Tour-tv fra et hårnålesving i Alperne

På Kvægtorvet har TV 2 opbygget et nyskabende Tour de France-studie med hovedposition i vejkanten af et hårnålesving foran en hyggelig, fransk café og med klipper og bjerge i baggrunden. (Fotos: Ebbe Rosendahl / TV 2)

TV 2 har skabt et helt nyt Tour de France-studie på Kvægtorvet i Odense. Her får du analyse, baggrund og interviews fra et studie med hårnålesving, café og bjerge. 

Når du åbner for dette års Tour de France, der køres fra lørdag 1. juli, kommer du til at opleve et helt anderledes Tour de France-studie på TV 2 end tidligere. I år får du analyse, baggrund og interviews fra et hårnålesving i de franske alper – placeret på Kvægtorvet i Odense.

På Kvægtorvet har TV 2 opbygget et nyskabende Tour de France-studie med hovedposition i vejkanten af et hårnålesving foran en hyggelig, fransk café og med klipper og bjerge i baggrunden. Thomas Kristensen er vært, og han har bl.a. cykeleksperten Henrik Jul Hansen som fast makker i studiet.

- Ud over den fantastiske udsigt i de franske alper kommer vi fra studiet til at vise 3D-grafik på vejen og på klipperne, f.eks. etapeprofiler og rytterprofiler. Vi har skærme i café-vinduerne, som viser stemningen inde i caféen, og hvor vi til andre tider kan få tekster op i vinduet. Vi har en 10 meter lang kran, der er storskærm, så vi kan stille ned til vores reportere i Frankrig, og ja, så er der selvfølgelig også et vandløb, siger produktionschef Klaus Bøgeholdt, TV 2 SPORT.

Erfarne scenografer har løst opgaver i bl.a. Lalandia og Legoland
For at løse opgaven bedst muligt hyrede TV 2 SPORT scenograferne Jane og Torben Sommer-Larsen, der bor i Nyborg, og som har specialiseret sig i at få flamingo, plastik, skum osv. til at fremstå så ægte og naturligt som muligt.

- De to scenografer har bl.a. lavet den verden, man kommer ind i, når man besøger restauranterne i Lalandia. De har lavet Borgen i Legoland og Thors Hammer i Djurs Sommerland, og de er simpelthen specialister på deres område. Alt i scenografien er malet op og har fået liv, siger Klaus Bøgeholdt og fortsætter:

- I vores produktionsstrategi skriver vi, at ”vi skal have produktionen ud i virkeligheden og virkeligheden ind i produktionen”. Vi har i dén grad forsøgt at opfylde begge dele i Tour de France-setup’et.

I år gennemfører TV 2 seks Tour de France-rundvisninger i juli, hvor det bl.a. er muligt at komme en tur ind i Tour de France-studiet og få en snak med en vært eller en Tour-medarbejder på TV 2. Læs mere om Tour de France-rundvisningerne her.

-----------

Se film, hvor du på 37 sekunder kan følge 20 dages opbygning af Tour de France-studiet: