Tv-seningen uge 48: Flot start på december - og nichekanaler i topform

06. december 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

"Pyrus i alletiders eventyr" er den foretrukne tv-julekalender hos danskerne. Kalenderpakker sikrede TV 2s nichekanaler særdeles gode seertal.

Fra søndagens afsnit af "Pyrus i alletiders eventyr": Heksen (Vibeke Dueholm) har fanget både Hans (Malthe Miehe-Renard) og Pyrus (Jan Linnebjerg). (Foto: Søren Hartvig / TV 2)


Uge 48 og december er lig med premiere på årets tv-julekalendere, og her var det "Pyrus i alletiders eventyr" på TV 2, der kom bedst fra start med over 1,1 million seere 1. december.

Efter fem afsnit har TV 2s familiejulekalender 1.015.000 seere i snit. Hertil kommer 319.000 seere til genudsendelserne.

Næstmest set er DR1s "Absalons hemmelighed" med 608.000 seere i gennemsnit samt 144.000 seere til de mange genudsendelser på både DR1 og DR Ramasjang.

TV 2s "The Julekalender" ses i snit af 273.000 seere trods det sene sendetidspunkt. Kalenderen har næsten lige så mange seere til genudsendelsen - og dermed tilsammen over en halv million seere til hvert afsnit af "The Julekalender".

Herefter er der langt ned til de næste julekalendere. Når det gælder førstegangsvisningerne, har der i decembers første fem dage været 174.000 seere til "Sebastians jul" på DR1, 134.000 seere til "Berteksen på Caminoen" på DR2, 106.000 seere til "Steno og Stilling" på DR2 og 19.000 seere til "Denn unge Fleksnes" på Kanal 5.

Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

Fra "Rejsen til Saturn" - en af TV 2 Zulus danske film i december helt uden jul - som fik det syvendehøjeste seertal på kanalen i 2010.

Også en god uge for TV 2s nichekanaler
Foruden julekalenderne på TV 2 var der imponerende seertal til bl.a. "TV 2 dok.: Man slår da børn", som formåede at overgå DR1s populære "Hammerslag" blandt de 21-50-årige.

Der var seerrekorder til TV 2 nye late prime-program "Natholdet", der dermed var med til at cementere succesen for stationens satsning på nye programmer i den sene flade. Også en række andre TV 2-programmer klarede sig flot, og det samme gjorde TV 2s nichekanaler.

TV 2 Zulu holder dansk jul og byder bl.a. på danske film helt uden jul. Torsdagens tv-premiere på animationsfilmen "Rejsen til Saturn" havde 193.000 seere og opnåede dermed kanalens syvendehøjeste seertal i 2010.

TV 2 NEWS forøgede sin tv-sening markant, og det skyldtes især stor interesse for dækningen af vintervejret og de deraf følgende trafikproblemer.

Også TV 2 FILM lå over sit sædvanlige seerniveau, og TV 2 Charlie fik sin bedste søndag nogensinde, når det gælder kommerciel seerandel blandt danskere på 50 år og derover. Den fantastiske dag skyldtes bl.a. søndagens kalendergave, den danske film "Far laver sovsen", som blev sendt på TV 2 Charlie for første gang, samt programmet "Julesang på Charlie".

 

Top 20 - 21-50 år - uge 48 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (1) 456.000 45 2. TV 2 Station 2 Special: Skruppelløs bilsvindel 397.000 34 3. TV 2 Station 2: Lufthavnsstrømer 385.000 37 4. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (2) 363.000 37 5. TV 2 Independence Day 354.000 33 6. TV 2 Hvem vil være millionær? 332.000 30 7. TV 2 Danmark ifølge Bubber 329.000 33 8. TV 2 TV 2 dok.: Man slår da børn 324.000 34 9. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (5) 320.000 30 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (3) 317.000 40 10. DR1 Olsen-banden derudaf' 317.000 35 12. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (4) 316.000 38 13. TV 2 Desperate Housewives 306.000 28 14. TV 2 Dagens mand 301.000 27 15. TV 2 Undercover Boss 299.000 29 16. DR1 Absalons hemmelighed (1) 283.000 32 17. TV 2 Alarm 112 280.000 29 18. TV 2 Best of Bremen 264.000 30 19. DR1 Fra hus og hjem 250.000 25 20. DR1 Penge 248.000 22

