TV 2 opjusterer forventningen til 2021-resultatet

TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

I 1. halvår 2021 havde TV 2 en omsætningsvækst på 14,9 procent. Væksten på de digitale produkter inden for både reklame og abonnement er som forventet, og samtidig har den traditionelle reklameomsætning udviklet sig over forventning i årets første seks måneder.

Det danske reklamemarked har udviklet sig gunstigt i de første seks måneder af 2021. Det smitter positivt af på TV 2s regnskab for 1. halvår 2021, hvor TV 2 opnår et resultat før finansielle poster (EBIT) på 285 mio. kr. mod 221 mio. kr. i samme periode i 2020.

Som følge af resultatet fra 1. halvår opjusteres forventningen til 2021-resultatet før finansielle poster (EBIT) til 375-425 mio. kr. Den tidligere forventning var 250-300 mio. kr.

- Vi opnår i 1. halvår vækst på næsten alle områder. Og da TV 2s strategi handler om digital transformation for at bevare TV 2s gennemslagskraft, er vi i særdeleshed tilfredse med udviklingen i de digitale produkter – eksempelvis TV 2 PLAY-abonnementsomsætningen samt reklameomsætningen på Addressable TV og på TV2.DK, siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen.

 

Mere end 25 procent stigning i reklameomsætningen

I 1. halvår 2021 har reklameomsætningen vist stor fremgang med mere end 25 procent vækst i forhold til 1. halvår sidste år, som var præget af coronapandemien. Fremgangen kommer fra både traditionel tv-reklame og TV 2s digitale reklameprodukter, og væksten kan tilskrives en gunstig markedsudvikling, en fortsat meget høj tv-sening og en flot indsats i TV 2s salgsafdeling.

Væksten i abonnementsomsætningen var i 1. halvår i år knap seks procent, som kan tilskrives TV 2 PLAY, mens den traditionelle tv-distributionsomsætning var faldende som følge af forbrugernes fortsatte fravalg af tv-pakker.

- Den strukturelle udvikling, hvor færre har en tv-pakke, fortsætter, og dermed er TV 2s traditionelle tv-forretning udfordret. I det lys er der behov for betydelig vækst i den digitale forretning, og det er vi lykkedes med i årets første seks måneder, siger Anne Engdal Stig Christensen.

TV 2 offentliggjorde i 2. kvartal 2021, at TV 2 PLAY har rundet 800.000 abonnementer. På TV2.DK, som er TV 2s gratis platform, har antallet af brugere været rekordhøjt med 1,3 millioner daglige brugere.

 

Stigende omkostninger og mere sening hos TV 2-familien

TV 2 har også haft stigning i omkostningerne i 1. halvår 2021 sammenlignet med samme periode af 2020, hvor usikre fremtidsudgifter pga. corona betød udskydelse af en række programmer. Meromkostningerne i 2021 er primært anvendt til at styrke de strategiske indsatsområder fiktion og sport samt TV 2 PLAY med både indhold og udvikling af platformen.

TV 2-kanalerne har haft vækst i både seerandel og tv-sening. TV 2-familiens seerandel blandt alle danskere var i 1. halvår i år 48,1 procent, hvilket er 1,8 procentpoint mere end i 1. halvår 2020.

Danskernes samlede tv-sening faldt i 1. halvår med én procent, mens tv-seningen hos TV 2-familien voksede med tre procent til 66 daglige minutter i 1. halvår 2021.

Læs TV 2s halvårsrapport 2021 her.

Seneste nyt

29. november 2021

- Det var rigtigt at igangsætte en advokatundersøgelse. Men vi skulle have handlet tidligere

Link til - Det var rigtigt at igangsætte en advokatundersøgelse. Men vi skulle have handlet tidligere
28. november 2021

Nyt indsamlingsprogram hjælper 6.357 udsatte børn med ind i fællesskabet

Link til Nyt indsamlingsprogram hjælper 6.357 udsatte børn med ind i fællesskabet
24. november 2021

Nyt – og anderledes – indsamlingsprogram vil hjælpe udsatte børn med ind i fællesskabet

Link til Nyt – og anderledes – indsamlingsprogram vil hjælpe udsatte børn med ind i fællesskabet

Billede {0} af {1}