Folketinget vedtager at etablere TV 2 for at bryde DRs monopol på landsdækkende tv-nyhedsformidling og give DR konkurrence. Danskerne skal have valgfrihed mellem to public service-stationer.
TV 2 går i luften - mest kendt med NYHEDERNE 19.30, men reelt allerede klokken 17.00 med programmet 'Danish Symphony'.
Allerede efter tre år kunne TV 2 kalde sig Danmarks mest sete tv-kanal.
TV 2 introducerer begrebet familiejulekalender for danskerne. 'Alletiders Jul' er den første i rækken af populære julekalendere, der sendes klokken 20.00 på TV 2.
Michael Meyerheim og Cecilie Frøkjær siger for første gang ”Go’ morgen Danmark” og giver dermed hele landet mulighed for at se morgen-tv.
TV 2 har premiere på internettet med TV2.dk, som i dag er blandt landets mest besøgte hjemmesider.
TV 2s søsterkanal TV 2 ZULU med den tilhørende hjemmeside zulu.dk har premiere. Formålet med at etablere ZULU er at fastholde og øge andelen af yngre seere. Kanalen blev delvist brugerbetalt pr. 1. januar 2003.
Med henblik på privatisering stiftes TV 2 Danmark A/S, og public service-kontrakten erstattes af en public service-tilladelse. Licensen til TV 2s hovedkanal stoppes pr. 30. juni 2004.
TV 2 får sin tredje kanal, TV 2 Charlie, med den tilhørende hjemmeside charlie.dk. Charlie henvender sig primært til seere over 50 år, og formålet er at give de voksne seere et alternativ til de eksisterende kanaler.
Regeringen sætter officielt TV 2 Danmark A/S til salg. Staten vil afhænde mellem 51 og 66 procent af aktierne og vil efter et salg fortsætte som minoritetsaktionær.
TV 2 og Nordisk Film etablerer net-tv-kanalen TV 2 Sputnik. Med TV 2 Sputnik (nu TV 2 PLAY) kan man selv bestemme, hvor og hvornår man ønsker at se sine favoritprogrammer. I april 2005 udbygges TV 2 Sputnik med en online-filmtjeneste.
Regeringen meddeler, at privatiseringen af TV 2 Danmark A/S er udsat på ubestemt tid, da man afventer en afgørelse på igangværende EU-sager.
TV 2 FILM går i luften som den fjerde tv-kanal i TV 2-familien og sender film 24 timer i døgnet – hele året rundt.
Natasja Crone og Kristian Ring-Hansen Holt byder klokken 12.00 velkommen til TV 2 News, TV 2s 24-timers-nyhedskanal, der går i luften efter kun et halvt års forberedelse.
Den nye sportskanal TV 2 Sport går i luften. TV 2 Sport A/S er et joint venture-selskab ejet af MTG A/S og TV 2 Danmark A/S.
TV 2 køber en andel af virksomheden Momondo ApS, og sammen lancerer man momomdo.com, der er en rejsesøgemaskine til flyrejser, hoteller og rejsebeskrivelser i hele verden.
TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, præsenteres. Hun kommer fra en stilling som direktør i JP/Politikens Hus og tiltræder 1. december 2007.
TV 2 køber East Productions A/S af TV2 ØST med tilbagevirkende virkning fra 1. januar 2008.
På grund af finanskrisen vedtager TV 2s bestyrelse en spareplan, der betyder afskedigelse af 136 medarbejdere og delvis afhændelse af TV 2 Radio.
EU godkender, at TV 2 - der tidligere på året havde en akut likviditetskrise og ikke kunne opnå lån i bankerne - kan gøre brug af et statslån for at sikre stationens fremtid. Samtidig går det politiske arbejde med en omstruktureringsplan for TV 2 i gang i Danmark.
Efter måneders granskning af mulighederne for at fremtidssikre TV 2 indgås en bred politisk aftale, der tillader TV 2 at opkræve abonnementsbetaling fra 2012. Aftalen afventer godkendelse i EU.
Det såkaldte analoge sluk - stoppet for DR's og TV 2s analoge distribution af tv-signaler - gennemføres uden kaos. Forud er gået en større oplysningskampagne.
Det offentliggøres, at TV 2 og DR sælger stationernes sendenet (inkl. bygninger og grunde) samt driftsselskabet Broadcast Service Danmark til Teracom AB. Selve handlen gennemføres pr. 30. september, og pengene anvendes til at nedbringe gæld hos TV 2 og DR.
TV 2 indfrier sit midlertidige statslån, som blev tilladt optaget i 2008.
