Tv-seningen uge 25: Stor weekendfor Tom Kristensen og TV 2

26. juni 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Over 800.000 så med ved afslutningen af løbet. Ros til TV 2 for en dækning, som blev ekstra vanskelig efter Allan Simonsens ulykke og tragiske dødsfald.

Tom Kristensen dedikerede sin niende Le Mans-sejr til den danske kollega Allan Simonsen, der døde efter en ulykke få minutter inde i årets udgave af Le Mans. (Foto: Audi / TV 2)

Weekendens Le Mans på TV 2 havde endnu større interesse end normalt, og det kan især tilskrives to forhold - et glædeligt og et sørgeligt:

Det glædelige var Tom Kristensens niende sejr i Le Mans. Den sejr betød, at over 800.000 danskere så med på TV 2 i minutterne op til og efter afslutningen af Le Mans. 831.000 så med, da seertallet var allerhøjest.

Ingen andre programmer i ugens løb kunne - heller ikke i blot et enkelt minut - nået dette høje seerniveau.

Det sørgelige forhold var den danske racerkører Allan Simonsens død efter en ulykke få minutter inde i Le Mans. Det tragiske dødsfald var naturligvis en udfordring for TV 2s redaktion, efter at løbsarrangørerne - med opbakning fra Allan Simonsens familie - besluttede at lade løbet fortsætte.

Den store Le Mans-interesse gav også rekord på sporten.tv2.dk. (Foto: Audi / TV 2)

Fortjener stor ros
Fra seerne var der helt overvejende roser for TV 2s dækning i den vanskelige situation. Det samme var der fra sportsjournalist Anders Møllenberg, som i Vejle Amts Folkeblad, Fredericia Dagblad og Horsens Folkeblad skrev:

"Den dækning af ulykken, som tv-stationen lørdag aften præsenterede, fortjener stor ros.

Værten, Stine Bjerre Jørgensen, slap umanerligt godt fra det, og eksperten i studiet, racerkøreren Casper Elgaard, lige så. En nøgtern beskrivelse af begivenhederne, og det kom som en befrielse, at vi, seerne, slap for at høre om Casper Elgaards følelser, for alle har jo en klar fornemmelse af, hvordan det føles, hvis en kollega uventet omkommer.

I stedet forklarede Elgaard om risikoen ved motorsport, og han undlod at placere skylden for ulykken hos arrangørerne. Han sagde i stedet, at den slags sker, og at i motorsport er en sikkerhedsmæssig helgardering umulig.

Den rette håndtering af en ulykke som dødsulykken på Le Mans er ingen let opgave, men TV 2 viste lørdag aften, hvordan det skal gøres."

To gange Johnny med efternavnene Reimar og Logan fra "Sankthans direkte" på TV 2 Charlie. (Foto: Leif Brabré Knudsen / TV 2)

Sankthans uden ild på DR
Ugens bød også på sankthansaften, hvor to kanaler har tradition for at sende direkte fra et af årets sankthansbål. På DR1 er 'bål' måske overdrevet, for da kanalen sluttede transmissionen, var det svært overhovedet at se ild i bålet.

Sankthansaften-programmet på DR1 blev det tredjemindst sete og det næstlavest vurderede nogensinde af denne type programmer på kanalen. I Ekstra Bladet kommenterede en seer således:

"I stedet for dét, sankthans primært handler om, kom det til at handle om mad, skrigende sangere og en klodset vejrpige, der ikke kunne få tændt op. Da det var slut på DR1, var bålet stadig knap tændt".

Også TV 2 Charlie har skabt en tradition for sankthans-underholdning, og her gik det væsentligt bedre - både med ilden og med seertallene.

2013-udgaven af "Sankthans direkte" på TV 2 Charlie blev set af 209.000 danskere - 40 procent flere seere end den hidtidige sankthans-rekord fra 2011.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 25 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Station 2: Far i fængsel 243.000 30 2. TV 2 Le Mans: Direkte - frem mod mål 241.000 63 3. DR1 Rejseholdet 230.000 37 4. TV 2 Liebhaverne 218.000 32 5. TV 2 Le Mans: Sejrsceremoni 217.000 58 6. DR1 Gintberg på kanten 204.000 31 7. TV 2 Le Mans: Direkte 199.000 57 8. DR1 Konditoriet 178.000 30 8. DR1 70'erne tur-retur: 1973 178.000 21 10. TV 2 Anna Pihl 175.000 26 10. DR1 Penge 175.000 22 12. TV 2 Le Mans: Direkte - tragisk dødsfald ... 172.000 40 13. DR1 U-Turn 166.000 23 14. DR1 Søren Ryge direkte 163.000 27 15. TV 2 Confederations Cup: Studie 153.000 20 16. TV 2 Le Mans: Pit Stop 152.000 49 16. TV 2 Confederations Cup: Brasilien-Mexico 152.000 20 18. DR1 Her er dit liv 149.000 25 19. DR1 Bonderøven 148.000 30 20. DR1 Sankthans 147.000 21

