Operation X: Kursuskongens beskidte metoder

I 'Operation X: Kursuskongens beskidte metoder' går Morten Speigelhauer bag kursusvirksomheden Probanas eksklusive facade og afslører horrible arbejdsforhold, ulovlig markedsføring og misbrug af danske virksomheder. (Foto: Peter Mühlhausen / TV 2)

Morten Spiegelhauer afslører torsdag 10. november horrible arbejdsforhold og ulovlig markedsføring.

Falske navne, trusler om fyringer og ulovlig markedsføring. Det er nogle af metoderne i Probana, som sælger lederkurser til offentlige institutioner og private virkomheder for mange millioner kroner hvert år. Selv mener direktøren, at kurserne har nået 'astronomiske højder herhjemme'. Efter eget udsagn har 35.000 danske chefer været på skolebænken i firmaet.

Men i 'Operation X: Kursuskongens beskidte metoder' går Morten Spiegelhauer bag om den eksklusive facade og afslører horrible arbejdsforhold, ulovlig markedsføring og misbrug af danske virksomheder. I programmet, der sendes på TV 2 torsdag 10. november klokken 20.00, rejser eksperter, kunder og en række tidligere ansatte alvorlig tvivl om firmaets produkt og virke.

Dæknavne og spam-mails
Som almindelig mediebruger kan det være svært at undgå reklamerne for Probanas kurser. I årevis har firmaet fyldt de sociale medier med reklamer og de danske dagblade med dyre helsidesannoncer. Det sker med løfter om tårnhøj kvalitet og henvisninger til, at ledere fra samtlige C20-virksomheder benytter firmaets kurser.

Men de flotte ord er uden hold i virkeligheden, afsløres det i programmet. Og når 'Operation X' opsøger de Probana-medarbejdere, der kontakter kunder og anbefaler firmaet på de sociale medier, viser det sig, at der er tale om opdigtede personer med falske profilfotos.

De ansatte skal benytte sig af falske identiteter, når de med ulovlige spam-mails bryder markedsføringsloven. De bliver truet med fyringer, hvis ikke de får omsætningen til at stige nu og her. Og hvis man som kunde forsøger at stille Probana til regnskab, sidder den - opdigtede - medarbejder praktisk talt altid 'i møde'.

497 anmeldelser til Forbrugerombudsmanden
Mange danskere er stødt på Probana i deres indbakke, fordi der jævnligt dumper uønskede reklamemails ind. Hos Forbrugerombudsmanden har de på knap fem år modtaget 497 anmeldelser for ulovlige spam-mails. Det sker, selv om firmaets stifter og direktør tidligere er dømt for overtrædelse af markedsføringsloven.

En række af de største danske virksomheder har afbrudt alt samarbejde med Probana, og flere opfordrer ligefrem deres medarbejdere til at vælge andre løsninger. Alligevel reklamerer kursusfirmaet fortsat med, at alle C20-virksomheder bruger dets lederkurser.

Se med når Morten Spiegelhauer forsøger at opsøge de falske medarbejdere og stiller kursuskongen til regnskab.