
TV 2s programflade adskiller sig i 2009 i endnu højere grad fra kommercielle kanaler som f.eks. TV3.
Blandt de mest sete aktualitetsprogrammer på TV 2 er kriminalmagasinet "Station 2". (Foto: Miklos Szabo / TV 2)
TV 2s øgede fokus på nyheder og aktualitetsprogrammer har medført, at TV 2s programflade i 2009 ændrede sammensætning i forhold til de foregående år, viser den netop offentliggjorte public service-redegørelse fra TV 2.
Omfanget af nyheder voksede fra de foregående års otte-ni procent af programfladen til 11 procent i 2009. Omfanget af aktualitetsprogrammer voksede fra det sædvanlige niveau på 13-14 procent til 16 procent i 2009.
Dermed adskiller TV 2s programprofil sig endnu yderligere fra de kommercielle tv-stationer som f.eks. TV3 og Kanal 4, der typisk bringer (udenlandsk) fiktion og underholdning i 80-90 procent af programsendetiden.
Sportsudsendelser varierer fra år til år
Til gengæld faldt andelen af sportsudsendelser på TV 2 fra 12 procent i 2008 til syv procent i 2009.
Den højde andel i 2008 skyldtes, at året var et meget stort sportsår med sommer-OL og EM i fodbold, som TV 2 havde sikret rettigheder til at vise for alle danskere – to begivenheder, som ikke fandt sted i 2009.
Til gengæld er der udsigt, at sportsandelen vokser igen i 2010, som er et stort sportsår med bl.a. vinter-OL og VM i fodbold (foruden de store begivenheder Tour de France og EM-slutrunder i herre- og kvindehåndbold).
----------------------------------
Se også:
TV 2s public service-redegørelse 2009
Public service-redegørelse: Rekord i nyhedstimer på TV 2
Public service-redegørelse: Flere seere - alligevel fald i seerandel