Touren trodser coronakrise og fastholder meget høj seertilslutning

I Tourens første ni dage – til og med 9. etape – har hver dansker i gennemsnit brugt 2 timer 17 minutter på at se Tour de France på TV 2s kanaler. Det er et top-3-resultat i de seneste ti udgaver af Tour de France. (Foto: Anne-Christine Poujoulat / Ritzau Scanpix / TV 2)

I Tourens første ni dage – til og med 9. etape – har hver dansker i gennemsnit brugt 2 timer 17 minutter på at se Tour de France på TV 2s kanaler. Det er et top-3-resultat i de seneste ti udgaver af Tour de France. (Foto: Anne-Christine Poujoulat / Ritzau Scanpix / TV 2)

Sidste uge blev den stærkeste for TV 2s hovedkanal i mere end et år, og det er der én hovedårsag til: Tour de France.

Tour de France trodser indtil videre coronakrisen og det anderledes tidspunkt af året, hvor løbet køres. Seertallene for den første af årets tre uger Tour-uger viser, at Tour de France trækker masser af seere til TV 2 og TV 2 PLAY.

Sidste uge blev – netop på grund af Tour de France – den stærkeste uge for TV 2s hovedkanal i mere end et år. I sidste uge stod TV 2 alene for 32 procent af danskernes tv-sening mod 26 procent på årsbasis.

I Tourens første ni dage – til og med 9. etape – har hver dansker i gennemsnit brugt 2 timer 17 minutter på at se Tour de France på TV 2s kanaler. Det er et top-3-resultat i de seneste ti udgaver af Tour de France.

- Vi har naturligvis været vildt spændte på, hvad det vil betyde for seningen, at Tour de France pludselig ikke ligger i sommerferiens smørhul, så vi er overordentligt glade for, at vi kan levere meget høje seertal. Det er dejligt, at Touren er så stor, at den kan trække folk, selv om den bliver flyttet ind i eftersommeren, siger TV 2s Tour de France-redaktør, John Jäger, og fortsætter:

- Den høje seeropbakning hænger også sammen med, at Tour de France er mere uforudsigelig end i mange år. Stjerner stiller ikke op. Andre stjerner er skadede. Alle har været ramt af coronapausen, så ingen ved rigtigt, hvor de står. Jeg tror, at den indlysende uforudsigelighed bidrager til interessen.

Gennem de første ni Tour-dage har de gennemsnitlige seertal til etaperne været 248.000, og det er på niveau med de seneste års udgaver af Tour de France.

Seerandelen til etaperne har været 49,4 procent – det samme som i 2019, som var den højeste seerandel siden 2011. En seerandel på 49,4 procent betyder, at halvdelen af tv-seerne har stillet ind på Tour de France på TV 2, når etaperne køres i Frankrig.

TV 2s Tour-dækning omfatter i år både de store transmissioner og studieprogrammer i dagtimerne og et nyt aftenprogram, 'AftenTouren', der sendes direkte fra Frankrig og har Rasmus Staghøj (tv.) som vært. Til højre ses programmets faste ekspert Lars Ytting Bak. (Foto: TV 2)

TV 2s Tour-dækning omfatter i år både de store transmissioner og studieprogrammer i dagtimerne og et nyt aftenprogram, 'AftenTouren', der sendes direkte fra Frankrig og har Rasmus Staghøj (tv.) som vært. Til højre ses programmets faste ekspert Lars Ytting Bak. (Foto: TV 2)

Cykelfaglighed og godt selskab

TV 2s Tour-dækning omfatter i år både de store transmissioner og studieprogrammer i dagtimerne og et nyt aftenprogram, der sendes direkte fra Frankrig og har Rasmus Staghøj som vært.

- Jeg glæder mig over, at der er tilfredshed med den måde, vi dækker Touren på. Desuden er de otte pragtfulde danskere i feltet – som gør det særdeles godt på både cyklen og på tv – naturligvis en væsentlig årsag til opbakningen. Samtidig tror jeg, at vores dækning med store mængder af cykelfaglighed og godt selskab bidrager til, at seerne vælger os til. Vi gør i hvert fald det bedste, vi kan, siger John Jäger og fortsætter:

- Mange snupper Touren på flow-tv, men der er også en stor gruppe, der vælger at følge løbet via TV 2 PLAY i år, hvor vi i højere grad skal følge Tour de France, mens vi er på arbejde. Også på tour.tv2.dk er der omfattende dækning på et meget højt niveau – og med et stort publikum. Jeg har nogle dygtige kolleger!

Tour de France slutter i Paris søndag 20. september.

Seneste nyt

17. september 2020

TV 2 viser den prisvindende ’The Cave’

Link til TV 2 viser den prisvindende ’The Cave’
17. september 2020

Promax: TV 2 Marketing er Marketing Team of The Year – igen!

Link til Promax: TV 2 Marketing er Marketing Team of The Year – igen!
17. september 2020

Hæder til Mikkel Beha Erichsen og ’Kurs mod…’

Link til Hæder til Mikkel Beha Erichsen og ’Kurs mod…’

Billede {0} af {1}