Flest fulgte valgaftenen på TV 2-familiens kanaler

Sådan fordelte tv-seningen sig på kommunalvalgdagen mellem klokken 16.30 og 02.00 på henholdsvis TV 2s valgkanaler (rød graf) og DR1 (blå graf). TV 2-familien sendte valg-tv på både TV 2s hovedkanal, NEWS og TV 2 Regionernes egne kanaler. 58 procent af seningen i dette tidsrum foregik på TV 2-familiens valgkanaler. (Kilde: Seerundersøgelsen i Danmark v/ Kantar)

Sådan fordelte tv-seningen sig på kommunalvalgdagen mellem klokken 16.30 og 02.00 på henholdsvis TV 2s valgkanaler (rød graf) og DR1 (blå graf). TV 2-familien sendte valg-tv på både TV 2s hovedkanal, NEWS og TV 2 Regionernes egne kanaler. 58 procent af seningen i dette tidsrum foregik på TV 2-familiens valgkanaler. (Kilde: Seerundersøgelsen i Danmark v/ Kantar)

18. november 2021;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

Kommunalvalgaftenen havde stor interesse hos danskerne, og 58 procent af danskernes valgsening foregik TV 2, TV 2 NEWS og TV 2-Regionernes egne kanaler. TV 2s kandidattest satte ny rekord med over to millioner gennemførte test, og onsdag satte TV2.DK også rekord.

Den dramatiske og højspændte kommunale valgaften tirsdag 16. november blev af mange danskere fulgt på TV 2-familiens kanaler – herunder i høj grad hos TV 2 Regionerne – hvor der allerede fra sidst på eftermiddagen blev leveret nyheder, resultater og kommentarer.

Kommunalvalget var aftenen og natten gennem præget af overraskelser og dramaer i befolkningsrige kommuner som København, Frederiksberg, Kolding, Esbjerg, Vejle, Fredericia og Ishøj samt i mindre og mellemstore kommuner som eksempelvis Slagelse, Tønder, Bornholm, Kerteminde og Hjørring.

Valget viste også større landspolitiske overraskelser af positiv og negativ art – henholdsvis stor fremgang til Konservative og Nye Borgerlige og tydelig tilbagegang for Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet og Venstre.

Da allerflest så valg-tv på en af de fire valgkanaler TV 2, DR1, NEWS og TV 2 Regionernes egen kanal, var det samlede seertal knap 1,3 millioner. Det var i tidsrummet mellem klokken 21.45 og 22.15.

Valgdækningen klokken 17.00-01.00 øgede det samlede seertal med knap 75 procent til de fire kanaler, som sendte valg-tv, i forhold til de foregående tre tirsdage.

TV 2s landsdækkende valgaften tirsdag blev sendt på TV 2 NEWS med værterne Troels Mylenberg og Cecilie Beck, der her er fotograferet ved 'SuperSøndag' forleden. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

TV 2s landsdækkende valgaften tirsdag blev sendt på TV 2 NEWS med værterne Troels Mylenberg og Cecilie Beck, der her er fotograferet ved 'SuperSøndag' forleden. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Mest valgsening på TV 2-kanalerne

Mellem klokken 17.00 og 01.00 var der valg-tv og valgnyheder på kanalerne TV 2, TV 2 NEWS, Regional-tv og DR1. I dette tidsrum stod disse TV 2-kanaler for 43,4 procent af danskernes samlede tv-forbrug, mens DR1 procent stod for 31,5 procent af tv-seningen.

Det betyder, at 58 procent af valgaften-seningen foregik på TV 2-familiens kanaler, mens 42 procent blev set på DR1. I forhold til valget i 2017 er der fremgang til DR1 og TV 2 NEWS, som fik årets næststærkeste dag målt på share, men lidt færre seere på TV 2s hovedkanal.

Samlet set havde kommunalvalg-aftenen i 2021 større interesse hos danske tv-seere end i 2017. Knap 75 procent af danskernes tv-sening mellem klokken 17.00 og 01.00 foregik på kanaler, der sendte valg-tv. I 2013 var det tilsvarende tal knap 67 procent.

 

Stærk aften for TV 2 og TV 2 Regionerne

Hos TV 2 og TV 2 Regionerne er der stor tilfredshed med den valgaften-dækning, som danskerne i høj grad gjorde brug af.

