’Zulu BFF’ sætter nye standarder for dansk tv

TV 2 ZULU lancerer til efteråret - med støtte fra Carlsberg - et innovativt programformat, der for første gang skal afprøves i Danmark. Nytænkningen i programserien ligger især i den digitale forlængelse, og med projektet kommer TV 2 ZULU med et bud på fremtidens tv-oplevelse.

’Zulu BFF’ er en hæsblæsende, humoristisk og kærlig programserie, der hylder venskab. Programmet har premiere til efteråret. (Foto: Per Arnesen / TV 2 ZULU)

Til efteråret har TV 2 ZULU premiere på et helt nyt programformat, ’Zulu BFF’ (Best Friends Forever), der på mange måder sætter nye standarder for dansk tv. Programserien, der handler om venskaber, lanceres sammen med et digitalt univers, hvor brugerne via deres smartphone eller tablet bl.a. kan følge tre separate spor, der alle føjer en ekstra dimension til programmet. Det specielle ved denne second screen-oplevelse er, at den samtidig lægger op til analogt samvær med vennerne foran tv-skærmen.

I ’Zulu BFF’ følger vi en hovedperson, der bilder sine venner ind, at han er i en alvorlig knibe, og at de derfor må hjælpe ham. Derfra følger programmet vennernes vilde bestræbelser på at hjælpe deres ven.

- ’Zulu BFF’ er et hæsblæsende, humoristisk og kærligt program, der hylder venskab. Det gør det ved at vise, hvor langt venner er villige til at gå for hinanden, når de udsættes for vanvittige prøvelser for at komme en god ven til undsætning - og bliver optaget, uden de ved det, siger kanalchef for TV 2 ZULU, Sune Roland, og fortsætter:

- Der bliver tale om en ny form for brugerinvolverende tv og en udvidet tv-oplevelse, hvor seerne kan følge med på flere platforme, mens de samles fysisk omkring tv-programmet – noget, som er helt i tråd med strategien for TV 2s nichekanaler og særligt for TV 2 ZULU.

Læs mere om 'Zulu BFF' på programmets hjemmeside.

Stærke samarbejdspartnere
Ideen til programmet kom oprindeligt fra Nordisk Film TV, der bl.a. blev inspireret af Carlsbergs reklameunivers, ’Carlsberg puts friends to the test’. TV 2 tog derefter kontakt til Carlsberg, der ligeledes kunne se potentialet og værdifællesskabet omkring programmet.

- Venskab er kernen for Carlsberg, og derfor indgår begrebet i en eller anden form altid i vores kommunikation. Generelt mener vi, at der er plads til en debat om venskab mellem mænd – og derfor er ’Zulu BFF’ et yderst spændende projekt for os, siger marketingdirektør Mads Friis, Carlsberg Danmark.

TV 2 ZULU har hyret et af de førende digitale bureauer, Hello Monday, til at være med til at løfte den digitale del af projektet. Samtidig er det et erfarent hold fra Nordisk Film TV, der producerer ’Zulu BFF’.

TV 2s største AFP-aftale
Aftalen mellem TV 2 og Carlsberg er TV 2s største AFP-aftale (Advertiser Funded Programming), siden annoncørerne fik mulighed for at indgå denne type sponsoraftaler. AFP er en vigtig del af TV 2s kommercielle strategi, og TV 2 mærker en stigende interesse blandt annoncørerne for udvidede samarbejder som dette.

- Vi er meget glade for samarbejdet med Carlsberg, der er den oplagte partner i forhold til ’Zulu BFF’. TV 2s AFP-forretning er steget markant i de seneste år, og vi forventer, at området vokser yderligere i de kommende år. AFP skaber nye muligheder for både TV 2 og for vores kunder, og når vi sammen finder et værdifællesskab omkring et program, løfter det kundernes kampagner betydeligt, siger Jacob Fischer, chef for TV 2 Kommercielle Partnerskaber.

Optagelserne til ’Zulu BFF’ er netop afsluttet, og programmet får premiere til august.