TV 2 gennemfører eksperiment med to 7. klasser – se med mandag 4. december og mandag 11. december.
Hvordan bliver eleverne i den danske folkeskole bedre rustet til at klare sig i den internationale konkurrence? Det har været diskuteret i årtier, og nu gennemfører TV 2 et eksperiment med to vidt forskellige undervisningsformer i to 7. klasser for at prøve at finde et svar.
Eksperimentet foregår på Gyvelskolen i Galten ved Aarhus, hvor hver klasse får to nye lærere i en periode på tre måneder.
De to programmer 'Pisk eller gulerod' vises på TV 2 mandag 4. december og mandag 11. december klokken 21.05.
Seler, lommeur og godmorgen
Piskklassen får to lærere, der hylder en stærk klasseledelse, højt tempo og ro i klassen. Her står Viggo Smitt klar i døren med seler og lommeur og byder velkommen hver morgen.
- Vi skal have eleverne til at forstå, at øvelse gør mester, og at hårdt arbejde lønner sig. Hurra for repetition, siger lærer Viggo Smitt.
Han mener ikke, at læreren skal være en cirkusartist, der hopper rundt i klassen for at få eleverne med.
Kreativt rum med huler og fællessamling
I Gulerodsklassen handler det først og fremmest om at skabe en god stemning. Klassen er lavet om til et kreativt rum med træer, huler og fællessamling. Langsomt vil lærerne opdrage eleverne til selv at gå forrest og tage ansvar for, at de lærer noget.
- Der er ingen elever, der kan lære noget, hvis de ikke er motiverede for det. Det findes simpelthen ikke, siger lærer Mette Stange.
Hun mener, at hvis en lærer tror, at eleverne kan lære noget alene ved at høre på læreren, så tager læreren fejl.
Men hvad virker bedst? Pisk eller gulerod?
Niveauet i Danmark er lavt
De såkaldte PISA-undersøgelser viser, at det faglige niveau i den danske folkeskole er under de lande, som vi sammenligner os med. Og alle er enige om, at niveauet skal hæves.
Undersøgelser viser også, at larm, uro og manglende motivation er udbredt i folkeskolen. Halvdelen af landets forældre mener, at der mangler disciplin og respekt for lærerne i skolen. I mange år har diskussionen om folkeskolen handlet om ressourcer og lærerkonflikter. Med eksperimentet i de to 7. klasser sætter TV 2 fokus på den pædagogik, der bruges i undervisningen.
Tre dramatiske måneder
Det bliver tre dramatiske måneder. Pisklærerne får ret hurtigt styr på en meget urolig klasse ved at være konsekvente og ved at inddrage forældrene til de mest urolige elever. Der er regler for meget, ingen mobiler, ikke komme for sent, ingen unødig snak.
Til gengæld er der til tider nærmest kaotiske tilstande i Gulerodsklassen, fordi gulerodslærerne ikke skælder ikke meget ud - og her er ingen regler. Gennem projektarbejder formår de gennem eksperimentet at skabe en helt ny motivation hos eleverne, så de pludselig selv søger ny viden.
Fageksperter følger med
TV 2 har testet alle eleverne inden eksperimentet, så det bliver muligt at vurdere, hvilken klasse, der til sidst er blevet hævet mest fagligt. Samtidig følger tre fageksperter i dansk, engelsk og matematik eksperimentet, og eksperterne gennemfører en test af eleverne i alle fag til sidst.
- Ud fra min erfaring vil Piskklassen tage mest læring til sig. Der er meget mere effektiv undervisningstid, og det burde give et bedre resultat alt andet lige, siger cand.pæd. Vibeke Haaning, der er fagekspert i engelsk.
Skolefolk siger, at der er fem millioner danskere, der har en holdning til folkeskolen. Ved at stille to klare pædagogiske retninger over for hinanden kan TV 2 være med til at udfordre nogle af disse holdninger.
Udover de to programmer på TV 2 kan eksperimentet også ses på TV 2 PLAY som fire afsnit fra mandag 4. december om morgenen.
'Pisk eller gulerod' er produceret med støtte af Public Service Puljen.