TV-seningen uge 5: VM-håndbold var ugens seermagnet

Víctor Tomás under kampen Danmark-Spanien. (Foto: Karim Jafaar / Scanpix / TV 2)

Víctor Tomás under kampen Danmark-Spanien. (Foto: Karim Jafaar / Scanpix / TV 2)

04. februar 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

VM-håndbold dominerer ugens tv-sening og ugens hitlister. I en helt anden liga imponerer ’Årgang 0’ med tilbagevendende høje seertal.

Op imod to millioner danskere - og i gennemsnit 1.807.000 - sad klinet fotran skærmen, da TV 2 sendte kvartfinalen Danmark-Spanien - den kamp, som fløjtede de danske håndboldherrers kamp mod toppen af. VM-håndbold topper tv-listerne i ugen, hvor millioner af danskere fulgte med i dækningen af verdensmesterskaberne i Qatar. VM-finalen Qatar-Spanien på TV 2 blev set af 951.000 danskere.

BT: ”TV 2 vandt VM suverænt”
BT skriver i en artikel tirsdag 3. februar: ”TV 2s satsning på håndbold-VM gav massivt pote i alle kategorier. TV 2 vinder suverænt over DR som danskernes foretrukne håndboldkanal, det viser en omfattende afstemning, bt.dk har foretaget blandt brugerne”.

BT-undersøgelsen gav et indblik i danskernes holdning til, hvilken dækning de foretrak. I artiklen skriver Daniel Remar og Flemming Brandt bl.a.: ”Og skal man tro bt.dks afstemning blandt brugerne, var det en kamp, som TV 2 vandt på alle parametre over DR. Det gælder alt fra kanalens optaktsstudie og eksperter til kommentatorer”.

Frederik Lauesen, sportschef på TV 2, udtaler i samme artikel:

- Det er naturligvis altid dejligt at lave noget, som seerne og brugerne synes om. For os på TV 2 har det jo denne gang lagt en del yderligere til vores dækning, at vi også har haft en sportskanal i TV 2 SPORT, så vi for alvor kunne brede dækningen ud og give noget til alle, både den folkelige dækning og den mere nørdede. Og da vi heldigvis har stærke og kompetente folk på alle pladser, som jeres afstemning også understreger, har det været et fantastisk miks, som jeg glædeligt konstaterer, at folk også har taget godt imod.

Læs mere om undersøgelsen på bt.dk

I Politiken skriver Henrik Palle generelt om TV 2s og DR dækning af verdensmesterskaberne i håndbold: ”Lige meget hvad man ellers kan sige om årets turnering, bør det stå tilbage, at der har været tale om et uhyre velproduceret og godt visuelt fortalt VM i håndbold. Billederne har været en fornøjelse at kigge på, og der har for det meste været de rette forløb i langsom gengivelse, og de er kommet, når man som seer havde brug for dem (…)”.

Politiken: ”Det er lykkedes at skabe en form for ’dokumentarismens Matador’
Endnu engang trak ugens afsnit af ’Årgang 0’ store seertal. Dokumentarserien har gennem årene opbygget sin egen store faste seerskare, som trofast følger de fire børn, der nu er blevet teenagere. Det seneste afsnit blev set af 868.000 seere blandt alle danskere over 3 år.

Christoffer Emil Bruun anmeldte i Politiken og skrev bl.a.: ”Tv-stationer kæmper disse år om seerne med programkoncepter, hvor folk skal præstere i udspekulerede konkurrencer eller udsættes for ekstreme strabadser, helst i nøgen tilstand. Men for 15 år siden fik nogle tv-folk den langt mere ambitiøse idé at skildre små og store øjeblikke for årtusindets første generation. Som seer føler man sig hele tiden sikker på, at der bliver passet på familierne. Hele tilgangen er fuldstændig fordomsfri. Og så er ’Årgang 0’ tilmed fri for de konstruerede konflikter, som præger stort set alt andet tv."

I samme anmeldelse skrev han:

”Kombinationen af kultur og eksistens er ophav til de fleste rigtig store fortællinger. Og i tv-sammenhæng er ’Årgang 0’ en af årtusindets hidtil største begivenheder. Det er lykkedes at skabe en form for ’dokumentarismens Matador’."

Talentkonkurrence og PLAY-rekord
’Danmark har talent’ blev set af over 700.000 seere, selv om showet var i konkurrence med 'Danmarks Indsamling 2015' på DR1. Ugen bød ikke på 'Badehotellet', som til gengæld kunne ses på TV 2 PLAY.

'Badehotellet' var sammen med bl.a. VM-håndbold, 'Årgang 0' og snigpremieren på ZULU-serien 'SJIT Happens medvirkende til, at TV 2 PLAY satte endnu en rekord i påbegyndte streams. Det er fjerde uge i træk, PLAY sætter rekord - og derfor er januar 2015 naturligvis også PLAYs bedste måned nogensinde.

