”Operation X” topper i brand-analyse

05. marts 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskerne vurderer TV 2s undersøgende dokumentarprogram som et af landets allerstærkeste tv-brands.

"Operation X" – her med værten Morten Spiegelhauer – er et af Danmarks allerstærkeste tv-brands, viser den årlige BAV-analyse. (Foto: Peter Mühlhausen / TV 2)

Når danskerne bliver spurgt om deres mening om tv-programmer, er ”Operation X” en af topscorerne blandt alle de danske tv-programmer, der analyseres – både målt på styrke og vitalitet.

Det viser resultatet af den seneste Brand Asset Valuator-analyse (BAV), som gennemføres årligt af Bates Y&R samt MEC. Det er første gang, ”Operation X” vurderes i BAV, og programmet styrer direkte til tops på især karakteren ’særpræg’ og får ligeledes høje karakter på ’relevans’ og ’anseelse’.

TV 2s redaktør på dokumentarserien, Lasse Bjerre, er rigtigt godt tilfreds med BAV-resultatet.

- ”Operation X” har i de seneste år taget en række tunge, samfundsrelevante historier op, som har styrket og skærpet profilen på programmerne. Det, tror jeg, spiller en væsentlig rolle for den flotte placering, programmerne har fået, siger Lasse Bjerre.

I en række programmer har ”Operation X” sat fokus på misbrug af offentlige midler, når opgaver lægges ud i private hænder – programmer, som førte til, at ”Operation X” blev nomineret til Cavling-prisen. Og senest har ”Operation X” afsløret omfattende uregelmæssigheder og svindel i et statsligt datterselskab under Danske Spil.

Diagrammet placerer en lang række TV 2-programmer i BAV-skemaet, hvor de mest vitale brands (i mange tilfælde er det nyere programmer) ligger højt i skemaet, og hvor de stærkeste brands ligger længst til højre. Programmerne er målt blandt de 18-59-årige, og "Operation X" er højt vurderet på både vitalitet og styrke i analysen. Klik på diagrammet for at se det i dobbelt størrelse.

Fokus på dagsordensættende dokumentarer
For TV 2 er det særdeles vigtigt at have dagsordensættende og debatskabende dokumentarer som ”Operation X” – et indsatsområde, som netop er fremhævet i TV 2s programstrategi fra efteråret 2013, der også har ordet ’relevans’ som et nøgleord.

”Operation X” har igennem snart ti år leveret det ene undersøgende og afslørende program efter det andet. Det er blevet til 75 programmer, og næste udgave – ”Luksusbiler og skattesnyd” – kan ses på TV 2 tirsdag 11. marts.

- ”Operation X” udmærker sig ved at kunne fortælle komplicerede historier på en forståelig og veloplagt måde – takket være en meget erfaren og kompetent redaktion med redaktionschef Kasper Vilsmark i spidsen og en vært i en klasse helt for sig selv. Morten Spiegelhauer mestrer både det faglige indhold og det personlige udtryk til fingerspidserne, siger Lasse Bjerre.

---------------

Læs også:

Fremgang til TV 2s stærke nichekanal-brands

Seerne hæfter stærke værdier på TV 2

 

 

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}