TV 2-cykelløb i juni viste storform

Danske Jakob Fuglsang var med til at øge seerinteressen for etapeløbet Critérium du Dauphiné. Fra 1. juli gælder det Tour de France – for Fuglsang og for de mange cykelinteresserede seere. (Foto: Scanpix / TV 2)

Danske Jakob Fuglsang var med til at øge seerinteressen for etapeløbet Critérium du Dauphiné. Fra 1. juli gælder det Tour de France – for Fuglsang og for de mange cykelinteresserede seere. (Foto: Scanpix / TV 2)

28. juni 2017;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 SPORT oplevede stærkt stigende seerinteresse for DM-cykling og for de to etapeløb, som traditionelt anvendes af de store cykelprofiler til at pudse formen af inden Tour de France.

”Hvis danskernes interesse for cykling på tv i juni er et pejlemærke for Tour de France-interessen, ser det godt ud.”

Sådan lyder den spontane reaktion fra TV 2s Tour de France-general, chefredaktør John Jäger, efter at han i juni 2017 har set markant højere seertal til TV 2 SPORTs cykelløb i forhold til de samme løb sidste år og i 2015.

I midten af juni voksede seertallet til etapeløbet Tour de Suisse med 30 procent til 48.000 seere i gennemsnit - og endnu flere ved etapernes slutning.

Foruden Tour de Suisse er Critérium du Dauphiné et af de løb, som mange Tour de France-profiler i juni anvender til at finpudse formen inden Touren. Og her var seerfremgangen endnu større – også på grund af danske Jakob Fuglsangs stærke kørsel, der resulterede i den endelige sejr. Fremgangen var på 36 procent i forhold til 2016-udgaven – og på 150 procent i forhold til det samme løb i 2015.

I søndags transmitterede TV 2 SPORT fra DM i landevejscykling, og her var det gennemsnitlige seertal dobbelt så højt som i 2016. Da flest så med, fulgte over 100.000 med i DM-løbet, og denne seeropbakning til det danskproducerede cykelløb vækker glæde hos John Jäger.

- Tv-produktionen af DM-løbet var simpelthen høj klasse fra producer, fotografer, chauffører, teknikere og så videre. Vores folk lavede en fantastisk produktion af et fedt DM, som fortjente de mange seere. Det var hjemmelavet dansk tv med danske sportsfolk, og nu glæder vi os endnu mere til Touren. Der har vi også et par overraskelser – ikke mindst i produktionen, siger John Jäger.

Mens der var seerfremgang til Critérium du Dauphiné, Tour de Suisse og DM-cykling, var der seertilbagegang i maj til Giro d’Italia i 2017, hvor løbet alene blev sendt på Eurosport for cirka 25.000 seere i snit. I 2016 blev Giro d’Italia også sendt på TV 2, og her var det samlede seertal på cirka 130.000 i gennemsnit – heraf 120.000 på TV 2. 

Tour de France begynder lørdag 1. juni. Læs mere om TV 2s Tour de France-dækning her.

Billede {0} af {1}