Overskud i TV 2s første halvår

27. august 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Halvårsregnskabet for TV 2|DANMARK A/S viser samlet overskud, men som ventet stort underskud på hovedkanalen.

Merete Eldrup.

TV 2s bestyrelse har i dag godkendt halvårs-regnskabet for TV 2|DANMARK A/S, der viser et overskud før skat på 37 mio. kr. Resultatet er sammensat af et underskud før skat på 140 mio. kr. på hovedkanalen, mens TV 2s nichekanaler og øvrige aktiviteter bidrager med et overskud før skat på 177 mio. kr.

Halvårsresultatet viser, at skævvridningen i TV 2s økonomi er forværret. Hovedkanalens underskud før skat på 140 mio. kr. er mere end fordoblet i forhold til første halvår 2008, hvor underskuddet på hovedkanalen var 67 mio. kr. TV 2s niche-kanaler og øvrige aktiviteter bidrager omvendt med et overskud før skat på 177 mio. kr. mod 85 mio. kr.

- Vi er naturligvis tilfredse med, at halvårs-resultatet viser overskud, for det betyder bl.a., at arbejdet med at reducere vores omkostninger virker efter planen. Faldet i reklameindtægterne rammer hovedkanalen hårdest, og resultatet dækker over en skævvridning i TV 2s økonomi. Hovedkanalens store underskud er klart utilfredsstillende og med til at understrege virksomhedens usunde forretningsmodel, men vi er omvendt tilfredse med indtjeningen på nichekanalerne, siger TV 2s adm. direktør, Merete Eldrup.

Reklameomsætningen udgør 599 mio. kr. og er faldet med 21,1 procent svarende til 160 mio. kr., og TV 2s hovedkanal er fortsat under pres med et faldende reklamemarked, øget konkurrence og fald i seertal. TV 2 er – på lige fod med andre hovedkanaler – udsat for en langvarig strukturel nedgang og realiserede i første halvår 2009 et fald i kommerciel seerandel på 2,4 procentpoint, og hovedkanalen forventes fortsat at give store og utilfreds-stillende underskud, indtil abonnementsbetalingen til TV 2 indføres.
 
- Vi har netop holdt møde med repræsentanter for EU-Kommissionen og har understreget vigtigheden af, at omstruktureringsplanen for TV 2 bliver godkendt. Abonnementsbetalingen er afgørende for en hovedkanal, som udelukkende lever af reklamer, siger Merete Eldrup.

Resultatet før skat på 37 mio. kr. er forbedret med 111 mio. kr. i forhold til første halvår 2008. Ændringen skyldes omkostningsreduktioner på 198 mio. kr., øget abonnementsomsætning på 73 mio. kr. og en faldende reklame-omsætning på 160 mio. kr.

Forventninger til årsresultatet for 2009 er uændrede. I forhold til 2008 forventes et væsentligt større underskud på hovedkanalen og et større overskud på nichekanalerne. Resultatet er meget afhængigt af udviklingen i reklamemarkedet.

Se desuden halvårsrapporten via følgende link.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}