Med dommerstemmerne 3-2 underkender Højesteret TV 2s såkaldte årsrabat i reklamesalget. Dommen vil føre til sager om erstatning fra Viasat og SBS - krav, som TV 2 er uenig i. De to selskaber har rejst flere andre sager mod TV 2 - sager, som fortsat er uafklarede.
TV 2 sælger sin andel af rejseportalen Momondo.
EU godkender omstruktureringsplanen for TV 2 og dermed også muligheden for at opkræve abonnementsbetaling på TV 2s hovedkanal. TV 2 får også lov til at oprette nye kanaler fra 2012.
TV 2 opkræver abonnementsbetaling på sin hovedkanal - prisen er ti kroner pr. måned pr. abonnement, hvortil skal lægges moms, rettighedsbetaling og distributøravance.
Krypteringen ('kodningen') af TV 2-signalet sker fra natten mellem 10. og 11. januar 2012 og gennemføres uden problemer. Omkring 95 procent af husstandene har tegnet abonnement på TV 2.
TV 2 sælger sin andel af TV 2 Sport til MTG. Med virkning fra 21. december 2012 omdannes kanalen til TV3 SPORT 1.
TV 2 offentliggør udskiftning af stationens øverste programledelse. Anne Engdal Stig Christensen bliver ny programdirektør for TV 2, mens makkerparret gennem mange år, Palle Strøm og Keld Reinicke, stopper på TV 2. I august tiltræder Lotte Lindegaard som kanalchef for TV 2s hovedkanal.
TV 2 udbetaler udbytte på 135 mio. kr. til sin ejer, staten. Udbyttebetalingen betyder samtidig, at der sættes punktum i EU-omstruktureringsplanen
Danskerne får en ny kanal - nemlig TV 2 Fri med fokus på hus, have, mad, rejser passion mv.
TV 2 fylder 25 år og fejrer fødselsdagen på skærmen og ved at invitere danskerne med som publikum til store shows, der optages i Odense.
TV 2 offentliggør åbningen fra januar 2015 af en ny dansk sportskanal med fokus på danske rettigheder, live, events og journalistik. Med virkning fra januar 2015 lukker TV 2 FILM.
TV 2s bestyrelse vedtager den digitale strategi for TV 2. Visionen er, at TV 2 skal være den mest engagerende medieudbyder.
TV 2 sælger sin andel af Radio Nova A/S. Aktieposten på 20 procent bliver solgt til SBS Discovery Media.
TV 2 Sport holder åbningsreception og går i luften med bl.a. en direkte transmission af herrehåndbold-landskampen mellem Danmark og Slovenien.
TV 2 offentliggør ny koncernstrategi 2015-2018, som har fokus på en digital transformation af virksomheden. Direktionen skal styrkes med ansættelse af en digital direktør.
Den Europæiske Unions Ret giver TV 2 delvist medhold i statsstøttesag. Der henvises til samme dags selskabsmeddelelse mt til Årsrapport 2015 for yderligere information.
Nyhedsdirektør Michael Dyrby stopper på TV 2 af private årsager. 8. december udpeges Mikkel Hertz til TV 2s nye nyhedsdirektør.
Anders Blauenfeldt tiltræder som TV 2s digitale direktør. TV 2s direktion består herefter af administrerende direktør Merete Eldrup og finansdirektør Peter Normann (registrerede direktører) samt indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen, kommerciel direktør Flemming Rasmussen og digital direktør Anders Blauenfeldt.
TV 2 sender det første program i serien 'Moskeerne bag sløret', som sætter fokus på, om den vejledning, der foregår i en række moskeer, modvirker og medvirker til integration. Programmerne fører i månederne herefter til omfattende debat om bl.a. integration.
Den digitale kanal TV 2 BUSINESS, der er udviklet udelukkende til mobile enheder, går i luften.
TV 2 offentliggør, at TV 2 Play har rundet 300.000 abonnenter. Det sker på den årlige Media Talk, hvor TV 2 ligeledes offentliggør nye reklameprodukter på tv og digitalt.
Af regeringsgrundlaget for Danmarks nye regering (V, LA, K) fremgår, at TV 2 ønskes privatiseret med public service-status efter den nuværende medieaftale, der løber til udgangen af 2018.
TV 2 lukker den digitale kanal TV 2 BUSINESS, men fortsætter businessdækningen på TV 2 Nyhederne, TV 2 NEWS, tv2.dk, på TV 2s nyhedsapp og på TV 2 PLAY.
