- Vi vil også betyde noget for den næste generation

Fra TV 2s trailerkampagne op til FIFA VM 2018. (Foto: TV 2)

Fra TV 2s trailerkampagne op til FIFA VM 2018. (Foto: TV 2)

20. februar 2019;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

Forårets dialogmøde med lytter- og seerorganisationerne debatterede bl.a. TV 2s oplæg til et medieforlig og satte herudover fokus på dækningen af VM i fodbold og på TV 2s indsats over de unge mediebrugere.

Hvordan er TV 2s ønsker til et kommende medieforlig? Hvorfor har TV 2 så stort fokus på unge mediebrugere, når de i betydelig grad fravælger traditionelt distribueret tv? Og hvordan kommer TV 2 egentlig til at dække VM-slutrunden i fodbold?

Det var nogle af de spørgsmål, som blev debatteret, da TV 2 24. maj 2018 på Kvægtorvet i Odense holdt sit halvårlige møde med lytter- og seerorganisationerne.

TV 2 har gennem de mediepolitiske diskussioner lagt stor vægt på at kunne fortsætte og udvide samarbejdet med TV 2 Regionerne.

Mediepolitisk aktualitet
Mens forhandlingerne om en ny medieaftale foregår, blev der fra lytter- og seerorganisationerne spurgt ind til fremtiden for TV 2 – om eventuelt salg til danske eller udenlandske investorer. Indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen slog fast, at TV 2s mediepolitiske ønsker og tanker er gældende uanset en politisk beslutning om privat eller offentligt ejerskab af TV 2.

- For TV 2 vil dansk indhold og et stærkt nyhedsudbud altid have den højeste prioritet. Vi er stolte af at være den hovedkanal, som har størst andel af dansksproget indhold. Det gode danske indhold er vores faste ståsted og er årsagen til, at vi går på arbejde. For Danmark er det også af stor betydning, at der er pluralisme i den elektroniske nyhedsformidling, sagde Anne Engdal Stig Christensen og fortsatte:

- Samarbejdet med TV 2 Regionerne er et andet afgørende punkt for TV 2. Vi har øget samarbejdet med TV 2 Regionerne om både valg, events og etablering af nyhedscentre. Vi vil spejle hele Danmark, og her er TV 2 Regionerne særdeles vigtige.

TV 2 ønsker fortsat at have sit hovedsæde i Odense, uden at der bliver tale om detailregulering, ligesom TV 2 ønsker forpligtelsen til at støtte biograffilm mv. afskaffet.

- I dag betaler vi uforholdsmæssigt mange penge for film, som ikke har den værdi for os. Vi vil gerne engagere os i film, men det bør ske på markedsvilkår, sagde Anne Engdal Stig Christensen.

I regeringens medieudspil er der lagt op til at fjerne filmstøtteforpligtelsen for både TV 2 og DR, og udspillet foreslår desuden en markant større Public Service Pulje. Det er dog uklart, hvilke kriterier der bliver opsat for at modtage støtte fra puljen.

TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

- En kæmpe udfordring at få de unge i tale
Et af de områder, som har stort fokus på TV 2, er kontakten til de unge – fremtidens mediebrugere, eksempelvis de 20-30-årige. Her er tale om en gruppe, som kun i begrænset omfang ser tv på traditionel vis.

- Det er en kæmpe udfordring og opgave at få de unge i tale, men det er en super vigtig opgave. De unge er også samfundsborgere og meningsdannere, som vi vil engagere i nyheder og samfund. Det gør vi bedst ved at tage udgangspunkt i deres liv og hverdag og ved at bruge anderledes fortællemåder og et andet formsprog, som det sker på TV 2 ECHO, sagde Anne Engdal Stig Christensen og fortsatte:

- Vi er i en situation, hvor vi har overskud til at igangsætte initiativer som TV 2 ECHO, der laver aktuelle journalistiske fortællinger til den yngre målgruppe. Vi vil også betyde noget for den næste generation.

Der var ros til reportageserien 'Mit livs konfirmation', da TV 2 holdt dialogmøde i maj 2018. (Foto: Simon Dixgaard / TV 2)

Ris og ros til TV 2-kanalernes programmer
Anne Engdal Stig Christensen gav en status over situationen for TV 2-kanalerne, hvor der er betydelig fremgang til TV 2 NEWS og TV 2 SPORT. Samtidig glædede hun sig over, at TV 2s hovedkanal har haft succes med at udvide sit nyhedstilbud i den gode sendetid.

