Tv-seningen uge 48: Flot start på december - og nichekanaler i topform

"Pyrus i alletiders eventyr" er den foretrukne tv-julekalender hos danskerne. Kalenderpakker sikrede TV 2s nichekanaler særdeles gode seertal.

Fra søndagens afsnit af "Pyrus i alletiders eventyr": Heksen (Vibeke Dueholm) har fanget både Hans (Malthe Miehe-Renard) og Pyrus (Jan Linnebjerg). (Foto: Søren Hartvig / TV 2)


Uge 48 og december er lig med premiere på årets tv-julekalendere, og her var det "Pyrus i alletiders eventyr" på TV 2, der kom bedst fra start med over 1,1 million seere 1. december.

Efter fem afsnit har TV 2s familiejulekalender 1.015.000 seere i snit. Hertil kommer 319.000 seere til genudsendelserne.

Næstmest set er DR1s "Absalons hemmelighed" med 608.000 seere i gennemsnit samt 144.000 seere til de mange genudsendelser på både DR1 og DR Ramasjang.

TV 2s "The Julekalender" ses i snit af 273.000 seere trods det sene sendetidspunkt. Kalenderen har næsten lige så mange seere til genudsendelsen - og dermed tilsammen over en halv million seere til hvert afsnit af "The Julekalender".

Herefter er der langt ned til de næste julekalendere. Når det gælder førstegangsvisningerne, har der i decembers første fem dage været 174.000 seere til "Sebastians jul" på DR1, 134.000 seere til "Berteksen på Caminoen" på DR2, 106.000 seere til "Steno og Stilling" på DR2 og 19.000 seere til "Denn unge Fleksnes" på Kanal 5.

Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

Fra "Rejsen til Saturn" - en af TV 2 Zulus danske film i december helt uden jul - som fik det syvendehøjeste seertal på kanalen i 2010.

Også en god uge for TV 2s nichekanaler
Foruden julekalenderne på TV 2 var der imponerende seertal til bl.a. "TV 2 dok.: Man slår da børn", som formåede at overgå DR1s populære "Hammerslag" blandt de 21-50-årige.

Der var seerrekorder til TV 2 nye late prime-program "Natholdet", der dermed var med til at cementere succesen for stationens satsning på nye programmer i den sene flade. Også en række andre TV 2-programmer klarede sig flot, og det samme gjorde TV 2s nichekanaler.

TV 2 Zulu holder dansk jul og byder bl.a. på danske film helt uden jul. Torsdagens tv-premiere på animationsfilmen "Rejsen til Saturn" havde 193.000 seere og opnåede dermed kanalens syvendehøjeste seertal i 2010.

TV 2 NEWS forøgede sin tv-sening markant, og det skyldtes især stor interesse for dækningen af vintervejret og de deraf følgende trafikproblemer.

Også TV 2 FILM lå over sit sædvanlige seerniveau, og TV 2 Charlie fik sin bedste søndag nogensinde, når det gælder kommerciel seerandel blandt danskere på 50 år og derover. Den fantastiske dag skyldtes bl.a. søndagens kalendergave, den danske film "Far laver sovsen", som blev sendt på TV 2 Charlie for første gang, samt programmet "Julesang på Charlie".

 

Top 20 - 21-50 år - uge 48 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (1)
456.000
45
2.
TV 2
Station 2 Special: Skruppelløs bilsvindel
397.000
34
3.
TV 2
Station 2: Lufthavnsstrømer
385.000
37
4.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (2)
363.000
37
5.
TV 2
Independence Day
354.000
33
6.
TV 2
Hvem vil være millionær?
332.000
30
7.
TV 2
Danmark ifølge Bubber
329.000
33
8.
TV 2
TV 2 dok.: Man slår da børn
324.000
34
9.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (5)
320.000
30
10.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (3)
317.000
40
10.
DR1
Olsen-banden derudaf'
317.000
35
12.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (4)
316.000
38
13.
TV 2
Desperate Housewives
306.000
28
14.
TV 2
Dagens mand
301.000
27
15.
TV 2
Undercover Boss
299.000
29
16.
DR1
Absalons hemmelighed (1)
283.000
32
17.
TV 2
Alarm 112
280.000
29
18.
TV 2
Best of Bremen
264.000
30
19.
DR1
Fra hus og hjem
250.000
25
20.
DR1
Penge
248.000
22