Med opbakning fra alle de store danske tv-selskaber i igangsætter Kantar Gallup en ny seermåling, der måler forbruget af tv-indhold i alle husstande (også dem uden tv-apparat), og som bedre end tidligere måler forbruget af tv-indhold på pc, tablets og smartphones.
TV 2-kanalerne indleder deres hidtil største fiktions-år - og det største fiktions-år for en dansk tv-station. Hovedkanalen præsenterer allerede fra januar to nye serier i den bedste sendetid, nemlig 'Grethe' 3. januar og 'Badehotellet' 23. januar.
TV 2 og TV 2-Regionerne udvider igen det samarbejde, som i de seneste år løbende er blevet styrket. Denne gang udvides samarbejdet på Christiansborg, hvor TV 2s politiske redaktion vokser og geares til at levere politisk dækning til de syv TV 2-Regioner – alle regioner bortset fra TV 2 Lorry – som er med i samarbejdet.
TV 2 ser fremgang over hele linjen for såvel TV 2 NEWS som for TV 2s nyhedsdækning. Billedet er usædvanligt entydigt med konsekvent stigning i seertal, seertid, share mv.
TV 2 Play lancerer et delvist reklamefinansieret abonnement, der giver brugerne flere valgmuligheder. Lanceringen giver samtidig annoncørerne helt nye muligheder for at målrette reklamerne i sammenhæng med dansk kvalitetsindhold.
TV 2 offentliggør sine mediepolitiske ønsker til forhandlingerne om et nyt medieforlig. De handler om gode rammer for dansk indhold i en tid med stærk international konkurrence og digital dominans.
Med tre EU-domme bliver det endeligt afgjort, at den public service-kompensation, TV 2 modtog i årene 1995-2002, udgjorde statsstøtte, som skulle have været anmeldt til EU-Kommissionen, inden støtten blev udbetalt. Sagen overgår til Østre Landsret.
Danskernes store interesse for kommunalvalget giver TV2.Dk den største dag nogensinde til dato, med 1.235.165 brugere på tværs af web og apps (ekskl. TV 2 PLAY).
Julekalenderen 'Tinkas juleeventyr' bliver kronen på værket i TV 2s største fiktions-år. Årets TV 2-familiejulekalender bliver den mest sete på dansk tv siden 2011 og den højest vurderede TV 2-julekalender nogensinde. I alt har TV 2-kanalerne i 2017 sendt ni nye danske fiktionsserier og -sæsoner i den bedste sendetid.
Fire TV 2-kanaler slutter 2017 med seerfremgang blandt alle danskere: TV 2 NEWS får sit hidtil bedste år, TV 2 SPORT opnår den største seerandel, en sportskanal nogensinde har fået i Danmark, TV 2 FRI får også sit hidtil bedste år, og TV 2 CHARLIE får fremgang og er blevet mere relevant for de nye 50-60-årige.
TV 2s nye journalistiske satsning TV 2 Echo går i luften med korte, aktuelle videohistorier, der bruger nye digitale virkemidler og fortælleformer. Historierne fra TV 2 Echo er for alle, men de er fortalt på en måde, der appellerer særligt til de 20-30-årige.
En ny aftale med DR om fordelingen af VM-fodboldkampene understreger TV 2s strategiske arbejde med den digitale transformation. Med aftalen prioriterer TV 2 live-rettighederne til samtlige 64 VM-kampe på TV 2 PLAY højere end ”en halv finale” - samsending med DR - på traditionelt distribueret tv.
Medieaftale indgås mellem V-LA-K-regeringen og Dansk Folkeparti. TV 2 tildeles en fortsat central public service-rolle som et relevant mødested for hele Danmark, ligesom samarbejdet med de selvstændige TV 2-Regioner fortsætter. Samtidig indføres en ny model for finansiering af danske film.
TV 2 offentliggør sin koncernstrategi for 2018-2021, der skal styrke virksomhedens digitale position og sikre, at indholdet også i fremtiden kan engagere og samle danskerne. Foruden et stærkere fokus TV 2 PLAY, på abonnementsforretningen og på det alsidige udbud af kvalitetsindhold på alle platforme fremhæver strategien behovet for og det målrettede arbejde for at sikre, at TV 2 også i fremtiden har en plads i de unges mediebrug.
I forbindelse med Media Talk 2019 oplyser TV 2, at koncernens streamingtjeneste TV 2 Play har rundet 450.000 abonnementer, hvilket svarer til, at én million brugere har adgang til tjenesten.
TV 2 har premiere på Danmarks største underholdningsprogram 'X Factor', der efter 11 sæsoner på DR1 nu er fredagsunderholdning på TV 2.