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

 

Top 20 - 20-60 år - uge 5 (ekskl. nyheder og vejr-tv)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-håndbold: 1/4-finale, Danmark-Sp.. 1.065.000 71 2. DR1 VM-håndbold: 1/8-finale, Danmark-Isl.. 1.019.000 72 3. DR1 X Factor 883.000 63 4. DR1 Arvingerne II 780.000 54 5. DR1 Gintberg på kanten 538.000 37 6. TV 2 Årgang 0 516.000 42 7. DR1 Rigtige mænd 504.000 31 8. TV 2 VM-håndbold: Finale, Qatar-Frankrig 500.000 53 9. TV 2 VM-håndbold: Studiet: Danmark sendt.. 466.000 32 10. DR1 VM-håndbold: Studiet (gns. efter kl. 18) 462.000 45 11. DR1 VM-håndbold: Danmark-Kroatien 459.000 58 12. DR1 21 Søndag 459.000 33 13. TV 2 VM-håndbold: Studiet: Målmænd får .. 455.000 45 14. DR1 VM-håndbold: Semifinale, Span.-Fran. 420.000 38 15. DR1 DR1 Dokumentaren: Børnene med de .. 412.000 31 16. DR1 Danmarks Indsamling 2015 390.000 40 17. TV 2 Danmark har talent 382.000 36 18. TV 2 Holder Danmark i live 352.000 26 19. DR1 Madmagasinet 329.000 31 20. TV 2 Danmark har talent - afgørelsen 324.000 27

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 26. januar - 1. februar 2015

Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 29 min 23 5 t 44 min 24 TV 2 ZULU 0 t 29 min 2 0 t 43 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 50 min 4 0 t 31 min 2 TV 2 NEWS 0 t 46 min 3 0 t 40 min 3 TV 2 FRI 0 t 10 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 SPORT 0 t 25 min 2 0 t 21 min 1 DR1 6 t 44 min 29 6 t 00 min 25 DR2 0 t 51 min 4 0 t 50 min 4 DR3 0 t 26 min 2 0 t 34 min 2 DR K 0 t 26 min 2 0 t 23 min 2 DR Ramasjang 0 t 27 min 2 0 t 19 min 1 DR Ultra 0 t 13 min 1 0 t 07 min 0 TV3 0 t 51 min 4 1 t 11 min 5 TV3+ 0 t 34 min 2 0 t 49 min 3 TV3 PULS 0 t 27 min 2 0 t 35 min 2 TV3 SPORT 1 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 TV3 SPORT 2 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Kanal 4 0 t 15 min 1 0 t 20 min 1 Kanal 5 0 t 45 min 3 0 t 58 min 4 6'eren 0 t 20 min 1 0 t 28 min 2 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 16 min 1 Investig. Disc. 0 t 11 min 1 0 t 14 min 1 TLC 0 t 12 min 1 0 t 15 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 05 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 10 min 1 0 t 07 min 0 Canal 9 0 t 09 min 1 0 t 11 min 1 Canal 8 Sport 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Andre 1 t 50 min 8 1 t 39 min 7 I alt 23 t 32 min 100 23 t 49 min 100

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 5 (12 år+)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.30 / 21.45 797.000 37 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 564.000 32 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 534.000 28 4. DR1 Vores vejr 18.55 519.000 32 5. DR1 TV AVISEN 18.30 490.000 32 6. TV 2 Regionale nyheder 18.10 470.000 34 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 442.000 25 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 372.000 33 9. DR1 TV AVISEN 17.50 394.000 34 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 372.000 33 11. TV 2 Regionale nyheder 22.27 357.000 24 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 351.000 28 13. TV 2 Dit vintervejr 18.25 296.000 21 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 210.000 24 15. TV 2 Regionale nyheder 17.15 200.000 24 16. TV 2 NYHEDERNE 17.00 187.000 22 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 167.000 53 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 162.000 49 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 143.000 38 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 127.000 35 21. DR2 Deadline 22.30 85.000 6 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 81.000 24 23. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 80.000 60 24. DR2 DR2 Dagen 17.00-18.00 49.000 5 25. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 30.000 33 26. DR2 DR2 Morgen 07.00-09.00 14.000 5

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 5 (ekskl. nyheder og vejr-tv)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 VM-håndbold: 1/8-finale, Danmark-Isl.. 1.857.000 73 2. TV 2 VM-håndbold: 1/4-finale, Danmark-Sp.. 1.807.000 69 3. DR1 X Factor 1.590.000 63 4. DR1 Arvingerne II 1.537.000 61 5. TV 2 VM-håndbold: Finale, Qatar-Frankrig 951.000 56 6. DR1 21 Søndag 948.000 40 7. DR1 VM-håndbold: Danmark-Kroatien 945.000 62 8. DR1 VM-håndbold: Studiet: (gns. efter 18) 887.000 46 9. TV 2 Årgang 0 868.000 40 10. DR1 Gintberg på kanten 864.000 36 11. DR1 VM-håndbold: Semifinale, Span.-Fran. 836.000 59 12. TV 2 VM-håndbold: Studiet: Målmænd får .. 817.000 43 13. DR1 Rigtige mænd 796.000 29 14. TV 2 VM-håndbold: Studiet: Danmark sendt.. 792.000 32 15. DR1 Danmarks Indsamling 2015 781.000 43 16. DR1 DR1 Dokumentar: Børnene med de .. 765.000 34 17. TV 2 Danmark har talent 701.000 34 18. DR1 Skattejægerne 691.000 35 19. DR1 VM-håndbold: Danmark-Slovenien 669.000 51 20. DR1 Madmagasinet 652.000 35

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i %

Kanal Uge 5 2015 (til 1. februar) TV 2 58,3 58,6 TV3-kanalerne 19,2 19,1 Discovery Networks 20,5 19,9 Viacom 2 2,3

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)

Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 727.000 48 min.

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 5

TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV SYD 14,5 33 TV ØST 12,8 34 TV/MIDT-VEST 12,6 32 TV 2/FYN 10,7 27 TV2/NORD 10,7 26 TV 2 | ØSTJYLLAND 9,8 28 TV 2/ Lorry 9,8 25

Billede {0} af {1}