TV 2 gør klar til at dele ny ’X Factor’-sæson med hele Danmark

Lotte Lindegaard, kanalchef for TV 2s hovedkanal. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Med et markant ’X Factor’-navn på plads og tre store pre-casting-events planlagt på tværs af landet er TV 2 for alvor ved at geare op til at byde danskerne velkommen til næste års sæson af ’X Factor’.

Af Peter H. Kamph, TV 2 Kommunikation

Thomas Blachman er - sammen med sine endnu unavngivne meddommere - klar til at tage imod sangtalenter fra hele Danmark, når der i efteråret bydes velkommen til audition til den allerførste sæson af ’X Factor’ på TV 2.

Forinden venter imidlertid tre store pre-casting events i Odense, Aarhus og København, hvor TV 2s underholdningsredaktør Dorte Borregaard glæder sig til at tage imod unge og voksne fra hele Danmark, der kan synge og gerne vil dele det med resten af landet - og som har det dér særlige og udefinérbare at byde på.

Fælles oplevelser, der kan mærkes i maven
- Jeg glæder mig kolossalt til at folde ’X Factor’ ud på TV 2s flader og give hele Danmark et brag af en engagerende, medrivende og underholdende oplevelse, siger Dorte Borregaard og tilføjer:

TV 2-underholdningsredaktør Dorte Borregaard. (Foto: TV 2)

-  Det er en stor og meget lystbetonet opgave for os. ’X Factor’ er et superstærkt og dygtigt udtænkt format, som lægger sig smukt op ad vores ambitioner om at levere dansk kvalitetsindhold i topklasse uanset genre. Det passer fremragende til vores øvrige, stærke underholdningsportefølje med formater som ’Vild med dans’, ’Voice Junior’ og ’Danmark har talent’ - og handler i sin essens om noget, vi allerede er gode til på TV 2: At skabe fælles, samlende oplevelser, der engagerer folk og kan mærkes helt ned i maven.

- At formidle ved at tale til hjertet og til følelser, som vi alle umiddelbart kan genkende hos os selv, gælder for rigtig meget af det, vi gør på TV 2. I et program som ’Toppen af poppen’ handler det om, hvordan musik skabes, og hvorfor den rammer og rører én, set fra de professionelle kunstneres synsvinkel. ’X Factor’ rummer også dén formidling af musikken og de oplevelser og reaktioner, som musik skaber, bare set med de mere uprøvede talenters øjne, når de står helt ved rejsens begyndelse, siger Dorte Borregaard.

Skaber involvering og samtale
TV 2s kanalchef, Lotte Lindegaard, uddyber formatets gode match til TV 2 og til mediehusets opgave og ambitioner:

- ’X Factor’ er en rigtig god idé på TV 2, af flere årsager: Vi er en kanal, der har public service som hjerteblod, og som midt i en stadig mere individualiseret medieverden og mediebrug sætter en ære i at give danskerne store fælles oplevelser, der skaber involvering og samtale om alt det, vi deler. Dét har ’X Factor’ gjort - og gør fortsat - i særklasse; samtale om sejre og nederlag, om hvad musik er og kan, om smag, om integration, om opdragelse, om udvikling, om sammenhold og svære valg, siger hun.

- Dertil kommer, at dansksproget kvalitetsindhold, der virkelig engagerer mange seere, er vores måske mest væsentlige våben i konkurrencen med de store internationale spillere. Danskerne efterspørger de store tv-oplevelser på dansk - og rigtig mange danskere holder af ’X Factor’. Sidst, men ikke mindst er ’X Factor’ et format, der er exceptionelt velegnet til at leve på tværs af en hel vifte af platforme, fra hovedkanalen over tv2.dk og sociale medier til TV 2 PLAY, hvilket vi har kraftigt fokus på hos TV 2, siger Lotte Lindegaard.

Pre-casting kommer til at foregå i Odense, Aarhus og København til august - information om datoer, adresser og praktiske oplysninger findes her: http://tv.tv2.dk/xfactor.

----------