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 29. november - 5. december 2010 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 31 min 29 6 t 50 min 27 TV 2 Zulu 0 t 42 min 3 1 t 05 min 4 TV 2 Charlie 0 t 59 min 4 0 t 29 min 2 TV 2 FILM 0 t 16 min 1 0 t 23 min 2 TV 2 NEWS 0 t 49 min 3 0 t 43 min 3 DR1 4 t 45 min 19 3 t 35 min 14 DR2 1 t 16 min 5 0 t 57 min 4 DR Update 0 t 09 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 15 min 1 0 t 18 min 1 DR K 0 t 14 min 1 0 t 09 min 1 DR Ramasjang 0 t 33 min 2 0 t 19 min 1 TV3 1 t 11 min 5 1 t 44 min 7 TV3+ 0 t 51 min 3 1 t 22 min 5 TV3 PULS 0 t 19 min 1 0 t 27 min 2 Kanal 4 0 t 24 min 2 0 t 35 min 2 Kanal 5 0 t 49 min 3 1 t 18 min 5 6'eren 0 t 21 min 1 0 t 28 min 2 Discovery 0 t 14 min 1 0 t 20 min 1 TV 2 SPORT 0 t 17 min 1 0 t 15 min 1 Eurosport 0 t 10 min 1 0 t 07 min 0 Canal9 0 t 09 min 1 0 t 10 min 1 Andre 3 t 20 min 12 3 t 16 min 14 I alt 25 t 34 min 100 24 t 58 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 48 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 1.012.000 48 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 859.000 46 3. DR1 TV AVISEN 21.00 756.000 31 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 746.000 36 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 709.000 36 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 671.000 36 7. TV 2 VEJRET 18.20 614.000 43 8. DR1 TV AVISEN 18.30 602.000 37 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 593.000 44 10. DR1 SportNyt 18.55 / 21.50 564.000 27 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 553.000 43 12. TV 2 Regionale nyheder 18.10 532.000 42 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 237.000 61 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 231.000 61 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 202.000 35 15. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 196.000 33 17. TV 2 Regionale nyheder 12.10 151.000 43 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 150.000 41 19. DR2 Deadline 22.30 139.000 8 20. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 113.000 30 21. DR2 Deadline 17.00 106.000 13 22. DR2 DR2 Udland 19.30 76.000 4 23. DR1 DR Update 15.00 62.000 14 24. DR1 DR Update 12.00 41.000 11

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 48 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (1) 1.170.000 44 2. TV 2 Hvem vil være millionær? 1.023.000 39 3. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (5) 1.006.000 35 4. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (3) 968.000 41 4. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (4) 968.000 40 6. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (2) 959.000 37 7. DR1 Kontant 905.000 38 8. TV 2 Station 2 Special: Skruppelløs bilsvindel 894.000 33 9. DR1 Sporløs 843.000 33 9. DR1 Fra hus og hjem 843.000 33 11. TV 2 Station 2: Lufthavnsstrømer 825.000 34 12. DR1 Olsen-banden derudaf 808.000 33 13. DR1 Hammerslag 801.000 35 13. DR1 Penge 801.000 33 13. DR1 Absalons hemmelighed (1) 801.000 32 16. DR1 Hva' så Danmark? 780.000 33 17. DR1 Det søde liv 778.000 30 18. DR1 Harry og Charles 726.000 26 19. TV 2 TV 2 dok.: Man slår da børn 717.000 30 20. DR1 21 Søndag 715.000 26

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 48 2010 (til 5. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 57,7 55,3 Viasat 22,4 23,1 SBS TV 15,5 16,4 Discovery 2,1 2,7 TV 2 SPORT 1,6 2,0 MTV 0,7 0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 821.000 43 min. DR Update 492.000 14 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 48 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 32,9 63 TV 2/FYN 27,2 62 TV2/NORD 24,6 50 TV/MIDT-VEST 22,2 55 TV SYD 20,3 44 TV 2 | ØSTJYLLAND 18,7 47 TV 2/ Lorry 17,3 40

 

 

Billede {0} af {1}