Danske mediehuse klar med Publisher Platform

TV 2, JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier står bag lanceringen af den nye digitale reklameplatform, hvor annoncørerne er garanteret en dansk, journalistisk kvalitetskontekst og fuld valuta for pengene.

Så er den her – Publisher Platform. I slutningen af 2019 annoncerede TV 2, JP/Politikens Hus og Berlingske Media, at de ville påbegynde udviklingen af en ny, digital reklameplatform med garanti for dansk kvalitetskontekst og effekt for annoncørerne. De inviterede de øvrige danske mediehuse med - det eneste adgangskrav var, at man skulle være tilmeldt Pressenævnet, og dermed tage ansvar for det indhold, der publiceres, og for den kontekst, der udbydes annoncering i på platformen.

Nu er platformen klar i sin første version, og i mellemtiden er der kommet flere medlemmer til i foreningen bag driften af platformen. Der står nu seks mediehuse bag lanceringen 1. oktober: TV 2, JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier.

- Med den store tilslutning til Publisher Platform kan vi nu tilbyde et virkelig stærkt, dansk alternativ til Facebook og Google. Sammen repræsenterer vi en dækning på mere end 90 pct. af den danske befolkning over 15 år. Med den nye platform slipper annoncørerne for usikkerhed om, hvor de optræder – her er nem og enkel adgang til de danske mediehuse, og garanti for kun at optræde i en dansk, journalistisk kvalitetskontekst, siger Kenneth Brenøe, Head of Digital Sales & Digital Ad Development hos TV 2 og formand for foreningen bag platformen.

En løsning på cookie-udfordringen

Målretning på Publisher Platform baserer sig på kontekstuelle data fra alle de deltagende medier. Målretning mod kontekst benytter sig ikke af cookies, i stedet køber man ind i den særlige indholdskontekst, der matcher ens brand eller kampagnebudskab.

- Kontekstuel målretning løser den aktuelle udfordring med, at flere og flere brugere siger nej tak til cookies, hvilket reducerer annoncørernes dækning ved traditionel målretning ganske betragteligt. Kontekstuel målretning fungerer på tværs af alle devices og begrænses ikke af ITP, hvilket igen styrker bredden i dækningen ved indkøb på platformen, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus og bestyrelsesmedlem i foreningen bag platformen.

Med den store tilslutning til Publisher Platform kan vi nu tilbyde et virkelig stærkt, dansk alternativ til Facebook og Google. Sammen repræsenterer vi en dækning på mere end 90 pct. af den danske befolkning over 15 år. Kenneth Brenøe

Hele investeringen går til annonceindkøb

Publisher Platform bliver drevet af en non-profit forening. Hvert deltagende medie varetager fortsat selv sine egne salgsaktiviteter, og der oprettes ikke noget fælles salgsteam på tværs af medierne. Men platformen er fælles, og det samme er kravene til kvalitet og transparens.

På Publisher Platform går hver krone, der investeres, ubeskåret til annonceindkøb. I modsætning til alle andre platforme, hvor de forskellige tech fees trækkes fra annoncørens budget, før der kan købes eksponering for det beløb, der er tilbage, så afholder mediehusene her de tekniske omkostninger.

- Publisher Platform skaber nye muligheder i et annoncemarked i opbrud. Målet er at kunne levere god viewability samt at sikre, at hele annoncørens investering går til medierne, som så afholder de tekniske omkostninger og sørger for at levere effekt på kampagnerne, siger Kenneth Bejerholm Madsen, annoncedirektør hos Berlingske Media og næstformand i foreningen bag platformen.

Uafhængig annonceteknologi

Platformen er baseret på uafhængig annonceteknologi leveret af Xandr med et nemt og brugervenligt bookinginterface udviklet af nexta.io. Et indkøb kræver kun fire trin, hvilket gør det nemt for indkøberne at bruge platformen, uanset om man som annoncør selv foretager sit medieindkøb, eller man som mediebureau foretager det på vegne af annoncørerne.

- Vi er virkelig stolte over at levere fundamentet for denne banebrydende løsning i det digitale annoncemarked. De danske mediehuse er med denne lancering forgangseksempler i Europa i forhold til at vise vejen i en cookieless fremtid og mod genskabelse af den transparens, som alle taler om, er gået tabt. Den strategiske klarhed er fastholdt hele vejen gennem udviklingsprocessen, og her lanceres virkelig en ny måde at tilbyde annonceindkøb på, siger Katie Blair, Director Northern Europe hos Xandr.

- Ambitionen for Publisher Platform og timingen for lanceringen er godt i tråd med de dialoger, vi hører, andre udgivere har på tværs af Europa. Vi er stolte af at se det danske marked være blandt de første, hvor udgivere gør deres kvalitetstrafik tilgængeligt ét sted, og af at vi her understøtter en platform, der gør medieindkøb af digitale annoncer lige så simpelt som at købe en flyrejse online, siger Martin Jensen, CCO og stifter af nexta.io.

Yderligere information:
publisherplatform.dk

Seneste nyt

21. oktober 2020

TV 2 og Nordisk Film i samarbejde: Mere dansk børneindhold på PLAY

Link til TV 2 og Nordisk Film i samarbejde: Mere dansk børneindhold på PLAY
21. oktober 2020

’Partiernes skjulte overgreb’ - dokumentarserie i tre afsnit

Link til ’Partiernes skjulte overgreb’ - dokumentarserie i tre afsnit
21. oktober 2020

'Sygeplejeskolen' er tilbage 1. november

Link til 'Sygeplejeskolen' er tilbage 1. november

Billede {0} af {1}