Digital anerkendelse til tv2.dk

TV 2s digitale indhold og formater kan tilgås på alle platforme inkl. smartphones. (Foto: TV 2)

Der er tre digitale medaljer til tv2.dk i Society for News Design Scandinavias årlige, prestigefyldte konkurrence og to nomineringer til Danske Mediers digitale priser.

Der var international anerkendelse til tv2.dk i kategorierne ”Innovation”, ”Storytelling” og ”Data-project”, da Society for News Design Scandinavia (SNDS) søndag offentliggjorde medaljerne i deres årlige, prestigefyldte konkurrence. Senere på året afgøres det, om det er guld-, sølv- eller bronzemedaljer, TV 2 modtager i de tre kategorier. Derudover er tv2.dk nomineret til yderligere to digitale priser hos Danske Medier – ”Årets digitale historie” samt ”Årets digitale idé”. Priserne overrækkes ved et arrangement i Pressens Hus i København onsdag 7. juni.

- Det seneste halve år har vi haft fornemmelsen af, at vi havde gang i noget rigtig godt, og derfor føles det ekstra fedt at få anerkendelsen lige nu. Jeg er pavestolt af hele teamet bag, siger Kristoffer Pinholt, chefredaktør for digitalt indhold på TV 2.

Redaktionel Udvikling
Det er et lille team på fire personer, som har været med til at udvikle alle fem formater, som har vundet priser eller er nomineret. Teamet, Redaktionel Udvikling, består helt utraditionelt af to udviklere, en grafiker og en journalist.

- Udgangspunktet har hele tiden været, at vi kan lave bedre journalistik, hvis vi tør nedbryde faggrænserne, og hvis vi tør tænke anderledes. Det synes jeg, at vi er lykkedes med, og i teamet er de blevet meget dygtige til at arbejde struktureret med kreative processer og inddrage brugerne.

Ved et af projekterne spurgte TV 2 brugerne om, hvordan man kunne fortælle lignende digitale historier endnu bedre, og flere end 1000 brugere bidrog med konstruktiv feedback.

Mange af projekterne er lavet i samarbejde med enten journalister på Nyhederne eller Sporten. 

- I det digitale team har vi fx lært virkelig meget af, hvordan dokumentarister bygger deres fortællinger op, og så har vi overført nogle af fortælleformerne til de digitale platforme. Vi har også fået mange gode ideer fra dygtige journalister, og vi er dybt afhængige af det fantastiske arbejde på tværs af huset, siger Kristoffer Pinholt.

SNDS-priserne:

”Innovation”
Det er SMS-dagbogen med Chris Anker i Argentina, der får SNDS-medaljen i denne kategori. Idéen til fortælleformen opstod hos TV 2 SPORT, som hurtigt fik bygget en prototype hos Redaktionel udvikling. Siden er det blevet til et fast værktøj og et almindeligt greb i TV 2s digitale fortælleformer:

”Storytelling”
Den visuelle og interaktive featurefortælling om Kevin Magnussens Renault-racer, som Redaktionel Udvikling byggede og fortalte i samspil med TV 2 SPORT. 

”Data-project”
Sammen med TV 2s Dokumentar-gruppe byggede Redaktionel Udvikling en søgbar database, der samler overblik over alle landet skoler, så forældre mere oplyst kan tage stilling til, hvilken skole de skal vælge til deres barn:

Danske Mediers digitale priser:

”Årets digitale historie”
Historien om det danske løbetalent Anna Emilie Møller er nomineret i kategorien ”Årets digitale historie”.

”Årets digitale idé”
Tv2.dks nye breaking news-format er nomineret i kategorien ”Årets digitale idé”.

Her kan du finde flere eksempler på kreative produktioner fra det redaktionelle udviklingsteam på TV 2.

Læs mere:

http://snds.org/winners-of-2017-snds-awards/

http://danskemedier.dk/nyhed/11-nomineret-til-danske-mediers-digitale-priser/