Over 800.000 så med ved afslutningen af løbet. Ros til TV 2 for en dækning, som blev ekstra vanskelig efter Allan Simonsens ulykke og tragiske dødsfald.
Tom Kristensen dedikerede sin niende Le Mans-sejr til den danske kollega Allan Simonsen, der døde efter en ulykke få minutter inde i årets udgave af Le Mans. (Foto: Audi / TV 2)
Weekendens Le Mans på TV 2 havde endnu større interesse end normalt, og det kan især tilskrives to forhold - et glædeligt og et sørgeligt:
Det glædelige var Tom Kristensens niende sejr i Le Mans. Den sejr betød, at over 800.000 danskere så med på TV 2 i minutterne op til og efter afslutningen af Le Mans. 831.000 så med, da seertallet var allerhøjest.
Ingen andre programmer i ugens løb kunne - heller ikke i blot et enkelt minut - nået dette høje seerniveau.
Det sørgelige forhold var den danske racerkører Allan Simonsens død efter en ulykke få minutter inde i Le Mans. Det tragiske dødsfald var naturligvis en udfordring for TV 2s redaktion, efter at løbsarrangørerne - med opbakning fra Allan Simonsens familie - besluttede at lade løbet fortsætte.
Den store Le Mans-interesse gav også rekord på sporten.tv2.dk. (Foto: Audi / TV 2)
Fortjener stor ros
Fra seerne var der helt overvejende roser for TV 2s dækning i den vanskelige situation. Det samme var der fra sportsjournalist Anders Møllenberg, som i Vejle Amts Folkeblad, Fredericia Dagblad og Horsens Folkeblad skrev:
"Den dækning af ulykken, som tv-stationen lørdag aften præsenterede, fortjener stor ros.
Værten, Stine Bjerre Jørgensen, slap umanerligt godt fra det, og eksperten i studiet, racerkøreren Casper Elgaard, lige så. En nøgtern beskrivelse af begivenhederne, og det kom som en befrielse, at vi, seerne, slap for at høre om Casper Elgaards følelser, for alle har jo en klar fornemmelse af, hvordan det føles, hvis en kollega uventet omkommer.
I stedet forklarede Elgaard om risikoen ved motorsport, og han undlod at placere skylden for ulykken hos arrangørerne. Han sagde i stedet, at den slags sker, og at i motorsport er en sikkerhedsmæssig helgardering umulig.
Den rette håndtering af en ulykke som dødsulykken på Le Mans er ingen let opgave, men TV 2 viste lørdag aften, hvordan det skal gøres."
To gange Johnny med efternavnene Reimar og Logan fra "Sankthans direkte" på TV 2 Charlie. (Foto: Leif Brabré Knudsen / TV 2)
Sankthans uden ild på DR
Ugens bød også på sankthansaften, hvor to kanaler har tradition for at sende direkte fra et af årets sankthansbål. På DR1 er 'bål' måske overdrevet, for da kanalen sluttede transmissionen, var det svært overhovedet at se ild i bålet.
Sankthansaften-programmet på DR1 blev det tredjemindst sete og det næstlavest vurderede nogensinde af denne type programmer på kanalen. I Ekstra Bladet kommenterede en seer således:
"I stedet for dét, sankthans primært handler om, kom det til at handle om mad, skrigende sangere og en klodset vejrpige, der ikke kunne få tændt op. Da det var slut på DR1, var bålet stadig knap tændt".
Også TV 2 Charlie har skabt en tradition for sankthans-underholdning, og her gik det væsentligt bedre - både med ilden og med seertallene.
2013-udgaven af "Sankthans direkte" på TV 2 Charlie blev set af 209.000 danskere - 40 procent flere seere end den hidtidige sankthans-rekord fra 2011.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 21-50 år - uge 25 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Station 2: Far i fængsel
243.000
30
2.
TV 2
Le Mans: Direkte - frem mod mål
241.000
63
3.
DR1
Rejseholdet
230.000
37
4.
TV 2
Liebhaverne
218.000
32
5.
TV 2
Le Mans: Sejrsceremoni
217.000
58
6.
DR1
Gintberg på kanten
204.000
31
7.
TV 2
Le Mans: Direkte
199.000
57
8.
DR1
Konditoriet
178.000
30
8.
DR1
70'erne tur-retur: 1973
178.000
21
10.
TV 2
Anna Pihl
175.000
26
10.
DR1
Penge
175.000
22
12.
TV 2
Le Mans: Direkte - tragisk dødsfald ...
172.000
40
13.
DR1
U-Turn
166.000
23
14.
DR1
Søren Ryge direkte
163.000
27
15.
TV 2
Confederations Cup: Studie
153.000
20
16.
TV 2
Le Mans: Pit Stop
152.000
49
16.
TV 2
Confederations Cup: Brasilien-Mexico
152.000
20
18.
DR1
Her er dit liv
149.000
25
19.
DR1
Bonderøven
148.000
30
20.
