Nyt strategisk samarbejde skal gøre Odense til Danmarks mest attraktive medieby

Fra etableringen af Media City Odense ses (fra venstre) Per Westergård og Jesper Rosener, hhv. bestyrelsesformand og administrerende direktør for Jysk Fynske medier, Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel, Odense Kommunes stadsdirektør, Stefan Birkebjerg Andersen, Anne Engdal Stig Christensen og Carsten Topholt, hhv. administrerende direktør og finansdirektør for TV 2 DANMARK, Peter Zinck og Esben Seerup, hhv. bestyrelsesformand og direktør for TV 2 Fyn, bestyrelsesformand for reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, Erik Laumand, samt Henrik Dam, Jens Ringsmose og Niels Thorborg, hhv. rektor, dekan og bestyrelsesformand for Syddansk Universitet. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Fra etableringen af Media City Odense ses (fra venstre) Per Westergård og Jesper Rosener, hhv. bestyrelsesformand og administrerende direktør for Jysk Fynske medier, Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel, Odense Kommunes stadsdirektør, Stefan Birkebjerg Andersen, Anne Engdal Stig Christensen og Carsten Topholt, hhv. administrerende direktør og finansdirektør for TV 2 DANMARK, Peter Zinck og Esben Seerup, hhv. bestyrelsesformand og direktør for TV 2 Fyn, bestyrelsesformand for reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, Erik Laumand, samt Henrik Dam, Jens Ringsmose og Niels Thorborg, hhv. rektor, dekan og bestyrelsesformand for Syddansk Universitet. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

De største medievirksomheder på Fyn og Syddansk Universitet har i dag etableret Media City Odense med Odense Kommune som en vigtig og tæt samarbejdspartner. Ambitionen er at sikre Odense en national førerposition inden for medier og medieteknologi.

Fredag 12. juni 2020 blev der skrevet mediehistorie ved et stiftende møde i TV 2s hovedkontor på Kvægtorvet i Odense. Her besluttede de største medievirksomheder i Odense og Syddansk Universitet at etablere det strategiske samarbejde Media City Odense. Odense Kommune er med som en vigtig og tæt samarbejdspartner.

Media City Odense har til formål at skabe en national førerposition for Odense inden for medier og medieteknologi. Ambitionen med projektet er, at Media City Odense skal være Danmarks førende medietechfællesskab, som skal samle landets stærkeste kompetencer på området – til gavn for virksomheder og borgere i Odense samt brugere i hele Danmark.

Bag initiativet står Jysk Fynske Medier, TV 2 DANMARK A/S, TV 2 Fyn og Syddansk Universitet med Odense Kommune som samarbejdspartner. Parterne har lavet en aftale om at give projektet Media City Odense økonomisk og strategisk support gennem de kommende år. Et af de førstkommende skridt efter fredagens etablering bliver at ansætte en direktør for Media City Odense, som skal tiltræde inden udgangen af 2020.

Etableringen af Media City Odense foregik 12. juni 2020 i TV 2s hovedkontor på Kvægtorvet. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Etableringen af Media City Odense foregik 12. juni 2020 i TV 2s hovedkontor på Kvægtorvet. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Inspiration fra Bergen og Hamborg – og fra Odense selv

Media City Odense-samarbejdet er blandt andet inspireret af mediesamarbejder i norske Bergen og tyske Hamborg – og især af den succesfulde medieklynge i Bergen, som hyppigt får besøg af medievirksomheder fra hele Europa, der vil høre mere om den vestnorske model.

TV 2 DANMARK og TV 2 Fyn har været blandt de besøgende i Bergen, som har mange fællestræk med Odense: Bergen er hovedsæde for en landsdækkende tv-station (TV 2 Norge) og hjemsted for to aviser, regional-tv og et universitet. Gennem årene er Bergen blevet kendt for succesfulde tech-satsninger fra især TV 2 Norge, som efterfølgende er blevet til selvstændige virksomheder. Media City Bergen blev etableret som klynge i 2010 og fik fælles lokation i 2017.

En anden inspiration har været den odenseanske robotklynge, hvor et strategisk samarbejde mellem private virksomheder, Odense Kommune og Syddansk Universitet har gjort Odense til Danmarks største og vigtigste hjemsted for robotindustri.

- Som by har Odense de helt rigtige forudsætninger for at skabe et unikt medieknudepunkt i Danmark. Vi har veletablerede, seriøse medier, en topklasse uddannelsesinstitution, globale techvirksomheder og en central placering midt i landet. Det er optimale forhold for at tiltrække dygtige folk og gøre Odense endnu stærkere som medieby, og det står kommunen naturligvis bag, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), om samarbejdet i Media City Odense.

