Tv-seningen uge 21: Kongelig vielse vandt over det gode vejr

28. maj 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

Brylluppet mellem Prins Joachim og Marie Cavallier havde 50 procent flere seere end det europæiske Melodi Grand Prix, der plejer at være klar topscorer.

Prins Joachim og Marie Cavallier var populære - også i tv - i sidste uge.

Overskrifterne for uge 21 hedder kongeligt bryllup, europæisk Melodi Grand Prix 2008 og ny seerrekord til TV 2 NEWS, der for anden gang inden for få uger slog sin egen rekord i antallet af ugentlige brugere med 1.277.000.

Som det fremgår af artiklen her, var TV 2 igen den foretrukne kanal i dækningen af en kongelig begivenhed, da prins Joachim og Marie Cavallier i lørdags blev viet i Møgeltønder.

Brylluppet blev den begivenhed, som danskerne brugte mest tid på i sidste uge, og den begivenhed, som samlede flest danskere foran skærmen på én gang. Da flest så bryllup, havde knap 1,4 mio. danskere tunet ind på TV 2 og DR1 (og lidt flere hvis man medregner "Zulu Royal" på TV 2 Zulu), og det var cirka 50 procent flere seere end gennemsnitsseertallet til samme aftens Melodi Grand Prix.

Sangkonkurrencen blev set af 965.000 seere, og det var det laveste seertal til et Melodi Grand Prix med dansk deltagelse nogensinde. Seertallet har tidligere været lavere i 1996, 1998, 2004 og 2007 - men det var alle år, hvor Danmark ikke var med i Grand Prix-finalen.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 21 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Europæisk MGP 2008, finale 435.000 60 2. TV 2 Station 2 363.000 40 3. TV 2 The Wedding Date 338.000 36 4. DR1 DR1 Dokumentaren 329.000 42 5. DR1 Rejseholdet 318.000 40 6. TV 2 Byen hvor kvinderne gik 310.000 40 7. TV 2 Station 2 Efterlyst 301.000 34 8. TV 2 Liebhaverne 291.000 42 9. DR1 Kontant 287.000 31 10. DR1 Europæisk MGP 2008, 2. semifinale 272.000 35 11. TV3+ Champions League-fodbold: Finalen 255.000 34 12. TV 2 Kongeligt bryllup - vielsen 252.000 45 12. TV 2 Hvem vil være millionær? Special 252.000 39 14. DR1 21 Søndag 241.000 26 15. TV 2 Prins Joachim og Marie - hjemme på ... 238.000 29 16. DR1 Sporløs 226.000 32 17. TV 2 Kongeligt bryllup - gæsterne ankommer 225.000 47 18. DR1 Ønskehaven 221.000 29 19. TV 2 Praxis 217.000 24 20. TV 2 Hvor snavset kan man blive? 214.000 29

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 19. - 25. maj 2008 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 38 min 31 5 t 17 min 29 TV 2 Zulu 0 t 25 min 2 0 t 38 min 3 TV 2 Charlie 0 t 26 min 2 0 t 14 min 1 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 NEWS 0 t 17 min 2 0 t 18 min 2 DR1 4 t 44 min 26 4 t 14 min 23 DR2 0 t 36 min 3 0 t 34 min 3 DR Update 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 TV3 0 t 42 min 4 1 t 01 min 6 TV3+ 0 t 49 min 5 1 t 09 min 6 Kanal 4 0 t 18 min 2 0 t 31 min 3 Kanal 5 0 t 36 min 3 0 t 53 min 5 SBS Net 0 t 09 min 1 0 t 14 min 1 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 19 min 2 TV 2 SPORT 0 t 07 min 1 0 t 07 min 1 Eurosport 0 t 08 min 1 0 t 07 min 0 Andre 2 t 40 min 15 2 t 25 min 13 I alt 17 t 57 min 100 18 t 13 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 21 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 / 19.55 711.000 57 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 20.20 688.000 49 3. DR1 TV AVISEN 20.30 / 21.00 658.000 36 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 / 22.55 og FINANS 592.000 36 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 / 23.15 529.000 34 6. DR1 SportNyt 20.20 / 20.55 / 21.50 524.000 29 7. TV 2 SportsNyhederne 18.05 434.000 56 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 421.000 53 9. DR1 TV AVISEN 18.30 / 20.00 405.000 40 10. TV 2 NYHEDERNE og FINANS 18.00 394.000 54 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 358.000 31 12. TV 2 SportsNyhederne 22.35 / 23.25 272.000 21 13. TV 2 SportsNyhederne 07.00-10.00 148.000 63 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 148.000 63 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 116.000 45 16. TV 2 SportsNyhederne 12.10 114.000 45 17. TV 2 SportsNyhederne 16.05 105.000 33 18. TV 2 Regionale nyheder 16.10 104.000 33 19. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 98.000 34 20. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 97.000 31 21. DR2 Deadline 22.30 90.000 6 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 81.000 46 23. TV 2 SportsNyhederne 14.05 57.000 28 24. DR2 DR2 Udland 45.000 3 25. DR2 Deadline 17.00 44.000 10 26. DR1 DR Update 12.00 43.000 19 26. DR1 DR Update 15.00 41.000 17

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 21 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Europæisk MGP 2008, finale 965.000 60 2. DR1 DR1 Dokumentaren 873.000 44 3. DR1 21 Søndag 820.000 41 4. DR1 Kontant 805.000 45 5. DR1 Rejseholdet 775.000 42 6. TV 2 Byen hvor kvinderne gik 767.000 41 7. TV 2 Kongeligt bryllup - vielsen 765.000 50 8. TV 2 Station 2 761.000 36 9. TV 2 Prins Joachim og Marie - hjemme på ... 723.000 37 10. DR1 Sporløs 710.000 42 11. TV 2 Hvem vil være millionær? Special 691.000 42 12. TV 2 Kongeligt bryllup - gæsterne ankommer 690.000 52 13. DR1 Ønskehaven 676.000 37 14. TV 2 Liebhaverne 655.000 38 15. DR1 aHA! Royal '08 650.000 43 16. TV 2 Station 2 Efterlyst 642.000 33 17. DR1 Horisont 623.000 31 18. TV 2 The Wedding Date 612.000 33 19. DR1 Europæisk MGP 2008, 2. semifinale 603.000 34 20. DR1 Hammerslag 562.000 36

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 21 2008 (til 25. maj) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 59,8 59,7 Viasat 20,0 20,7 SBS TV 15,6 13,8 Discovery 3,0 3,4 TV 2 SPORT 1,1 1,7 MTV 0,6 0,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.277.000 514.000 DR Update 328.000 97.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 21 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 21,0 70 TV2/NORD 17,6 64 TV SYD 16,1 50 TV 2/FYN 16,1 50 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,4 50 TV2 ØST 14,2 46 TV 2/ Lorry 11,7 39

Billede {0} af {1}