Tv-seningen uge 50: Suveræne VM-takter og populære julekalendere

18. december 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskernes tv-sening i december 2013 domineres af VM-håndbold og tv-julekalendere.

Ann Grete Nørgaard i kamp for det danske kvindelandshold i håndbold. (Arkivfoto: Allover / TV 2)

To begivenheder og fænomener dominerede tv-seningen i uge 50 - nemlig VM-håndbold for kvinder og de populære tv-julekalendere.

Seks af programmerne på hitlisten blandt de 20-60-årige stammer fra VM-dækningen på TV 2 og DR1, mens tv-julekalenderne på de samme kanaler står for 11 placeringer.

På hitlisten blandt alle danskere er de tilsvarende tal fem VM-håndbold-programmer og 13 tv-julekalendere på top 20. Det siger vist alt om, hvad der betyder noget for danskernes tv-sening i december...

VM-dækningen har fået danskerne til at følge VM-håndbold mere end EM-slutrunden i 2012 og VM-slutrunden i 2011. Læs mere om VM-håndbold-seningen her.

Også på tv2.dk raser håndboldfeberen, og antallet af unikke besøg og sidevisninger er på rekordkurs sammenlignet med tidligere slutrunder hos kvinderne. Inden semifinalen har VM-dækningen på tv2.dk trukket i alt 3,2 millioner sidevisninger - flere end under hele EM-slutrunden i 2012 og tæt på tallet fra hele VM 2011.

Julemanden Nicholas (Lars Hjortshøj) har fået fingre i Lysets Sten og forsøger - under overværelse af tvillingerne Peter og Signe - at bruge stenen og sin egen kraft til at tænde stearinlys. (Foto: Jacob Banke / TV 2)

Julekalenderen fortsætter de gode takter
Når det gælder julekalendere, er TV 2s "Tvillingerne og Julemanden" fortsat den klart mest sete i december. Til politiken.dk siger TV 2s fiktionschef, Katrine Vogelsang:

- I "Tvillingerne og Julemanden" er der noget for alle, og der er mange indgange til at komme ind i serien: En spændende julehistorie, teenagekærlighed, Lars Hjortshøj fra comedy-universet, børn, der løser vanskelige opgaver, samt lidt kærlighedskomedie med tvillingernes forældre Nanna og Anders i centrum.

Også Nordjyske Stiftstidende følger med i "Tvillingerne og Julemanden", og i en femstjernet anmeldelse tirsdag 10. december kalder anmelderen Max Melgaard julekalenderen for "muligvis den bedste, TV 2 har lavet" - og fortsætter:

"Grundlæggende er det en fortælling, der er fortalt harmonisk. Der sker tydelige fremskridt i historien hver dag. Der er stort set ingen overflødige sidehandlinger. Så jo: den er god nok. Det er en fin julekalender."

Også DR1s genudsendelse af "Pagten" har gode seertal og overgår endda seerniveauet fra første gang, hvor serien blev udsendt.

Når TV 2 Medienyt opgør tv-hitlister i december, får julekalenderne - som det fremgår herunder - den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der fx på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

Christian Fuhlendorff, Szhirley og Niels Olsen på de 22,5 grader skrå brædder i "Rundt på gulvet". (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Lørdagsunderholdning
Tv-stationernes lørdagsunderholdning har ofte været udskældt hos tv-anmelderne. Men TV 2s nye program "Rundt på gulvet", som er et led i TV 2s strategiske satsning på weekendunderholdning, får god kritik af Politikens tv-redaktør, Henrik Palle, der bl.a. skriver:

"Ikke desto mindre var programmet noget mere underholdende, end denne skribent overhovedet havde turdet håbe på. De to hold hev den hjem på nærmest telepatisk god kommunikation og en solid portion entusiasme. Og så holdt Hjortshøj sig klædeligt i baggrunden. Der er ikke noget værre end morsomme studieværter, der skal forsøge at bessermache de egentlige deltageres løjer og langkål".

I sin anmeldelse roste Henrik Palle dog i lidt højere grad DR2s Temalørdag "Hele svineriet" - som efterfølgende måtte trækkes tilbage på grund af nye etik-problemer hos DR. Udsendelsen blev kritiseret for at være "stærkt fordrejet" og for at fremstille svineproduktionen i ekstraordinært positivt lys uden at komme ind på nogle af de negative aspekter.

