Tv-seningen uge 4:Bedste uge i 3½ år til TV 2

29. januar 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

EM-slutrunden i Danmark var helt afgørende for danskerne tv-sening i sidste uge. Flot sæsonpremiere på ”Jarls Quizshow” på CHARLIE.

Jarl Friis-Mikkelsen med tv-værterne Stèphanie Surrugue og Claus Elming, der dystede mod skuespillerne Trine Pallesen og Marie Askehave i sæsonpremieren på "Jarls Quizshow". (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Vi kan lige så godt sige det med det samme: Denne spalte kommer helt overvejende til at handle om EM-håndbold, fordi håndbolden var altafgørende for danskernes tv-sening i uge 4, og for at ugen blev den bedste TV 2-uge i tre og et halvt år.

Men inden vi kommer dertil, er det værd at løfte anerkendende på hatten for TV 2 CHARLIEs sæsonpremiere på ”Jarls Quizshow”. 201.000 så med – årets næsthøjeste seertal på CHARLIE og et af de højeste seertal til ”Jarls Quizshow”, der har været sendt i flere sæsoner siden begyndelsen af 2002.

Også eventen "Station 2 Uopklaret" klarede sig flot med 751.000 seere (det højeste til "Station 2" i et år) og den flotte vurdering 4,3. Også den nye og rørende serie "De ustyrlige", der fortæller om Tourettes syndrom, fik både mange seere (745.000) og en høj vurdering (4,2).

Og så til EM-håndbolden, der kulminerede med 2.251.000 seere til søndagens finale – det højeste seertal til en håndboldkamp på TV 2 siden herrernes EM-finale i 2012. Allerflest seere var der i slutningen af fredagens semifinale mod Kroatien, hvor seertallet oversteg 2,5 millioner.

Læs mere om weekendens håndboldseertal her.

Anders Eggert kom efter den indledende runde med i Danmarks EM-trup, da han var over sin skade i læggen. (Arkivfoto: TV 2)

Derfor er håndbold så populær en tv-sport
I ugens løb kom flere kommentatorer og redaktører med bud på, hvorfor håndbold er så stærk en tv-sport. I BT skrev nyhedschef Benjamin Lund Munk bl.a.:

”Vi må konstatere, at de danske håndboldlandshold - og det gælder jo både mænd og kvinder - kan noget særligt, når det handler om folkelig appel. Lørdag aften i herrernes EM-kamp mod Spanien rundede vi de to millioner seere. Da jeg i går fik mulighed for at nævne det tal for Kasper Søndergaard, blev han faktisk en smule rystet, og så forsøgte han ellers af et godt hjerte at give en god forklaring på fænomenet: Det høje tempo, de mange små højdepunkter, der hele tiden kan få en kamp til at toppe; et brændt straffekast, en smuk skruebold, en vigtig redning på en friløber og den slags, lød nogle af hans bud.

Jeg tror, han rammer noget rigtigt: Spillet har et tempo og en dynamik, som passer godt til fjernsyn. Man kan ikke spille sidelæns i håndbold, man kan ikke lægge tilbage til målmanden, vi inviteres med ind i trænerens arbejdsfelt, når der er timeout. Måske det kan forklare den større seergruppe end til eksempelvis fodbolden - måske det er en af forklaringerne på, at formentligt flere kvinder stiger på håndbolden. Det er da i hvert fald nogle bud. Og så er der vel vigtigst af alt nogle gode hovedpersoner i den danske udgave af spillet.”

Dansk jubel hos Ulrik Wilbek og spillerne efter semifinalesejren over Kroatien. (Foto: Lars Rønbøg / TV 2)

"Det bliver en regulær folkefest"
På b.dk kommenterede livsstilsekspert Christian Grau således:

”Håndbold er noget, man kan samle familien om. Moren vil gerne se det, og det samme vil ungerne. Det er ikke lige som med fodbold, hvor mændene ofte sidder alene og ser det. Håndbold giver en familiær fællesskabsoplevelse, og håndboldens stigende popularitet bliver også selvforstærkende.

Det bliver en regulær folkefest. Fodbold er stadig meget større end håndbold. Hvis du går ned på gaden og beder en vilkårlig om at nævne tre udenlandske håndboldspillere med navn, er det de færreste, der kan det. Omvendt kan stort set alle spytte 25 fodboldspillere ud, før der er gået et minut. Det understreger, at håndbold er et fællesskab, der handler om det danske hold og de oplevelser og succeser, som holdet skaber, mere end det er en kærlighed og interesse for sporten som sådan.”

