”Alarm 112” – et troværdigt brand for TV 2

11. februar 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

En analyse af ”Alarm 112” viser, at programmet tilfører TV 2 kvalitet og troværdighed og dermed øger TV 2s stærke brand.

Fra den seneste sæson af "Alarm 112", der blev sendt i 2008.

Når TV 2s program ”Alarm 112” igen vender tilbage til skærmen i næste uge, vil det være et meget glædeligt gensyn for mange danske tv-seere. En analyse af ”Alarm 112” viser nemlig, at programmet opnår en seervurdering i den meget høje ende.

Analysen, der er gennemført af
TV 2|Analyse, viser, at ”Alarm 112” i høj grad involverer seerne, som mener, at det er vedkommende og afspejler virkeligheden. Program-met opleves også som originalt og evner, ifølge seerne, at signale-re værdierne for TV 2s hovedkanal: Troværdig, nær, moderne og begejstret. Endda et godt stykke over gennemsnittet.

Når seerne skal begrunde deres positive vurdering, er det udsagn som ”Det er Dagens Danmark – på godt og ondt”, ”Det giver et indblik i reddernes og lægernes arbejde” og ”Det afspejler virkeligheden”, der kendetegner besvarelserne.

Stor relevans for seerne
Samtidig udtrykker seerne også et ønske om, at programmet går endnu mere i dybden, f.eks. med hvad man selv kan gøre i ulykkesituationer. Dermed viser programmet, at det besidder en høj grad af relevans for de danske seere.

- Analysen viser, at vi rammer lige præcis dét, vi gerne vil med ”Alarm 112”, nemlig at give seerne et indblik i nogle stærkt sympatiske og kompetente menneskers arbejde – og samtidig vise, hvad der foregår rundt omkring i landet. På den måde kan man sige, at ”Alarm 112” er et stykke socialreportage, der viser nogle af skyggesiderne i vores velfærdssamfund, men også viser, når samfundet fungerer, og når hjælpen kommer hurtigt frem, hvor nøden er størst, siger programredaktør Lasse Bjerre og fortsætter:

- Det interessante er selvfølgelig også, at der er så mange seere, som gerne vil have dette indblik i en tid, hvor meget fjernsyn er fundet på, konstrueret eller puttet ind i et format. ”Alarm 112” er ægte reportage fra det virkelige liv, og seertallene viser, at det er der et stort ønske om at se.

Høje seertal
Også når det gælder seertal, klarer ”Alarm 112” sig særdeles godt – både blandt alle seere og i særdeleshed blandt de 21-50-årige.

Således var der i gennemsnit 641.000 seere over 3 år, der så de seks nye ”Alarm 112”-programmer, som blev sendt i efteråret 2008. ”Alarm 112” havde en seerandel på 31 procent, og dermed skaffede ”Alarm 112” igen solidt fodfæste i primetime tirsdag aften i konkurrence med DR1-programmet ”Kontant”.

Tirsdag aften har længe været en udfordring for TV 2 på grund af især ”Kontant”, men med ”Alarm 112” har TV 2 strammet grebet om denne aften – især i kanalens primære målgruppe af 21-50-årige.

I denne aldersgruppe er ”Alarm 112” det klart foretrukne program tirsdag klokken 21.25. Blandt de 21-50-årige havde de nævnte ”Alarm 112”-programmer 353.000 seere og en gennemsnitlig seerandel på 36 procent, og det var næsten en halv gang mere end ”Kontant”, der i samme periode blev set af 242.000 og havde en seerandel på 24 procent blandt de 21-50-årige.

Høj genudsendelsesværdi
I øvrigt har ”Alarm 112” en bemærkelsesværdigt høj genudsendelsesværdi, idet rigtigt mange danskere gerne vil se eller gense ”Alarm 112”, selv om der er tale om en genudsendelse. Faktisk er det mest sete ”Alarm 112”-program nogensinde en genudsendelse. Den blev sendt 7. oktober 2008, hvor 708.000 seere over 3 år så med.
 
Alt i alt er analysens konklusion, at ”Alarm 112” tilfører TV 2 en kvalitets- og troværdighedsdimension, som også fremadrettet vil være med til at fastholde TV 2s position som danskernes foretrukne kanal.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}