Foto: TV 2
I tredje kvartal 2025 bruger hver dansker i gennemsnit 1 time og 9 minutter dagligt på at streame indhold. Det er færre minutter end sidste år, hvor den store sportssommer blandt andet var med til at trække niveauet op til en foreløbig rekord for tredje kvartal.
- I 2024 så vi, at forbruget lå ekstraordinært i juli og august, hvor både EM i fodbold, Tour de France og OL i Paris var med til at drive forbruget op. I år har vi haft dét, vi på TV 2 kalder en lille sportssommer, og det er altså en væsentlig del af forklaringen på den nedgang, vi ser i forbruget, fortæller Sofie Bruun, chef for Market & Audience Insight hos TV 2 Data & Insight.
Månedsvist er det derfor også juli og august, der falder mest sammenlignet med 2024, mens september er tæt på niveauet fra 2024.
Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen, juli-september 2024 og 2025. Alle danskere 3+ år. Gennemsnitligt dagligt streamingforbrug i minutter pr. dansker ekskl. social video og uidentificerbar streaming.
- Selvom fraværet af den store sportssommer udgør en væsentlig del af forklaringen på nedgangen, fortæller tallene også en historie om et marked med aftagende vækst, forklarer Sofie Bruun og fortsætter:
- Hvor vi i de tidligere år har set, at udviklingen i streamingforbruget primært har kunnet forklares, ved at flere danskere tog streaming til sig som distributionsform, ser vi nu, at forbruget ikke vækster som direkte konsekvens af en større udbredelse, men at udsving i forbruget i højere grad skal forklares via udsving i indholdstilbud og vejret.
TV 2 Play cementerer sin markedsposition med større andel af streamingforbruget
TV 2 Play er fortsat markedets største streamingtjeneste, og hver dansker bruger i gennemsnit 13 minutter dagligt på tjenesten. Det er på niveau med samme periode sidste år, og TV 2 Play er således én blandt få tjenester i markedet, der formår at opretholde niveau. Anderledes ser det ud hos DRTV og Netflix, der dagligt forbruges i 10 minutter hver, og som begge oplever tilbagegange siden samme periode sidste år. Også Viaplay og HBO Max oplever begge tilbagegang, mens Disney+ og Amazon Prime Video fastholder deres gennemsnitlige daglige minutter.
Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen, 1. juli - 30. september 2024 og 2025. Alle danskere 3+ år. Gennemsnitligt dagligt streamingforbrug i minutter pr. dansker på markedets største tjenester ekskl. distributørstreamingtjenester, social video og uidentificerbar streaming.
Foruden ovenstående tjenester er der samlet set fremgang til streaming via distributører, såsom YouSee og Allente. På tværs af egne tjenester og distributørernes streamingtjenester udgør forbrug af indhold fra TV 2 og DR henholdsvis 33 procent og 22 procent af danskernes streamingforbrug. For TV 2 er der tale om en fremgang siden samme periode sidste år, mens DR omvendt oplever tilbagegang.
Social video-forbruget er nedadgående
Forbruget af video på sociale platforme såsom YouTube, TikTok, Facebook og Instagram er ligesom streamingmarkedet aftagende i tredje kvartal 2025. Hver dansker bruger i gennemsnit 36 minutter dagligt på at se video på sociale platforme i tredje kvartal i 2025, mens forbruget var 2 minutter højere i samme periode sidste år. På YouTube, der er markedets største udbyder af social video, bruger hver dansker i gennemsnit 20 minutter dagligt, svarende til et fald på 1 minut siden tredje kvartal sidste år.
- YouTube har over de seneste år oplevet en nedgang i daglige minutter per dansker. Tjenesten er den største af sin slags og har forsat et højt forbrug blandt danskerne, men de minutter, der forsvinder ud af streamingmarkedet, siver altså ikke over på YouTube. Det er en forklaring, vi ellers af og til møder, siger Sofie Bruun og fortsætter:
- Vi har over nogle perioder kunnet se en fremgang i de minutter, der forbruges på YouTube på tv-skærme, og som vi alt andet lige anser som et forbrug af indhold, der er i mere direkte konkurrence med indhold i streamingmarkedet, end det indhold, der forbruges på små skærme. Her i tredje kvartal 2025 falder forbruget af YouTube på tv-skærme dog lidt, mens forbruget på mindre skærme altså fortsat udgør majoriteten af forbruget på YouTube.
Kærlighedsreality, Klovn og nabostridigheder er blandt kvartalets største seermagneter
Selvom streamingforbruget ikke samlet set er på højde med samme periode sidste år, er der flere indholdsområder og programmer, der oplever fremgang. På TV 2 Play er fremgangen størst for danske fiktionsserier samt livsstil og reality, og på programtoplisten* over de mest sete programmer fra TV 2 og DR pryder kærlighedsreality, fiktionsserier og dokumentarer toppen.
- På toplisten over kvartalets mest sete programmer på tværs af broadcast og streaming finder vi en god blanding af velkendte og nye programmer. Kærlighedsrealityen har igen i år godt fat i danskerne, når både DRs nye skud på stammen ’Hotel Romantik’ og de mere velkendte ’Gift ved første blik’ (DR) og ’Landmand søger kærlighed’ (TV 2) finder vej til kvartalets top-20-serier. Samme tendens ser vi for fiktionen, hvor både sæson 10 af ’Klovn’ (TV 2), sæson 7 af ’Sygeplejeskolen’ (TV 2) og sæson 1 af ’Danefæ’ (TV 2) er med blandt de største programserier, fortæller Sofie Bruun.
- Endelig ser vi at danskernes interesse for nabostridigheder fortsat er høj med dokumentarserierne ’Nabostrid i første række’ (TV 2) og ’Slaget om Tisvilde’ (TV 2) i blandt kvartalets topscorere. I vores øjne er det meget positivt, når et mix af genrer, såvel som en blanding af velkendte og helt nye programmer, formår at samle danskerne om fælles seeroplevelser, uddyber hun.
*Topliste over programmer fra TV 2 og DR med højeste gennemsnitlige seertal pr. episode opnået i perioden 1. juli-30. september 2025. Toplisten er ekskl. sport og nyheder og opgjort på tværs af forbrug via broadcast og streaming. Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen, 1. juli-30. september 2025
Find flere streamingudgivelser her.
Hvad er lineær og on demand streaming?
Sening af tv-indhold kan foregå via traditionelt distribueret tv eller som streaming via en streamingtjeneste eller distributør. Der skelnes mellem, om indholdet streames on demand – når man selv vælger tidspunkt – eller lineært på det tidspunkt, som indholdet er programsat til på en given kanal. Lineær streaming betyder altså, at indholdet streames via tv-kanaler eller event-kanaler på en streamingtjeneste eller via en distributør, som eksempelvis YouSee Play.
Hvad er streamingmarkedet?
I Streaming i Danmark udgivet af TV 2 Danmark defineres streamingmarkedet som alle streamingtjenester fra broadcastere i Danmark, internationale streamingtjenester, distributører samt andre lokale streamingtjenester. Streaming via sociale medier, herunder bl.a. YouTube og Twitch defineres ikke som en del af streamingmarkedet i denne sammenhæng. Såkaldt ukendt streaming, som registreres i Seerundersøgelsen, inkluderes heller ikke forbruget i streamingmarkedet.