Tv-seningen uge 51: Pyrus slutter på toppen

27. december 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

Det er populære kendinge, der topper hitlisterne i juleugen. Tre afsnit af TV 2s familiejulekalender med Pyrus har over én million seere, og det samme havde en lille dreng, der var "Alene hjemme".


Pyrus blev den store vinder blandt årets julekalendere på dansk tv. Således sluttede "Pyrus i alletiders eventyr" med tre afsnit, der alle havde over én million seere, men også når man kigger på alle 24 afsnit, var Pyrus den mest populære.

De 24 afsnit af "Pyrus i alletiders eventyr" havde gennemsnitligt 949.000 seere, hvilket er ganske flot for en genudsendelse af en julekalender. DR1 havde også en genudsendelse på skærmen i år, nemlig "Absalons Hemmelighed", men den måtte nøjes med et gennemsnitligt seertal på 560.000.

Endelig kunne "The Julekalender" notere sig, at den stadig trækker danskerne ind foran skærmen. De 24 afsnit havde i snit 364.000 seere, men seertallene varierede meget alt efter, om afsnittet startede 22.15 eller 23.30. "The Julekalender" toppede med 687.000 seere 22. december, mens afsnittet juleaften blot havde 184.000 seere.

Macaulay Culkin som Kevin i "Alene hjemme".

Julehit
Et andet seer-julehit på TV 2 er den amerikanske komediefilm "Alene hjemme" fra 1990. Filmen, der handler om familien McCallister, som tager på juleferie til Paris, men glemmer sønnen Kevin (Macaulay Culkin), blev første gang vist på TV 2 i 1995.

Da Kevins kamp med to indbrudstyve blev vist lillejuleaften, var det 9. gang, den blev vist på TV 2, men alligevel havde den 1.041.000 seere, hvilket er det tredjehøjeste seertal til filmen. Man skal helt tilbage til 1996 for at finde et tidspunkt, hvor filmen havde flere seere.

Sne til glæde for NEWS
Det voldsomme snevejr, der ramte Danmark i juleugen - og som mange var berørt af - var med til at give TV 2 NEWS en god uge. Således havde NEWS i sidste uge 909.000 daglige kontakter i gennemsnit. Disse seere så i snit TV 2 NEWS i 47 minutter hver dag.

De høje tal betød også, at TV 2 NEWS i sidste uge var landets fjerdestørste kanal - kun overgået af TV 2, DR1 og DR2, men foran f.eks. TV3.

Populær royal årskavalkade
Julen bød også på to årskavalkader på TV 2. Og specielt den royale årskavalkade, der i år blev lavet på en ganske anderledes måde - som et royalt afterparty med musik, underholdning og tilbageblik - blev godt modtaget af seerne.

Således blev "TV 2 010: Royalt afterparty" set af 974.000 seere, hvilket er næsten 200.000 mere end til sidste års royale årskavalkade og det højeste seertal til en kongelig kavalkade siden 1998.

TV 2|NYHEDERNEs årskavalkade "TV 2 010: De største øjeblikke" havde 849.000 seere 1. juledag.

Top 20 - 21-50 år - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Alene hjemme 416.000 42 2. TV 2 Die Hard 2 405.000 48 3. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (23) 389.000 47 4. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (21) 380.000 38 5. TV 2 TV 2 010: De største øjeblikke 364.000 37 6. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (22) 359.000 42 7. DR1 Pigen der legede med ilden 346.000 37 8. DR1 Hammerslag i New York 340.000 39 9. DR1 Disneys Juleshow 335.000 61 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (20) 329.000 34 10. TV 2 Hvem vil være millionær? 329.000 32 12. DR1 Året der gik 327.000 35 13. DR1 Bridget Jones: På randen af fornuft 322.000 32 14. TV 2 TV 2 010: Royalt afterparty 305.000 32 15. DR1 Madagascar: Pingviner på julemission 304.000 61 16. TV 2 Min søsters børn 298.000 28 17. DR1 Spise med Price - brunt og brændt 297.000 29 18. TV 2 The Julekalender (22) 291.000 36 19. TV 2 Verdens bedste Caroline 264.000 26 20. TV 2 The Julekalender (21) 262.000 32