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 29. november - 5. december 2010
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
7 t 31 min
29
6 t 50 min
27
TV 2 Zulu
0 t 42 min
3
1 t 05 min
4
TV 2 Charlie
0 t 59 min
4
0 t 29 min
2
TV 2 FILM
0 t 16 min
1
0 t 23 min
2
TV 2 NEWS
0 t 49 min
3
0 t 43 min
3
DR1
4 t 45 min
19
3 t 35 min
14
DR2
1 t 16 min
5
0 t 57 min
4
DR Update
0 t 09 min
1
0 t 08 min
1
DR HD
0 t 15 min
1
0 t 18 min
1
DR K
0 t 14 min
1
0 t 09 min
1
DR Ramasjang
0 t 33 min
2
0 t 19 min
1
TV3
1 t 11 min
5
1 t 44 min
7
TV3+
0 t 51 min
3
1 t 22 min
5
TV3 PULS
0 t 19 min
1
0 t 27 min
2
Kanal 4
0 t 24 min
2
0 t 35 min
2
Kanal 5
0 t 49 min
3
1 t 18 min
5
6'eren
0 t 21 min
1
0 t 28 min
2
Discovery
0 t 14 min
1
0 t 20 min
1
TV 2 SPORT
0 t 17 min
1
0 t 15 min
1
Eurosport
0 t 10 min
1
0 t 07 min
0
Canal9
0 t 09 min
1
0 t 10 min
1
Andre
3 t 20 min
12
3 t 16 min
14
I alt
25 t 34 min
100
24 t 58 min
100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 48 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Regionalprogram 19.30
1.012.000
48
2.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
859.000
46
3.
DR1
TV AVISEN 21.00
756.000
31
4.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
746.000
36
5.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.18
709.000
36
6.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
671.000
36
7.
TV 2
VEJRET 18.20
614.000
43
8.
DR1
TV AVISEN 18.30
602.000
37
9.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
593.000
44
10.
DR1
SportNyt 18.55 / 21.50
564.000
27
11.
TV 2
NYHEDERNE 18.00 og FINANS
553.000
43
12.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
532.000
42
13.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
237.000
61
14.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-10.00
231.000
61
15.
TV 2
Regionale nyheder 16.10
202.000
35
15.
TV 2
NYHEDERNE 16.00 og FINANS
196.000
33
17.
TV 2
Regionale nyheder 12.10
151.000
43
18.
TV 2
NYHEDERNE 12.00 og FINANS
150.000
41
19.
DR2
Deadline 22.30
139.000
8
20.
TV 2
NYHEDERNE 14.00 og FINANS
113.000
30
21.
DR2
Deadline 17.00
106.000
13
22.
DR2
DR2 Udland 19.30
76.000
4
23.
DR1
DR Update 15.00
62.000
14
24.
DR1
DR Update 12.00
41.000
11

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 48 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (1)
1.170.000
44
2.
TV 2
Hvem vil være millionær?
1.023.000
39
3.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (5)
1.006.000
35
4.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (3)
968.000
41
4.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (4)
968.000
40
6.
TV 2
Pyrus i alletiders eventyr (2)
959.000
37
7.
DR1
Kontant
905.000
38
8.
TV 2
Station 2 Special: Skruppelløs bilsvindel
894.000
33
9.
DR1
Sporløs
843.000
33
9.
DR1
Fra hus og hjem
843.000
33
11.
TV 2
Station 2: Lufthavnsstrømer
825.000
34
12.
DR1
Olsen-banden derudaf
808.000
33
13.
DR1
Hammerslag
801.000
35
13.
DR1
Penge
801.000
33
13.
DR1
Absalons hemmelighed (1)
801.000
32
16.
DR1
Hva' så Danmark?
780.000
33
17.
DR1
Det søde liv
778.000
30
18.
DR1
Harry og Charles
726.000
26
19.
TV 2
TV 2 dok.: Man slår da børn
717.000
30
20.
DR1
21 Søndag
715.000
26

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 48
2010 (til 5. december)
TV 2 (ekskl. TV 2 FILM)
57,7
55,3
Viasat
22,4
23,1
SBS TV
15,5
16,4
Discovery
2,1
2,7
TV 2 SPORT
1,6
2,0
MTV
0,7
0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
821.000
43 min.
DR Update
492.000
14 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 48
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
32,9
63
TV 2/FYN
27,2
62
TV2/NORD
24,6
50
TV/MIDT-VEST
22,2
55
TV SYD
20,3
44
TV 2 | ØSTJYLLAND
18,7
47
TV 2/ Lorry
17,3
40