- Kommunal- og regionsvalg er det vigtigste valg for danskerne, når det gælder beslutninger om de helt nære ting i for vores hverdag, og vi er glade for, at vi sammen med TV 2 kan dække alle valgets nuancer med stor seeropbakning. Hos TV MIDTVEST er valg hjerteblod, og vi elsker kommunalvalg. Det er en kerne public service-opgave for os, siger direktør Lone Sunesen, TV MIDTVEST, og fortsætter:

- Vi havde alle biler på vejene og over 100 medarbejdere involveret i tirsdagens dækning, hvor tv-dækningen og vores liveblogs supplerede hinanden på bedste vis. Vi har aldrig før dækket et valg så meget live – med de store dramaer, overblik og analyser på tv og de helt nære nyheder fra din egen kommune i liveblogs på telefonen. Og så er det jo ekstra glædeligt, at midt- og vestjyderne har kvitteret vores indsats med fremgang i seertal på tv og digitalt med flere end én million besøg på vores liveblogs.

Administrerende direktør Mikael Justesen, TV2 Nord, siger:

- Det er fantastisk at være med til at give danskerne den optimale dækning af valget - på en kæmpe platform. Vi havde livedækning fra alle kommuner og kunne nærmest tage seerne med helt ind i forhandlingslokalerne. Og inden aftenen var gået, havde vi præsenteret nordjyderne for alle nordjyske borgmestre - nye og genvalgte - på live-tv samt fortalt, at formandsposten i regionen ville gå fra rød til blå. En kæmpe fornøjelse og selvfølgelig også dejligt, at seerne har belønnet os med nogle imponerende tal. Interessen for demokratiet er i høj grad til stede!

TV 2s nyhedsdirektør, Ulla Pors. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

TV 2s nyhedsdirektør, Ulla Pors. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

TV 2s nyhedsdirektør, Ulla Pors, siger, at samarbejdet mellem TV 2 og TV 2 Regionerne har nået nye højder ved dette kommunalvalg.

- Jeg er stolt af, hvordan vi med samarbejdet med TV 2s regioner når hele landet rundt og giver danskerne både den helt nære valgdækning og de store linjer på TV 2s kanaler og platforme, siger Ulla Pors og fortsætter:

- Vi kan se, at interessen for valget på TV 2 denne gang er helt i top, dramaerne stod i kø på valgnatten, og vi glæder os til at fortsætte dækningen af alle de spændende resultater.

Dagen efter valget, onsdag 17. november, var valgnyhederne på TV 2, TV 2 NEWS og TV 2 Regionerne klart mere set end dækningen på DR1 i de lange perioder, hvor kanalerne dækkede valgresultater samtidig.

Rekorder på TV2.DK: 1.715.000 daglige brugere onsdag
- og to millioner gennemførte kandidattest i valgkampen

Herudover var der stor interesse for valget på de digitale platforme hos både TV 2 og TV 2 Regionerne. For TV2.DK gav valgdagen 16. november også betydelig fremgang, og sammenlignet med de andre større nyhedssites i markedet var der flest brugere på TV2.DK og apps tirsdag. Der var i går tale om en tredobling af antallet af sidevisninger på TV2.DK sammenlignet med kommunalvalgdagen i 2017. Og så er det værd at bemærke, at dagen efter et valg traditionelt plejer at være endnu større på TV2.DK og apps end selve valgdagen.

Dagen efter valgdagen, onsdag 17. november, satte TV2.DK ny rekord med 1.715.000 daglige brugere. Det er næsten 100.000 flere end den tidligere rekord fra 31. januar i år.

Et andet af de TV2.DK-tilbud, som har været særdeles anvendt, er TV 2s meget lokale kandidattest, som nu er gennemført over to millioner gange.

Det er ny rekord for en kandidattest hos TV 2. Den tidligere rekord var på 1,8 millioner gennemførte test og stammede fra folketingsvalget i 2019. TV 2s kandidattest til kommunal- og regionsvalget er lavet i samarbejde med TV 2 Regionerne og næsten alle de regionale dagblade i Danmark.

Udvidet nyhedsdækning onsdag

Den udvidede valgdækning på TV 2 fortsatte onsdag 17. november, hvor der blev indgået flere konstitueringsaftaler, og hvor de personlige stemmer blev talt op.

Dagen efter valget var valgnyhederne på TV 2, TV 2 NEWS og TV 2 Regionerne klart mere set end dækningen på DR1 i de lange perioder fra tidlig morgen til først på aftenen, hvor kanalerne dækkede valgresultater samtidig.

 

Billede {0} af {1}