- Mange steder i verden har tv-selskaber vanskeligt ved at få nyhedsudsendelser til at fungere i primetime, men ikke hos TV 2. Her har vi udvidet 18 Nyhederne til en stor udsendelse, som oplever stigende seeropbakning. Danskerne vil gerne have substans og relevans, sagde TV 2s indholdsdirektør, der også fremhævede samlende begivenheder som Royal Run, Knæk Cancer og demens-ugen samt debatskabende programmer som eksempelvis ’De aggressive danskere’.

Fra dialogmødets deltagere var der både ris og – mest – ros til TV 2-kanalernes programmer. En deltager udtrykte kritik af ’Drabet uden lig’, som ”uden tilstrækkeligt belæg beskyldte politi og anklager for dårligt arbejde”. Der var også kritik af TV 2 PLAY-serien med Ditzel, som ”håner kristendommen og det at være kristen”, som det blev formuleret.

Der var ønsker om en stærkere europæisk dækning på TV 2s kanaler, ligesom TV 2 blev opfordret til yderligere samarbejde med TV 2 Regionerne og til at tage de unge mere alvorligt i programmerne på TV 2 ZULU.

- På ZULU har vi netop valgt at rykke tættere på de unges virkelighed med eksempelvis reportageserier og dansk fiktion. ZULU er ikke alene comedy, sagde Anne Engdal Stig Christensen.

Der var roser til TV 2s dækning i forbindelse med prins Henriks død og bisættelse, herunder brugen af en præst i TV 2s panel. Også ’Go’ morgen Danmark’s dækning af jubilæet for kvindelige præster samt programserien ’Mit livs konfirmation’, der viste synet på konfirmation i forskellige miljøer, blev rost.

Endelig var der rosende omtale af TV 2 CHARLIE-programmerne ’Meyerheim og stjernerne’ og talkshowet ’Hos Hans’.

TV 2 ECHO, som er et af TV 2s initiativer for at være mere relevant for den yngre målgruppe, er kommet godt fra start.

Journalistiske fortællinger uden politikere og eksperter
På dialogmødet fortalte TV 2 ECHO-redaktør Christian Lade Broch-Lips om redaktionens arbejde med indhold målrettet til de 840.000 danskere i alderen 20-30 år – 17 procent af befolkningen, som i begrænset grad ser traditionelt distribueret tv, men som i høj grad ser videoindhold og i øvrigt ”kun er et klik væk”, som han udtrykte det.

TV 2 ECHO laver dagligt aktuelle journalistiske fortællinger, og de kan ses via tv2.dk og TV 2 PLAY samt ved at følge TV 2 ECHO på Facebook. Indslagene er – på grund af de unges brugssituation – altid tekstet.

TV 2 ECHO laver derimod ikke dagsaktuel nyhedsjournalistik, men anderledes fortællinger, der typisk ikke inddrager eksperter og politikere, men altid har unge i hovedrollen. Christian Lade viste et ECHO-indslag, hvor en pige fortæller om, hvordan hun har tilbudt sig som lokkedue for at hjælpe andre kvinder, der har mistanke om, at deres kæreste er ude på utroskab.

- Er det i orden, at de unge skal se den slags? Det synes jeg ikke, lød en kommentar fra en deltager i dialogmødet. Også andre mødedeltagere savnede brug af eksperter og efterlyste flere kritiske spørgsmål i ECHOs indslag.

- Vi siger ikke, det er i orden at bruge lokkeduer – det forholder vi os ikke til. Vi viser, at den slags foregår, og at der umiddelbart kan findes mindst 12 Facebook-grupper, hvor der tilbydes hjælp fra lokkeduer. Det er en tendenshistorie, som siden blev dækket af tv2.dk, TV 2 NEWS og TV 2 Nyhederne – blandt andet med brug af eksperter, sagde Christian Lade.

I et andet indslag fortalte en ung om at være psykisk syg og om at have forsøgt selvmord. I denne fortælling bragte TV 2 ECHO en henvisning til Livslinien og livslinien.dk.

På nuværende tidspunkt har TV 2 ECHO været i luften i få måneder – og er kommet godt fra start. I den seneste måned havde TV 2 ECHO flere seere til sine videoklip end både DR1, TV 2 ZULU, B.T., DR3, Jyllands-Posten, Berlingske, Politiken m.fl.