I forbindelse med annonceringen af årsresultatet for 2018 oplyser TV 2, at TV 2 Plays positive udvikling fortsætter, og at TV 2s streamingtjeneste har rundet en halv million abonnementer
TV 2s næste administrerende direktør - med virkning fra 1. august 2019 - bliver Anne Engdal Stig Christensen, der kommer fra stillingen som TV 2s indholdsdirektør. Hun afløser Merete Eldrup, der ultimo januar bekendtgjorde, at hun efter 11 år vil stoppe som TV 2-direktør for at hellige sig en bestyrelseskarriere. Også finansdirektør Peter Normann stopper på TV 2 efter 11 år - det sker med virkning fra 1. juni 2019.
TV 2s nytiltrådte direktør, Anne Engdal Stig Christensen, foretager en række ændringer i ledelsen af organisationen. Baggrunden er ambitionen om at accelerere udviklingen af TV 2 Play og øge fokus på dansk kvalitetsindhold på tværs af lineære kanaler og streaming.
TV 2 styrker PLAY med ny sportskanal, TV 2 SPORT X, der skal sende fra begyndelsen af januar 2020. Kanalen etableres på streaming og fokuserer på internationale stjerner inden for blandt andet fodbold, tennis og basketball.
TV 2 ansætter med virkning fra 1. december 2019 Carsten Topholt som mediekoncernens nye finansdirektør. Han kommer til TV 2 fra McKinsey & Company og har tidligere arbejdet hos Slots- og Kulturstyrelsen og i danske ministerier.
På Media Talk 2020 er TV 2 Play og TV 2 Sport X igen i fokus, og TV 2 har også andre nyheder til annoncører og mediebureauer. I 2020 får TV 2s annoncører nemlig adgang til mere end én milliard målrettede reklamevisninger på TV 2 Play, og samtidig introducerer TV 2 et nyt værktøj, der øger målretningen af annoncørernes kampagner yderligere.
Herudover har TV 2, JP/Politikens Hus og Berlingske Media taget initiativ til etablering af en ny, åben digital reklameplatform, Publicistplatformen, der skal sikre annoncørerne let adgang til en dansk, journalistisk kvalitetskontekst og fuld valuta for pengene i de digitale kampagner.
TV 2 åbner sin syvende kanal TV 2 Sport X, der er født som en digital kanal på TV 2 Play, og som også kan ses hos de største tv-distributører. Åbningsweekenden inklusive mandag 6. januar byder på masser af live-sport, blandt andet seks spanske fodboldkampe fra La Liga, seks italienske fodboldkampe fra Serie A, ATP Cup-tennis og NBA-basketball. Endnu mere sport fra disse sportsgrene kan ses via TV 2 Plays ekstrakanaler. Sammen med det nye sportsindhold på TV 2 Play lancerer TV 2 også et samarbejde med reality-streamingtjenesten hayu, hvor en række af verdens største realityserier rykker ind på TV 2s streamingtjeneste.
Coronakrisen får danskerne til - i endnu højere grad end sædvanligt - at samles om public service-indhold, herunder nyhedsformidlingen fra DR1 og TV 2s kanaler. Marts 2020 blev nu den måned, hvor danskerne har haft det største tv-nyhedsforbrug nogensinde. Også april 2020 blev en stor nyhedsmåned - den niendestørste gennem tiderne.
Rahul Yadav ansættes pr. 1. juli 2020 i en nyoprettet stilling som digital udviklingsdirektør med den klare ambition at fokusere endnu mere målrettet på udvikling af streamingtjenesten og TV 2s øvrige digitale platforme.
TV 2 sikrer sig rettighederne til alle det danske herrefodboldlandsholds kampe fra 2022 til 2028. Samtidig har TV 2 sammen med DR sikret rettighederne til EM-fodboldslutrunderne UEFA EURO 2024 og UEFA EURO 2028.
TV 2 skruer markant op for sit tilbud til børn og deres forældre, når Nordisk Films børneunivers Oiii fra 1. december rykker ind på TV 2 PLAY. Oiii er et univers, hvor forældre trygt kan lade deres børn boltre sig med genkendelige hverdagstemaer og programmer, der underholder og inspirerer danske børn.
TV 2s streamingtjeneste fortsætter væksten i et marked, hvor danskernes tv-vaner er i opbrud, og hvor TV 2s kommercielle public service-position er udfordret. Tjenesten runder 700.000 abonnementer.
TV 2 er klar med offensiv koncernstrategi: ’Strategi 2025 – TV 2 PLAY til alle’ skal sikre en stærk og konkurrencedygtig position for TV 2s streamingtjeneste. Det traditionelle tv-marked falder, så TV 2 har travlt og øger derfor streaming-investeringerne markant.