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 20.-26. december 2010 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 40 min 29 7 t 07 min 28 TV 2 Zulu 0 t 42 min 3 1 t 02 min 4 TV 2 Charlie 0 t 50 min 3 0 t 21 min 1 TV 2 FILM 0 t 16 min 1 0 t 24 min 2 TV 2 NEWS 0 t 60 min 4 0 t 54 min 4 DR1 5 t 47 min 22 4 t 37 min 18 DR2 1 t 08 min 4 0 t 50 min 3 DR Update 0 t 12 min 1 0 t 11 min 1 DR HD 0 t 19 min 1 0 t 22 min 1 DR K 0 t 21 min 1 0 t 20 min 1 DR Ramasjang 0 t 31 min 2 0 t 21 min 1 TV3 0 t 59 min 4 1 t 16 min 5 TV3+ 0 t 39 min 2 1 t 01 min 4 TV3 PULS 0 t 22 min 1 0 t 27 min 2 Kanal 4 0 t 17 min 1 0 t 23 min 2 Kanal 5 0 t 42 min 3 1 t 04min 4 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 26 min 2 Discovery 0 t 16 min 1 0 t 23 min 2 TV 2 SPORT 0 t 08 min 1 0 t 08 min 1 Eurosport 0 t 06 min 0 0 t 05 min 0 Canal9 0 t 05 min 0 0 t 06 min 0 Andre 3 t 26 min 15 3 t 11 min 14 I alt 26 t 05 min 100 24 t 59 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 51 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 961.000 47 2. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 876.000 39 3. TV 2 NYHEDERNE 22.00 821.000 36 4. TV 2 Regionale nyheder 22.20 802.000 38 5. DR1 SportNyt 21.25 749.000 30 6. TV 2 NYHEDERNE 19.00 741.000 45 6. DR1 TV AVISEN 21.00 741.000 29 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 628.000 49 9. DR1 TV AVISEN 18.30 593.000 40 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 567.000 46 11. TV 2 VEJRET 18.20 547.000 43 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 534.000 46 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 244.000 59 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 230.000 57 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 213.000 33 16. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 202.000 30 17. TV 2 Regionale nyheder 12.10 145.000 37 16. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 145.000 33 19. DR2 Deadline 22.30 131.000 7 20. DR2 Deadline 17.00 105.000 13 21. DR1 DR Update 15.00 92.000 17 22. DR1 DR Update 12.00 44.000 11

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (22) 1.091.000 43 2. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (23) 1.074.000 45 3. TV 2 Alene hjemme 1.041.000 39 4. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (21) 1.040.000 39 5. TV 2 Hvem vil være millionær? 983.000 37 6. DR1 Året der gik 977.000 41 7. DR1 Spise med Price - brunt og brændt 975.000 36 8. TV 2 TV 2 010: Royalt afterparty 974.000 37 9. DR1 Hammerslag i New York 969.000 42 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (20) 965.000 37 11. TV 2 Min søsters børn 906.000 33 12. DR1 Disneys Juleshow 891.000 62 13. DR1 Pigen der legede med ilden 850.000 39 14. TV 2 TV 2 010: De største øjeblikke 849.000 35 15. DR1 Madagascar: Pingviner på julemission 809.000 60 16. DR1 Hammerslag i Skagen 755.000 29 17. TV 2 Die Hard 2 748.000 40 18. DR1 Bridget Jones: På randen af fornuft 723.000 30 19. DR1 Absalons Hemmelighed (23) 691.000 30 20. TV 2 The Julekalender (22) 687.000 34

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 51 2010 (til 26. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 63,9 55,7 Viasat 18,6 22,9 SBS TV 13,2 16,2 Discovery 2,6 2,6 TV 2 SPORT 0,9 1,9 MTV 0,8 0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 909.000 47 min. DR Update 563.000 14 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 51 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 32,0 66 TV 2/FYN 28,0 60 TV/MIDT-VEST 24,0 55 TV2/NORD 20,1 47 TV SYD 18,6 42 TV 2 | ØSTJYLLAND 18,3 44 TV 2/ Lorry 16,7 40

 

 

Billede {0} af {1}