TV 2-serier møder stigende interesse i udlandet

TV 2-serien 'Badehotellet er bl.a. solgt til Norge, Sverige, Finland og Grækenland. Den internationale interesse for serien er vokset i og med, at der nu er fire sæsoner - og nummer fem på vej - af serien til salg. (Foto: Mike Kollöffel / TV 2)

TV 2-serien 'Badehotellet er bl.a. solgt til Norge, Sverige, Finland og Grækenland. Den internationale interesse for serien er vokset i og med, at der nu er fire sæsoner - og nummer fem på vej - af serien til salg. (Foto: Mike Kollöffel / TV 2)

03. maj 2017;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 CHARLIE-successerien ’Mercur’ er solgt til foreløbig tre lande. Interessen for ’Badehotellet’ er stor, og TV4 i Sverige har f.eks. købt 2018-sæsonen næsten ét år inden, at den vises på dansk tv.

Dansk/nordisk fiktion er andet og meget mere end nordic noir, og det har udlandet opdaget. Derfor oplever TV 2 en betydelig interesse fra udenlandske tv-kanaler og tv-tjenester for at købe flere af TV 2-kanalernes aktuelle fiktionsserier i forskellige genrer.

Mest efterspurgt er TV 2s populære serie ’Badehotellet', hvis første tre sæsoner er solgt til Norge, Sverige, Finland og Grækenland, mens tv-selskaber i bl.a. Tyskland og USA evaluerer serien.

I Norge og Sverige, som også har købt sæson 4, vises ’Badehotellet’ med succes på gode sendetidspunkter. Og faktisk er serien så efterspurgt i Sverige, at svensk TV4 har købt femte sæson af ’Badehotellet’ allerede året inden, at serien vises på dansk tv.

- Interessen fra Skandinavien har hele tiden været høj, men det giver god og fornyet interesse fra flere sider, at ’Badehotellet’ nu består af fire sæsoner og 27 afsnit – og med en sæson 5 på vej. En serie på fem sæsoner, hvor seere og brugere kan følge karakterernes udvikling gennem længere tid, opleves som mere attraktiv af udenlandsk tv, siger senior editor hos TV 2 Ekstern Produktion & Rettigheder, Mette Vorm, der ligeledes mærker stor interesse fra internationale distributører for at få TV 2-serier i distribution.

Også TV 2 CHARLIE-successerien ’Mercur’ er solgt til udlandet – til Island, Sverige og Norge, mens der er tæt dialog med Finland. Serien blev vist ved MIPTV-messen i Cannes i april, hvor der blev gennemført mange screeninger af serien om monopolbruddet på dansk radio i årene 1958-1962.

TV 2 er gået i gang med optagelser af sæson 2 af serien ’Norskov’, hvis første sæson er solgt til bl.a. Frankrig, Belgien, Norge og Sverige. På billedet ses Norskovs tidligere borgmester Martin Kierkegaard (Claus Riis Østergaard – tv.) sammen med Casper 'Bonden' Bondesen. (Foto: TV 2)

TV 2-serien ’Norskov’ er også solgt til flere lande, bl.a. Frankrig, Belgien, Norge og Sverige. Serien ’Bedre skilt end aldrig’, der blev udvalgt til visning på Berlin Film Festival i 2016, er solgt til Norge, Spanien og en distributør i Holland, og herudover har Warner købt rettigheder til remake af serien i USA.

Stærkere samarbejde med udlandet
TV 2s fiktionschef, Katrine Vogelsang, oplever også stigende udenlandsk interesse for TV 2s fiktionsserier, og flere af TV 2s serier – også nogle af de kommende serier – er delvist finansieret af udenlandske tv-selskaber.

- Udlandets interesse for TV 2 Fiktion er vokset år for år, og samarbejdet med udenlandske tv-stationer og øvrige mediepartnere får stadig stigende betydning for vores ambition om at producere og vise mere dansk fiktion til seere og brugere herhjemme, siger Katrine Vogelsang.

TV 2 har i de senere år udvidet produktionen af ny, dansk fiktion betydeligt. 2017 er TV 2-kanalernes hidtil største fiktions-år med bl.a. serierne ’Grethe’, ’Badehotellet’, ZULU-serien ’SJIT Happens’, miniserien ’Der kommer en dag’, ’Norskov’, familiejulekalenderen ’Tinkas juleeventyr’ samt CHARLIE-serien ’Mercur’, der har fået medieomtale i udlandet.

Sidste afsnit af TV 2 CHARLIE-serien 'Mercur' sendes søndag 7. maj klokken 22.05. Ugen efter - søndag 14. maj - sender TV 2 CHARLIE en dokumentar om de virkelige begivenheder i perioden, hvor Radio Mercur brød radiomonopolet i Danmark. (Foto: Christian Geisnæs / TV 2)

Største succes på CHARLIE – og følges op af dokumentar
’Mercur’, som nu også bliver vist i andre lande end Danmark, er TV 2 CHARLIEs største seersucces med et gennemsnitligt seertal på pt. 456.000 (inklusive tidsforskudt sening) og den høje vurdering på 4,3 på skalaen fra 1 til 5. Hertil kommer pt. 116.000 seere i gennemsnit til den ugentlige genudsendelse, og at serien har stor interesse, når der hver uge vises snigpremiere på TV 2 PLAY på et nyt afsnit.

De ni ’Mercur’-afsnit, som foreløbig er udsendt, er alle at finde blandt CHARLIEs 11 mest sete programmer i kanalens levetid siden 2004.

Det tiende og sidste afsnit af ’Mercur’ sendes søndag 7. maj klokken 22.05 – senere end normalt, fordi TV 2 denne søndag sender EM-kvalifikationshåndbold mod Ungarn, som forventes at have stor seerinteresse. ’Mercur’ afsnit ti genudsendes mandag 8. maj klokken 20.00.

Ugen efter sidste afsnit – søndag 14. maj klokken 20.50 – sender TV 2 CHARLIE dokumentaren ’Mercur - den virkelige historie’, der fortæller, hvad der foregik, da en flok radiopirater i 1958 udfordrede Danmarks Radios monopol og skabte radio-rock 'n' roll-revolutionen ved navn Radio Mercur. 

De to fætre Peer og Børge fik ideen, og sammen med sølvhandleren Ib Fogh besluttede de at omgå loven om radiospredning ved at sende fra et skib i internationalt farvand i Øresund. Musikken og reklamerne provokerede det etablerede Danmark voldsomt. ''Popmusik er værre end pornografi'', sagde DRs daværende musikchef.

I dokumentaren møder vi nogle af dem, der var med dengang: Nyhedsoplæser og båndkurér Asger Aamund, orkesterleder Ib Glindemann, rocklegende Johnny Reimar og mange flere.

--------------

Du kan se alle TV 2-kanalernes s danske fiktionsserier på TV 2 PLAY.

 

Billede {0} af {1}