TV 2 indgår et strategisk partnerskab med Paramount+, der øger udbuddet af internationale film, serier, reality, børneindhold, comedy og dokumentarer på TV 2 PLAY.
TV 2 melder ud, at TV 2 Play har rundet 800.000 abonnementer i andet kvartal 2021. På trods af væksten på TV 2 Play samler TV 2 kun hver anden af de frafaldne tv-seere op. Det truer TV 2s gennemslagskraft, og derfor skal væksten accelereres yderligere i de kommende år.
Stig Møller Christensen, der - siden Flemming Rasmussen stoppede som kommerciel direktør 11. august - har været konstitueret, får nu ansvaret for den kommercielle organisation og overtager samtidig ansvaret for det digitale område, der dermed rykker endnu tættere på TV 2s forretning. Stig Møller Christensen får titel af kommerciel og digital direktør.
TV 2 offentliggør, at TV 2 Play i fjerde kvartal 2021 rundede 900.000 abonnenter, og dermed er streamingtjenesten godt på vej mod TV 2s mål om 1,3 mio. abonnenter i 2025.
NENT og TV 2 DANMARK indgår forlig i den årsrabatsag, som NENT anlagde ved Østre Landsret i 2006, og dermed kan der sættes punktum for en årelang strid om den årsrabat, som TV 2 anvendte i perioden 2000-2011.
Lars Novrup kommer fra en stilling i Head of HR Development & Talent i den store virksomhed Nets A/S. I den nye strategi fra TV 2 skal der oprustes endnu mere på HR-afdelingen. People & Culture kommer derfor til at blive dobbelt så stor som den nuværende HR-afdeling, der kommer til at gå under samme afdelingsnavn.
TV 2 udvider den regionale tilstedeværelse på TV 2 Play.
TV 2, Jysk Fynske Medier, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense (MCO) underskriver en hensigtserklæring med DSB Ejendomsudvikling om at skabe en medietech-by ved Jarlsberggade i Odense.
TV 2 udkom 7. november med den første nyhedspodcast 'DATO' med Thomas Buch Andersen som vært. DATO sendes i alle hverdage og har dermed den højeste publiceringsfrekvens.
Den anden podcast, 'Korrespondenterne', udkommer hver torsdag med udlandets største nyheder. I podcasten gæster nogle af TV 2s egne korrespondenter hos værten Peter Ettrup.
Sidste podcast er TV 2s krimipodcast og udkommer ikke i faste intervaller som de to øvrige. Det kommer til at blive spændende lydfortællinger, der alle bevæger sig indenfor krimi- og dokumentargenren.
TV 2 runder i det fjerde kvartal af 2022 en vigtig milepæl for den overordnede koncernstrategi, og TV 2 Play er officielt oppe på 1 million betalende abonnenter. Streamingtjenesten er derfor godt på vej mod målsætningen på 1,3 millioner. TV 2 rammer ned i en vigtig tendens for tv, hvilket tallene fra TV 2s streamingrapport viser. Streaming er nemlig for første gang mere udbredt end traditionelt tv.
TV 2 skifter udseendet til et helt nyt logo, dog med inspiration fra det originale, en ny font og nye farver. Det gamle logo og de oprindelige farver var fra en tid, hvor den dominerende måde at se tv på, var gennem flow-tv. Det har i dag ændret sig til at streaming-tv, og derfor sker ændringen som en naturlig følge af dette. Den nye visuelle identitet sætter en stor streg under, hvordan TV 2 er gået fra at være en tv-kanal til en digital medievirksomhed.
Efter næsten 23 år lukker TV 2 ZULU. Kanalens formater forsvinder dog ikke helt, da den smeltes sammen med den digitale kanal TV 2 Echo, som skal videreføre mange af de formater, som TV 2 ZULU i sin tid skabte. Nedlukningen af TV 2 ZULU sker på baggrund af det fokus, der har været på at skabe et ungetilbud, som kan ramme et bredere publikum
TV 2 viser superliga-fodbold fra sommeren 2024. TV 2 har lavet en seksårig aftale med Divisionsforeningen om at dele tv-rettighederne ligeligt med Viaplay.
TV 2 Play og TV2.dk er fremover de vigtigste platforme og News det vigtigste brand. Al nyhedsdækning samles under News-brandet.
TV 2 lancerer ny teknologistrategi, der skal geare teknologiområdet til i fremtiden at understøtte TV 2s digitale forretningsbehov og skabe øget værdi for alle TV 2s brugere af teknologi.