Niklas Landin blev kåret til EM's bedste målmand. (Arkivfoto: TV 2)

Det mest populære landshold i Danmark
I samme artikel sagde TV 2s sportschef, Frederik Lauesen:

”Vi kan bare konstatere, at håndboldlandsholdet er det landshold i Danmark, der trækker de højeste seertal. Derfor siger jeg lidt provokerende, at håndboldlandsholdet er det mest populære landshold i Danmark. Det skyldes naturligvis også den store åbenhed, som spillerne har. Det har stor betydning, at de børn, der render rundt i fanzonen med Mikkel Hansen-trøjer på, kan få stjernernes autografer. Spillerne udviser en enorm åbenhed over for presse og fans. Det oplever man ikke på samme niveau i fodbold eller andre sportsgrene.”

I Lolland-Falsters Folketidende skrev kulturredaktør K.E. Watz dette:

”TV 2s sportschef føler sig bekræftet i, ”at herrelandsholdet er det mest populære landshold i Danmark", og det kan man kun give ham ret i. Det har ikke alene at gøre med, at fodboldlandsholdet ikke rigtigt har gjort det særligt fremragende. Forklaringen er mere den enkle, at håndbold er den ægte tv-vare, højfrekvent, karismatisk spænding og drama, som hverken dramaserier, politiske diskussioner eller livstils- og madprogrammer kan konkurrere med.”

TV 2s produktionshold i Herning (billedet) fik - sammen med de hold, der producerede kampe i Brøndby, Aarhus og Aalborg - mange roser for deres arbejde under EM.

"Fodbolden kan takke sig selv ..."
I Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis skrev sportsjournalist Brian Lindholt bl.a. om fodbolden og håndbolden på tv:

”Fodbolden kan takke sig selv for det paradigmeskifte, da den solgte tv-rettighederne til de kommercielle kanaler for ussel og mammon og højeste bud. Hermed var sendefladen fri på de to landsdækkende kanaler DR og TV 2, og den platform er blevet grebet og udnyttet dygtigt af topprofessionelle mediehuse og et åbent forbund, hvor der har været fri adgang til spillerne dagligt under hele EM.

Spillerne er i øvrigt nemme at få i tale. Her skal man ikke igennem et hav af agenter, spindoktorer og emsige informationschefer for at få en interview-aftale. Det er en del af jobbet at give noget af sig selv. De står jo ofte og giver autografer og giver sig tid til at besøge klubber og tale med folket i fanzonen. Her er ingen fine fornemmelser. Og man skal ikke stå og vente på spillerne i halve timer, inden det er aftalt og orkestreret i omklædningsrummet, hvad det er formålstjenstligt at sige og mene.”

"Det har været intet mindre end outstanding"
Og lad os slutte med nogle af sportschef Frederik Lauesens roser til TV 2 Sportens hold bag EM-dækningen:

”Ud over seertallene så regner roserne ned over alle jer, der har været med på TV 2, på host broadcaster-produktionerne, på net og på PLAY. Det har været intet mindre end outstanding, hvad der er blevet præsteret.

Jeg er ufatteligt stolt af, hvad vi kan, når vi spiller sammen som et stort hold. Det er ypperligt, og heldigvis blev det belønnet af seerne med den bedste håndboldslutrunde i mands minde. En kæmpe tak herfra. I er for vilde.”

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 4 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Semifinale: DK-Kroatien 1.338.000 76 2. TV 2 EM-håndbold: Finale: Danmark-Frankrig 1.292.000 85 3. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Ungarn 1.104.000 68 4. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Danmark tabte.. 1.094.000 72 5. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Island 993.000 64 6. TV 2 EM-håndbold: Præmieoverrækkelse 894.000 61 7. DR1 Arvingerne 889.000 55 8. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Danmark er i fin.. 826.000 61 9. DR1 X Factor 801.000 55 10. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Wilbeks sidste .. 619.000 67 11. TV 2 Årgang 0 534.000 43 12. TV 2 De ustyrlige 512.000 38 13. DR1 21 Søndag 509.000 34 14. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Wilbek holder.. 471.000 40 15. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Det dufter af .. 455.000 37 16. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Nu gælder det .. 454.000 29 17. TV 2 EM-håndbold: Semifinale: Span.-Frank. 427.000 47 18. TV 2 Station 2 Uopklaret 425.000 34 19. DR1 Bonderøven 421.000 35 20. TV 2 Station 2 Politirapporten 420.000 32

