TV 2 skruer op for salg af reklamer på TV 2 PLAY og direkte salg til annoncørerne

Salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg, Peter Olafsson. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg, Peter Olafsson. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

25. september 2020;
Af: Mads Boysen, TV 2 Kommunikation

Offensiv reorganisering af TV 2s reklameforretning skal levere på den stigende efterspørgsel fra markedet på databeriget video, individuel rådgivning og direkte salg.

TV 2s reklameforretning kom styrket ud af første halvår 2020, selvom markedet gik ned. Allerstørst vækst var der for databerigede reklamer på TV 2 PLAY, hvor omsætningen voksede med over 50 procent i årets første seks måneder. Efterspørgslen fra kunderne på databeriget video stiger fortsat, og nu skruer TV 2 yderligere op for den del af forretningen med en reorganisering af TV 2 Reklamesalg.

- Fremover organiserer vi os i endnu højere grad efter annoncørernes behov og indkøbsadfærd, og det betyder blandt andet, at Addressable TV - eller fremtidens tv-reklame - for alvor rykker ud i alle salgskanaler, uanset om vi taler om nationale- eller regionale kampagner, tv- eller digitale kampagner eller om annoncørerne køber ind gennem et mediebureau eller direkte hos TV 2, siger Peter Olafsson, salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg, og fortsætter:

- I det hele taget stiger efterspørgslen på databeriget video, og nu accelererer vi den del af forretningen yderligere, det vil sige både reklamer på TV 2 PLAY, Branded Content-videoformater, den nye generation af prerolls og hvad der ellers måtte blive udviklet af kommercielle formater inden for videokategorien.

Flere sælgere på det direkte salg

Sammen med styrkelsen af den databerigede reklameforretning skruer TV 2 også op for den individuelle rådgivning af annoncørerne og det direkte salg.

- Vi oplever, at et stigende antal annoncører ønsker at tage mere kontrol over deres medieinvestering, hvilket stiller nye og større krav til alle aktørerne på markedet og ikke mindst til os som mediehus. I den forbindelse mærker vi en klart stigende efterspørgsel fra annoncørerne på sparring og rådgivning og samtidig også et stigende ønske fra nye annoncører om at handle direkte med TV 2. Vi har gennem de seneste år oplevet en kraftig vækst inden for netop dette kundesegment, og den tendens er kun blevet yderligere forstærket under coronakrisen. Derfor øger vi salgsstyrken markant på dette område, siger Peter Olafsson.

Nye markedskrav kræver øget spændvidde i kompetencerne

Ud over den større salgsstyrke i det team, som håndterer TV 2s direkte kunder, betyder nye markedskrav, at der skal ansættes flere specialister med høj detailviden og bureauerfaring til det team, som håndterer dialogen og forhandlingerne med mediebureauerne og de fælles kunder, som handler ind via mediebureauerne.

- Vi ser en tendens til, at nogle annoncører insourcer dele af deres medieindkøb, mens der efterspørges rådgivning på andre dele, som fortsat håndteres af mediebureauet. Dette stiller nye krav til vores kompetencer, for vi skal fremadrettet i endnu højere grad tilpasse vores rådgivning til den enkelte annoncør eller det enkelte bureau, så vi leverer på lige præcis deres behov, siger Peter Olafsson og fortsætter:

- Nogle annoncører vil fortsat have al kontakt gennem et mediebureau, andre gennem deres digitale bureau, mens andre igen vil ønske direkte sparring fra deres medie- og samarbejdspartnere eller en blanding af flere ting. Det stiller nye krav til spændvidden i vores salgskompetencer og skaber et behov for nye salgsprofiler i det team, som håndterer vores bureau-kunder, siger Peter Olafsson.

Fremover organiseres TV 2 Reklamesalg i tre teams efter kundernes indkøbsadfærd, men uanset hvilken indgang, annoncørerne har til TV 2 i fremtiden, så har alle teams fokus på databerigede reklamer på TV 2 PLAY samt øvrige videoformater på både TV 2 PLAY og TV2.DK.

- TV 2s direkte kunder skal fortsat opleve en meget tæt sparring fra vores kundeansvarlige. Mediebureauerne og vores fælles bureaukunder skal opleve større specialistviden og faglig sparring fra vores side. Og vores digitale kunder skal alle have en dyb indsigt i vores samlede, digitale reklameportefølje. Overordnet set ønsker vi - i et mere fragmenteret marked - at matche mediebureauerne på kompetence for herigennem at blive en bedre og stærkere mediepartner for både bureauer og annoncører, og det er uanset, om den enkelte annoncør ønsker at handle med TV 2 direkte eller igennem et bureau siger Peter Olafsson.

Billede {0} af {1}