ikke længere en traditionel tv-pakke, og de komplekse adfærdsmønstre stiller øgede krav for at sikre endnu mere korrekt måling af forbruget.
Frederik Barnholdt slår fast, at Nielsen fortsat skal levere en solid måling af traditionelt tv i de danske hjem. Denne måling suppleres fra 1. januar af en ny rapportering af forbruget på både danske streamingtjenester som DRTV og TV 2 PLAY og på internationale streamingtjenester samt på sociale mediers videoindhold.
- Vi er klar med en måling med et fuldt udbygget tv- og streamingpanel på 1.750 husstande – det højeste antal nogensinde i seermålingernes historie. Desuden tager Nielsen et nyt streamingmeter i brug, som via routeren i husstandene måler videoseningen på alle enheder – smartphones, tablet, computer, chromecast og alle andre devices – i husstanden. Vi glæder os til at dykke ned i tallene og løbende forbedre og forfine målingen, siger Frederik Barnholdt.
Nielsen: ”Den danske løsning bliver end to end den mest innovative løsning, vi har”
Nielsen er et amerikansk firma, som har store tv-, streaming- og radiomålingsopgaver i en række globale markeder. Analysevirksomheden har trukket på de internationale erfaringer i den danske tv-måling, men den danske løsning bliver den mest innovative, Nielsen hidtil har rullet ud i noget marked.
- De nordiske lande er markeder, hvor rigtigt mange bruger devices – og mange af dem. Derfor har vi investeret i den danske løsning, som bliver end to end den mest innovative løsning, vi har. Det er ikke den enkelte teknologi, men kombinationen, som er unik i Danmark, siger Chantale Coulombe, der er kommerciel chef for Nielsen Danmark.
- Det kræver et stort tv-panel og nogle avancerede algoritmer at bruge disse informationer rigtigt, siger Chantale Coulombe om den nye måling, som altså omfatter både traditionel tv-sening og streaming.
- Den største forskel til den nuværende måling handler om streaming. Al videostreaming, som foregår i husstanden, vil blive målt, uanset om man ser TV 2 PLAY, DR TV, Netflix, Viaplay, discovery+, HBO Max, Youtube eller en video på Facebook. Fordi vi ved præcis, hvor mange smartphones, tablets, Chromecasts og andre devices der er i huset, og fordi vi ved, hvem der bruger dem hver især, kan vi måle nøjagtigt, hvem der streamer hvad hvornår, siger Chantale Coulombe.
Nielsen Danmarks kommercielle chef understreger, at man ikke skal forvente en revolution i tallene for traditionelt tv fra 1. januar 2022, men streamingdelen bliver dog – fastslår hun – en stor ændring i den danske måling.