Derudover lød der kritik af, at programmets producent havde havde tætte relationer til interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer. DRs seerredaktør, Jacob Mollerup, og DR2s programchef erkendte, at udsendelsen var problematisk, og den blev fjernet fra DRs hjemmeside og bliver ikke genudsendt.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Montenegro 803.000 54 2. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (15) 632.000 46 3. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Serbien 614.000 45 4. DR1 VM-håndbold: Danmark-Brasilien 566.000 46 5. DR1 VM-håndbold: Danmark-Algeriet 477.000 36 6. DR1 Pagten (15) 475.000 39 7. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (9) 468.000 35 8. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (12) 430.000 33 9. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (10) 427.000 34 10. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (14) 424.000 44 11. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (11) 398.000 34 12. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (13) 392.000 35 13. TV 2 Hvem vil være millionær? 382.000 28 14. TV 2 Jul på d'Angleterre 377.000 29 15. DR1 Pagten (12) 371.000 33 16. TV 2 VM-håndbold: Studiet: Ærgerligt dansk .. 365.000 30 17. DR1 Pagten (9) 353.000 32 18. TV 2 VM-håndbold og EM-svømning: Studiet 351.000 37 18. DR1 So F***ing Special i USA 351.000 27 20. DR1 Pagten (13) 343.000 36

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 9. - 15. december 2013 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 6 t 05 min 26 6 t 00 min 26 TV 2 Zulu 0 t 36 min 2 0 t 46 min 3 TV 2 Charlie 0 t 53 min 4 0 t 33 min 2 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 08 min 1 TV 2 NEWS 0 t 52 min 4 0 t 48 min 3 TV 2 Fri 0 t 14 min 1 0 t 13 min 1 DR1 4 t 59 min 21 4 t 05 min 18 DR2 1 t 09 min 5 1 t 02 min 5 DR3 0 t 23 min 2 0 t 30 min 2 DR K 0 t 29 min 2 0 t 24 min 2 DR Ramasjang 0 t 30 min 2 0 t 21 min 2 DR Ultra 0 t 13 min 1 0 t 06 min 0 TV3 0 t 55 min 4 1 t 15 min 5 TV3+ 0 t 37 min 3 0 t 53 min 4 TV3 PULS 0 t 22 min 2 0 t 29 min 2 TV3 Sport 1 0 t 24 min 2 0 t 22 min 2 TV3 Sport 2 0 t 07 min 1 0 t 08 min 1 Kanal 4 0 t 22 min 2 0 t 28 min 2 Kanal 5 0 t 46 min 3 1 t 02 min 5 6'eren 0 t 20 min 1 0 t 26 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 10 min 1 0 t 14 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 14 min 1 MTV 0 t 06 min 0 0 t 07 min 1 VH1 0 t 02 min 0 0 t 04 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 09 min 1 0 t 10 min 1 Andre 2 t 08 min 9 2 t 00 min 9 I alt 23 t 22 min 100 22 t 59 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 50 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 657.000 41 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 635.000 34 3. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 619.000 28 4. DR1 Vores vejr 18.55 529.000 34 5. DR1 TV AVISEN 18.30 501.000 35 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 478.000 25 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 462.000 27 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 403.000 25 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 395.000 33 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 364.000 32 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 349.000 30 12. TV 2 Dit vintervejr 18.25 344.000 26 13. DR1 TV AVISEN 17.50 215.000 20 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 174.000 22 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 164.000 57 16. TV 2 Regionale nyheder 17.15 160.000 22 17. TV 2 NYHEDERNE 17.00 153.000 20 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 149.000 51 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 142.000 38 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 120.000 38 21. DR2 Deadline 22.30 113.000 7 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 82.000 28 23. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 73.000 55 24. DR2 DR2 17:00 / 18:00 53.000 5 25. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 24.000 29 26. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 22.000 5 27. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 21.000 7

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Montenegro 1.405.000 55 2. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (15) 1.299.000 50 3. DR1 VM-håndbold: Danmark-Brasilien 1.164.000 49 4. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Serbien 1.126.000 46 5. DR1 VM-håndbold: Danmark-Algeriet 1.010.000 42 6. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (9) 982.000 38 7. DR1 Pagten (15) 962.000 40 8. TV 1 Tvillingerne og Julemanden (10) 937.000 38 9. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (14) 917.000 42 10. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (12) 912.000 38 11. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (13) 892.000 38 12. DR1 Pagten (12) 839.000 38 13. DR1 Pagten (13) 821.000 39 14. DR1 Pagten (10) 814.000 37 14. DR1 Pagten (9) 814.000 36 16. DR1 Pagten (14) 797.000 40 17. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (11) 780.000 35 18. TV 2 VM-håndbold: Studiet: Ærgerligt dansk .. 716.000 33 19. TV 2 Hvem vil være millionær? 714.000 30 20. TV 2 Jul på d'Angleterre 673.000 29

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 50 2013 (til 15. december) TV 2 59,1 56,4 TV3-kanalerne 21,1 22,0 SBS Discovery Media 17,4 18,7 Viacom 1,3 1,2 Canal9 1,1 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 822.000 47 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 50 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 19,8 45 TV/MIDT-VEST 15,3 36 TV 2/FYN 14,6 36 TV SYD 15,3 35 TV2/NORD 14,1 36 TV 2 | ØSTJYLLAND 12,9 33 TV 2/ Lorry 10,7 28

 

 

Billede {0} af {1}