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 20. - 26. januar 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 8 t 46 min 36 9 t 19 min 37 TV 2 ZULU 0 t 28 min 2 0 t 41 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 50 min 3 0 t 32 min 2 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 07 min 0 TV 2 NEWS 0 t 41 min 3 0 t 38 min 3 TV 2 FRI 0 t 11 min 1 0 t 13 min 1 DR1 4 t 39 min 19 3 t 55 min 16 DR2 0 t 55 min 4 0 t 51 min 3 DR3 0 t 23 min 2 0 t 32 min 2 DR K 0 t 29 min 2 0 t 24 min 2 DR Ramasjang 0 t 22 min 2 0 t 15 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 04 min 0 TV3 0 t 55 min 4 1 t 17 min 5 TV3+ 0 t 26 min 2 0 t 39 min 3 TV3 PULS 0 t 23 min 2 0 t 31 min 2 TV3 Sport 1 0 t 29 min 2 0 t 21 min 1 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 01 min 1 Kanal 4 0 t 20 min 1 0 t 25 min 2 Kanal 5 0 t 39 min 3 0 t 51 min 3 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Discovery 0 t 10 min 1 0 t 14 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 12 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 05 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 10 min 1 0 t 07 min 0 Canal9 0 t 07 min 0 0 t 09 min 1 Andre 2 t 09 min 9 1 t 56 min 8 I alt 24 t 40 min 100 24 t 57 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 4 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 22.00 / 22.15 834.000 43 2. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 / 22.33 772.000 44 3. TV 2 Regionale nyheder 22.20 / 22.35 666.000 42 4. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 20.20 / 20.30 630.000 33 5. TV 2 NYHEDERNE 19.00 / 20.00 / 20.15 622.000 35 6. DR1 Vores vejr 18.55 519.000 34 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 429.000 35 8. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 420.000 17 9. DR1 TV AVISEN 18.30 415.000 26 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 410.000 36 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 387.000 33 12. TV 2 Dit vintervejr 18.25 363.000 28 13. DR1 Sporten 22.20 259.000 16 14. DR1 TV AVISEN 17.50 194.000 18 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 174.000 63 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 167.000 52 17. TV 2 Regionale nyheder 17.15 156.000 19 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 153.000 18 19. TV 2 NYHEDERNE 17.00 144.000 17 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 140.000 35 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 126.000 35 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 93.000 27 23. DR2 Deadline 22.30 89.000 5 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 76.000 55 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 34.000 3 26. DR2 DR2 12:00 - DR2 15:00 22.000 5 27. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 19.000 25 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 16.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 4 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Finale: Danmark-Frankrig 2.251.000 83 2. TV 2 EM-håndbold: Semifinale: DK-Kroatien 2.228.000 74 3. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Danmark tabte .. 1.932.000 71 4. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Ungarn 1.835.000 67 5. DR1 Arvingerne 1.660.000 58 6. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Island 1.639.000 64 7. TV 2 EM-håndbold: Præmieoverrækkelse 1.613.000 61 8. DR1 X Factor 1.401.000 53 9. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Danmark er i fin.. 1.337.000 61 10. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Wilbeks sidste .. 1.123.000 65 11. DR1 21 Søndag 1.024.000 40 12. DR1 Kongerigets Klogeste 872.000 40 13. TV 2 Årgang 0 856.000 39 14. TV 2 EM-håndbold: Semifinale: Span-Frank. 838.000 44 15. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Nu gælder det.. 808.000 29 16. TV 2 EM-håndbold: Bronzekamp: Span.-Kroa. 791.000 59 17. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Wilbek holder .. 772.000 38 18. TV 2 Station 2 Uopklaret 751.000 35 19. TV 2 De ustyrlige 745.000 32 20. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Det dufter af .. 743.000 34

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 4 2014 (til 26. januar) TV 2 68,2 63,1 TV3-kanalerne 16,8 18,8 SBS Discovery Media 13,1 16,0 Viacom 1,0 1,1 Canal9 0,9 1,0

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 703.000 44 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 4 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 20,2 43 TV SYD 16,3 36 TV/MIDT-VEST 15,8 40 TV2/NORD 14,4 34 TV 2/FYN 14,2 32 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,0 34 TV 2/ Lorry 10,4 26

 

 

Billede {0} af {1}