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 17. - 23. juni 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 39 min 26 4 t 29 min 26 TV 2 Zulu 0 t 30 min 3 0 t 49 min 5 TV 2 Charlie 0 t 53 min 5 0 t 28 min 3 TV 2 FILM 0 t 04 min 0 0 t 05 min 1 TV 2 NEWS 0 t 42 min 4 0 t 39 min 4 TV 2 Fri 0 t 13 min 1 0 t 12 min 0 DR1 3 t 14 min 18 2 t 18 min 13 DR2 0 t 54 min 5 0 t 44 min 4 DR3 0 t 17 min 2 0 t 23 min 2 DR K 0 t 21 min 2 0 t 16 min 2 DR Ramasjang 0 t 18 min 2 0 t 11 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 04 min 0 TV3 0 t 53 min 5 1 t 16 min 7 TV3+ 0 t 18 min 2 0 t 29 min 3 TV3 PULS 0 t 19 min 2 0 t 24 min 2 TV3 Sport 1 0 t 08 min 1 0 t 05 min 0 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Kanal 4 0 t 16 min 1 0 t 21 min 2 Kanal 5 0 t 45 min 4 1 t 01 min 6 6'eren 0 t 15 min 1 0 t 23 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Discovery 0 t 09 min 1 0 t 15 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 12 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 06 min 1 VH1 0 t 02 min 0 0 t 04 min 0 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 11 min 1 0 t 10 min 1 Canal9 0 t 06 min 1 0 t 05 min 1 Andre 2 t 04 min 11 1 t 52 min 11 I alt 18 t 11 min 100 17 t 33 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 25 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 570.000 32 2. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 504.000 30 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 495.000 45 4. TV 2 Regionalprogram 19.30 467.000 39 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 465.000 29 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 463.000 27 7. DR1 Vores vejr 18.55 361.000 37 8. DR1 Sporten 22.20 332.000 20 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 304.000 41 10. DR1 TV AVISEN 18.30 303.000 33 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 282.000 40 12. TV 2 Dit sommervejr 18.20 276.000 34 13. TV 2 NYHEDERNE 18.00 256.000 36 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 158.000 60 15. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 145.000 53 16. DR1 TV AVISEN 17.50 120.000 20 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 114.000 36 18. DR2 Deadline 22.30 92.000 7 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 87.000 32 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 81.000 17 21. TV 2 Regionale nyheder 17.15 75.000 17 22. TV 2 NYHEDERNE 17.00 68.000 14 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 61.000 25 24. DR2 DR2 17:00 / 18:00 21.000 4 25. DR2 DR2 19:00 18.000 1 26. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 17.000 6 26. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 17.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 25 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Søren Ryge direkte 617.000 40 2. DR1 Rejseholdet 615.000 41 3. DR1 70'erne tur-retur: 1973 612.000 30 4. DR1 Penge 606.000 31 5. TV 2 Liebhaverne 567.000 33 6. TV 2 Håndbold: Danmark-Polen 560.000 31 7. TV 2 Station 2: Far i fængsel 559.000 29 8. DR1 U-Turn 545.000 31 9. TV 2 Le Mans: Direkte - frem mod mål 542.000 61 10. DR1 Gintberg på kanten 533.000 34 11. DR1 Konditoriet 510.000 35 12. DR1 Bonderøven 498.000 36 13. TV 2 Le Mans: Sejrsceremoni 490.000 51 14. DR1 Ved du, hvem du er? 482.000 27 15. TV 2 Anna Pihl 470.000 28 16. TV 2 LørdagsSporten 462.000 33 17. DR1 Danske slotte 459.000 27 18. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 448.000 24 19. DR1 Giv mig livet tilbage 440.000 23 20. DR1 Bevar mig vel 434.000 33

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 25 2013 (til 23. juni) TV 2 58,3 52,3 TV3-kanalerne 19,7 24,1 SBS Discovery Media 19,8 20,4 Viacom 1,4 1,3 Canal9 0,8 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 724.000 43

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 25 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 17,1 52 TV 2/FYN 13,3 44 TV SYD 11,7 44 TV/MIDT-VEST 10,9 46 TV2/NORD 10,7 43 TV 2 | ØSTJYLLAND 7,9 35 TV 2/ Lorry 7,2 30

 

 

Billede {0} af {1}