Status: Et halvår i coronaens tegn

TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Intet har været, som det plejer, i 1. halvår 2020, når det gælder danskernes tv-forbrug. Her fik nyheder og public service-indhold samt manglende sportsbegivenheder stor betydning for seernes valg af kanaler.

Når der skrives nyere tv-historie, vil 2020 – og i hvert fald det netop afsluttede 1. halvår – stå i coronaens tegn og blive betragtet som en usædvanlig tv-epoke. For næsten intet har været, som det plejer, i 1. halvår 2020.

Coronakrisen fra marts gav højere forbrug på tv og på digitale tjenester som TV2.DK og TV 2 PLAY, og det kom i høj grad public service-kanaler som DR1 og TV 2 samt TV 2 NEWS til gavn. Samtidig betød coronaen aflysning eller udskydelse af live-sport i massevis. Det var til stor skade for de rene sportskanaler og for TV3+ samt en række kanaler hos Discovery Networks, som desuden var stærkt påvirket af lavere udbredelse, efter at kanalerne røg ud af YouSee’s tilbud.

- Vi gik ind i den turbulente coronaperiode med stor usikkerhed om økonomi og om live-programmer som især ’X Factor’ og Go’-magasinerne, der blev taget af planen. Også vores sportskanaler blev hårdt ramt, og dermed blev der skabt uvished om vores seertal på tv og abonnementstal på TV 2 PLAY, siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- De mistede seere blev opvejet af en kraftigt stigende interesse for nyheder på TV 2 og bragende fremgang på TV 2 NEWS, som aldrig tidligere har stået så stærkt i danskernes bevidsthed og medieforbrug. Også CHARLIE, FRI og ZULUs komplementerende programmer klarede sig godt i den periode, hvor corona var i fokus på mange kanaler.

Et af de nye sommerprogrammer, som TV 2 har investeret i, er 'Kurs mod danske kyster' med familien Beha Erichsen. Første afsnit, der blev sendt torsdag 16. juli, er foreløbig set af cirka 600.000 og er det mest sete program på dansk tv siden den første del af juni. (Foto: Hannelore Dörner / TV 2)

Et af de nye sommerprogrammer, som TV 2 har investeret i, er 'Kurs mod danske kyster' med familien Beha Erichsen. Første afsnit, der blev sendt torsdag 16. juli, er foreløbig set af cirka 600.000 og er det mest sete program på dansk tv siden den første del af juni. (Foto: Hannelore Dörner / TV 2)

TV 2 valgte at investere i kriseperioden

Efter den mest urolige del af coronaperioden foretog TV 2 flere aktive valg, som havde til formål at styrke hovedkanalens og TV 2 PLAYs sommerplan. Ét valg var at investere i nye, danske programmer som blandt andet ’Kurs mod danske kyster’ og musikprogrammerne ’Hele Danmarks Festival’ og ’Grønnere Grøn’. Et andet aktivt valg var at hente allerede producerede programmer – eksempelvis ’Rita’, ’Stormester’ og ’Hjem til gården’ – ind i planen for at styrke sommeren.

- Alt sammen har medvirket til, at vi er kommet bedre igennem den usædvanlige og temmelig mærkelige coronaperiode, end vi på forhånd havde turdet håbe, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Den samlede tv-sening blandt alle danskere faldt i 1. halvår 2020 med godt halvanden procent – et noget mindre fald end i de seneste år, og det kan blandt andet tilskrives rekordhøj nyhedsinteresse i især marts og april.

På TV 2 PLAY voksede antallet af abonnenter, ligesom abonnenterne øgede deres tidsforbrug på tjenesten betydeligt.

Vindere og tabere i 1. halvår

De to største vindere i 1. halvår var TV 2 NEWS og DR1 – sidstnævnte blev halvårets mest sete kanal foran TV 2. Det er første gang siden 2017, at DR1 målt på 1. halvår er Danmarks mest sete kanal blandt alle danskere.

TV 2 NEWS øgede sin seerandel med mere end en tredjedel – fra 5,2 procent til 7,2 procent – og kanalen fastholdt dermed positionen som Danmarks tredjestørste kanal foran TV 2 CHARLIE (6,5 procent i seerandel) og DR2 (5,7 procent).

På kanalfamilieniveau stod TV 2 i 1. halvår 2020 for 46,5 procent af danskernes tv-sening – en fremgang fra 40,3 procent i 1. halvår 2019.

DR-familien stod for 34,7 procent af tv-seningen, hvilket er en beskeden tilbagegang fra 36,3 procent i 2019, hvor DR havde tre flere lineære kanaler. TV3-kanalerne mistede en smule seerandel – især på grund af manglende sportstransmissioner – mens Discovery-kanalerne mistede seerandel både pga. aflyst sport og den manglende distribution hos YouSee.

 

 

Billede {0} af {1}