DR1
Sankthans
147.000
21
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 17. - 23. juni 2013
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
4 t 39 min
26
4 t 29 min
26
TV 2 Zulu
0 t 30 min
3
0 t 49 min
5
TV 2 Charlie
0 t 53 min
5
0 t 28 min
3
TV 2 FILM
0 t 04 min
0
0 t 05 min
1
TV 2 NEWS
0 t 42 min
4
0 t 39 min
4
TV 2 Fri
0 t 13 min
1
0 t 12 min
0
DR1
3 t 14 min
18
2 t 18 min
13
DR2
0 t 54 min
5
0 t 44 min
4
DR3
0 t 17 min
2
0 t 23 min
2
DR K
0 t 21 min
2
0 t 16 min
2
DR Ramasjang
0 t 18 min
2
0 t 11 min
1
DR Ultra
0 t 12 min
1
0 t 04 min
0
TV3
0 t 53 min
5
1 t 16 min
7
TV3+
0 t 18 min
2
0 t 29 min
3
TV3 PULS
0 t 19 min
2
0 t 24 min
2
TV3 Sport 1
0 t 08 min
1
0 t 05 min
0
TV3 Sport 2
0 t 02 min
0
0 t 02 min
0
Kanal 4
0 t 16 min
1
0 t 21 min
2
Kanal 5
0 t 45 min
4
1 t 01 min
6
6'eren
0 t 15 min
1
0 t 23 min
2
7'eren
0 t 03 min
0
0 t 03 min
0
Discovery
0 t 09 min
1
0 t 15 min
1
TLC
0 t 11 min
1
0 t 12 min
1
MTV
0 t 05 min
0
0 t 06 min
1
VH1
0 t 02 min
0
0 t 04 min
0
Regional-tv
0 t 07 min
1
0 t 04 min
0
Eurosport
0 t 11 min
1
0 t 10 min
1
Canal9
0 t 06 min
1
0 t 05 min
1
Andre
2 t 04 min
11
1 t 52 min
11
I alt
18 t 11 min
100
17 t 33 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 25 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
570.000
32
2.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.18
504.000
30
3.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
495.000
45
4.
TV 2
Regionalprogram 19.30
467.000
39
5.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
465.000
29
6.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
463.000
27
7.
DR1
Vores vejr 18.55
361.000
37
8.
DR1
Sporten 22.20
332.000
20
9.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
304.000
41
10.
DR1
TV AVISEN 18.30
303.000
33
11.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
282.000
40
12.
TV 2
Dit sommervejr 18.20
276.000
34
13.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
256.000
36
14.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
158.000
60
15.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
145.000
53
16.
DR1
TV AVISEN 17.50
120.000
20
17.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
114.000
36
18.
DR2
Deadline 22.30
92.000
7
19.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
87.000
32
20.
TV 2
SportsNYHEDERNE 17.10
81.000
17
21.
TV 2
Regionale nyheder 17.15
75.000
17
22.
TV 2
NYHEDERNE 17.00
68.000
14
23.
TV 2
Regionale nyheder 12.10
61.000
25
24.
DR2
DR2 17:00 / 18:00
21.000
4
25.
DR2
DR2 19:00
18.000
1
26.
DR2
DR2 07:00 - DR2 11:00
17.000
6
26.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
17.000
5
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 25 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Søren Ryge direkte
617.000
40
2.
DR1
Rejseholdet
615.000
41
3.
DR1
70'erne tur-retur: 1973
612.000
30
4.
DR1
Penge
606.000
31
5.
TV 2
Liebhaverne
567.000
33
6.
TV 2
Håndbold: Danmark-Polen
560.000
31
7.
TV 2
Station 2: Far i fængsel
559.000
29
8.
DR1
U-Turn
545.000
31
9.
TV 2
Le Mans: Direkte - frem mod mål
542.000
61
10.
DR1
Gintberg på kanten
533.000
34
11.
DR1
Konditoriet
510.000
35
12.
DR1
Bonderøven
498.000
36
13.
TV 2
Le Mans: Sejrsceremoni
490.000
51
14.
DR1
Ved du, hvem du er?
482.000
27
15.
TV 2
Anna Pihl
470.000
28
16.
TV 2
LørdagsSporten
462.000
33
17.
DR1
Danske slotte
459.000
27
18.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
448.000
24
19.
DR1
Giv mig livet tilbage
440.000
23
20.
DR1
Bevar mig vel
434.000
33
De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 25
2013 (til 23. juni)
TV 2
58,3
52,3
TV3-kanalerne
19,7
24,1
SBS Discovery Media
19,8
20,4
Viacom
1,4
1,3
Canal9
0,8
1,8
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
724.000
43
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 25
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
17,1
52
TV 2/FYN
13,3
44
TV SYD
11,7
44
TV/MIDT-VEST
10,9
46
TV2/NORD
10,7
43
TV 2 | ØSTJYLLAND
7,9
35
TV 2/ Lorry
7,2
30