Syddansk Universitet har spillet en central rolle i arbejdet med den odenseanske robotklynge, og universitetet har netop som ambition at skabe vækst og udvikling for sine omgivelser.

- Media City Odense er et ualmindeligt interessant samarbejde, og vi håber igen – i kraft af vores uddannelser inden for medievidenskab, journalistik og teknik samt forskning i blandt andet kunstig intelligens – at kunne medvirke i et projekt, der kan skabe markante resultater. Robot-eventyret i Odense viser, at store ting kan lykkes, når mange gode kræfter går sammen, siger Jens Ringsmose, der er dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universitet.

Bedre mulighed for rekruttering

For medievirksomhederne, der står bag etableringen af Media City Odense, er der blandt andet fokus på rekruttering af nødvendig arbejdskraft til Odense og Fyn. Jysk Fynske Medier har primært sine digitale aktiviteter og sin digitale udvikling i Odense.

- Vi oplever allerede nu udfordringer med at tiltrække stærke, digitale kompetencer, og de udfordringer bliver større fremover. Vi tror og håber, at Media City Odense-samarbejdet og yderligere fokus på uddannelse kan gøre det endnu mere interessant for medarbejdere med digitale kompetencer at tage job i Odense, siger administrerende direktør Jesper Rosener, Jysk Fynske Medier, der på Fyn udgiver Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis.

TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Hos TV 2 DANMARK glæder administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen sig over, at Odenses medievirksomheder, universitetet og kommunen går sammen og sætter et højt ambitionsniveau for byens medieudvikling.

- Med hovedkontor i Odense har vi stor gavn af et velfungerende medielandskab i byen i almindelighed – og af et medielandskab med fokus på digital udvikling og ny viden om brugerbehov i en digital kontekst i særdeleshed. Hos medieklyngerne i Bergen og Hamborg er det lykkedes at skabe vækst og dynamik, når kræfterne samles, og vi håber, at Media City Odense kan gøre det samme. På den korte bane kan vi få bedre mulighed for at rekruttere kompetencer, der er svære at nå – eksempelvis inden for data og digital udvikling – og i næste fase håber vi at bidrage til, at der opstår selvstændige succesfulde projekter og for eksempel startup-virksomheder, som vi på den lange bane også kan få gavn af, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Nye energier, synergier og muligheder

Selv om TV 2 Fyn er den mindste virksomhed blandt stifterne, har tv-stationen – især med direktør Esben Seerup og den nuværende bestyrelsesformand Peter Zinck i spidsen – været med til at drive idéen om Media City Odense frem. TV 2 Fyns ledelse og bestyrelse har også besøgt Bergen og har derfor med egne øjne set, hvad et klyngesamarbejde kan.

- Der opstår nye energier, muligheder og synergier, når man arbejder tæt på hinanden, og den slags kan ikke forudsiges fra et centralt placeret skrivebord eller planlægges via Excel-ark. Blandt virksomheder opleves det ofte, at man holder på hemmeligheder over for hinanden, men man glemmer, at når man åbner sig for samarbejde, får man også ting tilbage. Det er det, klynger kan. Ting spirer, når virksomheder og medarbejdere mødes. Det begynder hos ledelserne, men det er ikke begrænset til ledelsesniveauet, siger TV 2 Fyn-formand Peter Zinck, der til daglig er forretningsudvikler og indehaver af Herman Zinck Holding ApS.

Også Odenses største reklamebureau Nørgård Mikkelsen er engageret i arbejdet med Media City Odense. Herfra glæder bestyrelsesformand Erik Laumand sig over, at byens selvtillid og selvforståelse er kommet så langt, at Odense nu sætter gang i et strategisk mediesamarbejde.

- Alle virksomheder i mediebranchen – uanset størrelse – skal udvikle deres kompetencer inden for eksempelvis data, tech og kommunikation, hvor de ikke altid kan være på hjemmebane. Det er en voldsom opgave for den enkelte virksomhed, og det er et stort perspektiv i Media City Odense, at vi får mulighed for at udvikle og sikre de nødvendige kompetencer i fællesskab, siger Erik Laumand.

-----

TV 2 Fyns redaktion har besøgt Bergen og har lavet blandt andet denne artikel om erfaringerne fra Media City Bergen.

 

Billede {0} af {1}