Kvægtorvet byder indenfor til ny event, der skal sikre flere kvinder i IT- og techjobs

I forbindelse med kampagnen er der via universiteter og erhvervsakademier i hele landet udpeget et kvindeligt IT-landshold, som deltager i interviews og aktiviteter for at inspirere flere kvinder til uddannelse og karriere i IT- og techbranchen.

I forbindelse med kampagnen er der via universiteter og erhvervsakademier i hele landet udpeget et kvindeligt IT-landshold, som deltager i interviews og aktiviteter for at inspirere flere kvinder til uddannelse og karriere i IT- og techbranchen.

06. oktober 2021;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

Med Technology Denmark i front igangsættes nu en storstilet kampagne, der skal få flere unge kvinder til at vælge en karrierevej i IT- og techbranchen. TV 2 lægger hus til kampagnens første event, der har deltagelse af blandt andre 100 fynske gymnasieelever.

Danske virksomheder anslås at mangle 19.000 IT-specialister i 2030, men andre analyser fra bl.a. McKinsey peger på helt op til 80.000 ledige specialistjobs. Udfordringerne er enorme, og hvis problemerne skal løses, skal der sættes aktiviteter i gang nu. I spidsen for en ny indsats står Technology Denmark.

- Der er en enorm mangel på arbejdskraft inden for IT-området, og samtidig har vi ikke formået at aktivere halvdelen af talentmassen ordentligt. Kvinderne udgør fortsat færre end hver tredje af de studerende på IT-uddannelserne, og dermed er der en masse skjult talent, som vi går glip af. Det er brandærgerligt for en branche med så stor vækst, siger administrerende direktør i Technology Denmark, Mette Beck-Nielsen.

Technology Denmark har derfor igangsat en stor kampagne, der skal få flere unge kvinder til at vælge en STEM-uddannelse (Science, Technology, Engineering og Mathematics) og en karrierevej i IT- og techbranchen. På IT-uddannelserne udgør kvinder i dag under 30 procent, men hvis kvinder blev uddannet inden for IT i samme omfang som mænd, ville det betyde 1700 flere IT-specialister om året.

Kampagnen tager afsæt i, at der er brug for flere kvinder til at præge den fælles fremtid baseret på teknologi, og at der specifikt er brug for flere IT-specialister til at imødekomme et stort og voksende udviklings- og arbejdskraftbehov.

Administrerende direktør Mette Beck-Nielsen, Technology Denmark.

Administrerende direktør Mette Beck-Nielsen, Technology Denmark.

Et kvindeligt IT-landshold, fire store events og ’power talks’
En af aktiviteterne i kampagnen er et kvindeligt IT-landshold, hvor 14 kvinder via universiteter og erhvervsakademier i hele landet er udpeget til deltagelse. Herudover etableres fire store events rettet mod gymnasieelever samt en række digitale ’power talks’ med fremtrædende kvindelige profiler inden for tech. Hvert event har et teknologitema, hvor blandt andre TV 2, Facebook og Netcompany deltager som repræsentanter for virksomhederne.

På hvert event vil Technology Denmark give en indflyvning til teknologi- og IT-branchen, mens værtsvirksomhederne fortæller, hvad de gør for at skabe spændende arbejdspladser for både kvinder og mænd.

Første event inddrager TV 2 og foregår på Kvægtorvet i Odense torsdag 7. oktober og har deltagelse af 100 elever fra odenseanske gymnasier. Dette event handler blandt andet om, hvordan TV 2 bruger teknologier i dag, og om hvordan de mere digitaliserede og personaliserede nyheder påvirker samfundet. Gymnasieeleverne får her et konkret indblik i fremtidens medieteknologier og karrieremulighederne i spændingsfeltet inden for medier og teknologi samt et unikt møde med IT-landsholdet.

Temaerne på de øvrige tre events er bæredygtighed, robotteknologi og gaming.

- Kvinder til IT-faget handler ikke alene om manglende arbejdskraft, men også om, at diversitet giver bedre produktudvikling, et bedre arbejdsmiljø for måde mænd og kvinder samt i sidste ende bedre bundlinje i virksomhederne. Virksomheder med fokus på diversitet, herunder køn, klarer sig bedre end andre, siger Mette Beck-Nielsen.

Eventet på TV 2 med fokus på kvinder, diversitet og fremtidens medieteknologier gennemføres i samarbejde med Media City Odense ApS, Odense Kommune, Teknologipagten og HighFiveGirls.

Billede {0} af {1}