En af TV 2s nyskabelser under VM-slutrunden var et gigantisk storskærmsarrangement i PARKEN, da Danmark spillede sin første VM-kamp mod Peru. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

VM-fodbold på TV 2
Redaktionschef Allan Hvid, TV 2 SPORT, fortalte på dialogmødet om TV 2s planer for dækning af VM i fodbold, herunder visningen af Danmarks åbningskamp mod Peru ved et gigantisk storskærmsarrangement med fri entré i PARKEN samt muligheden for VM-fodbold i ekstraordinært god UHD-kvalitet gennem tre distributører.

- Jeg har deltaget i dækning af fodbold siden 2001, og jeg har aldrig oplevet et landshold, der er så tilgængeligt, som vi oplever i øjeblikket. Det er afgørende, når vi i vores dækning både vil være tæt på landsholdet, på eventen og på danskerne, sagde Allan Hvid.

Redaktionschefen fortalte om de eksperter, TV 2 anvender under VM-slutrunden, hvorefter dialogdeltagere efterlyste kvindelige eksperter i dækningen. Under EM 2016 anvendte TV 2 Malene Marquard som én blandt flere fodboldeksperter.

- Jeg var den første til at ansætte kvindelige fodboldeksperter, nemlig Malene Marquard, og jeg vil meget gerne bruge hende igen. Hun er desværre arbejdsmæssigt hårdt hængt op, så vi går efter at bruge hendes viden på TV 2 NEWS, når det lader sig gøre, sagde Allan Hvid og fortsatte:

- Det afgørende er ikke, om en ekspert er mand eller kvinde. Vi ansætter det stærkeste hold og dem, der passer bedst ind på holdet.

Fra dialogmødets deltagere blev der opfordret til også at dække kulturelle og politiske emner under VM i Rusland, mens en anden beklagede, at der ofte er for meget studiesnak i forbindelse med dækning af store sportsbegivenheder.

- Vi laver generelt kun studieprogrammer, fordi der er seere til dem. Herudover er det faktisk et krav fra rettighedshaveren FIFA, at vi skal sende 45 minutters studieprogram sidst på aftenen, hvis vi har rettighederne til dagens sidste kamp. Vi har forhandlet og fået lov til at gå ned på 25 minutter, fordi det vil give mest mening på det sene tidspunkt, sagde Allan Hvid.

Deltagere i dialogmødet efterlyste mere dækning af mindre sportsgrene, mens andre deltagere netop havde også ros til TV 2 SPORT for at dække mindre sportsgrene. ”Fortsæt med det!”, lød opfordringen.

En anden deltager i dialogmødet kritiserede høj larm ved transmissioner og efterlyste temaudsendelser om gymnastik og om tidligere elitefodboldspillere som eksempelvis Knud Lundberg.

Lars Bennike er Seernes redaktør på TV 2 og har været det siden 2008, hvor stillingen blev oprettet. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Aktuelle sager fra Seernes redaktør
I sit indlæg på dialogmødet kommenterede Lars Bennike blandt andet de henvendelser, han har fået i forbindelse med TV 2s håndtering af GDPR-reglerne. Han nævnte også en række klager, TV 2 har fået i forbindelse med visning af reklamer i de såkaldte powerbreaks under VM i ishockey.

- Vi har accepteret reklamer i pauserne i sportskampe, men det her er nyt, og denne type reklameafbrydelser hører ikke hjemme på TV 2. Hvis dette får lov til at fortsætte, frygter vi, at det også kan ske i eksempelvis håndboldkampe, lød det fra deltagere i dialogmødet.

Seernes redaktør fortalte, at han trods TV 2s intensive fokus af ubådssagen stort set ikke har modtaget klager over dækningen.

- Min tolkning er, at selv om ubådssagen er både grum og ubehagelig, er den blevet dækket på en sober måde. Der er fra TV 2 lagt en linje, hvor man bevidst har fravalgt det mest makabre, bortset fra hvis det er afgørende for sagen, sagde seerredaktøren.

Lars Bennike fortalte om et projekt, han har lavet i samarbejde med TV 2 Lyd med det formål at kortlægge seerklager om lyden på TV 2s kanaler.

Fra deltagere i dialogmødet lød der kritik af, at TV 2 sender dansk fiktion søndag klokken 20.00 på et tidspunkt, hvor DR1 også sender en ny, dansk fiktionsserie.

Billede {0} af {1}