Tv-seningen uge 43:Knæk Cancer engagerede hele Danmark

29. oktober 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Knæk Cancer samlede danskerne og sikrede et rekordstort beløb - og en hel uge med hjertegribende programmer på TV 2.

Barbara Moleko og B.S. Christiansen var blandt de mange kendte, som seerne kunne få i telefonen ved indsamlingsshowet lørdag aften. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

For tredje år i træk viste danskerne en kolossal opbakning til at hjælpe kræftramte og til at bekæmpe kræft. Ugens mange dokumentar og underholdningsprogrammer og aktiviteter over hele landet kulminerede lørdag aften med showet ’Knæk Cancer Live’ og en samlet indsamling på 153.309.504 kroner til Kræftens Bekæmpelse.

Blandt de mest sete Knæk Cancer-programmer i ugens løb var naturligvis 'Vild med dans knækker cancer' (læs mere nedenfor).

For TV 2-familien og særligt for TV 2s hovedkanal blev uge 43 en vigtig uge. 928.000 seere fulgte med ved første del af lørdagens 'Knæk Cancer Live'. ’Knæk Cancer: Jakob, Liff og Julius – et år efter’, som blev fulgt af 844.000 seere. Anden del af ’Knæk Cancer Live’, hvor kræftpatienter med glimt i øjet fortalte deres egne historier, blev set af 810.000 danskere.

Seervurderingerne til TV 2 var høje, og der var rosende kommentarer fra seerne:

"Tak for dem, I er. Tak for jeres indsats. Tak fordi I giver mennesker, håb og tro - og viser, at de ikke er alene. Det er et skønt program og hjertevarme samt niver lidt rigeligt af og til. Alt godt til jer alle fremover. Knus og kram på familiens vegne", skrev en mandlig seer til TV 2.

Læs mere: En fantastisk folkesag – og 153 mio. kr. til at knække cancer.

I anledning af Knæk Cancer-uge på TV 2 var der ud over dans ekstra underholdning og konkurrencer på programmet. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Næstbedste fredag i 2014
’Vild med dans knækker cancer’ fik ugens højeste seertal på hovedkanalen og sikrede dermed den næststærkeste fredag på TV 2 i 2014. Dansedysten blev set af 1.114.000 seere, og ’Vild med dans’-afgørelsen blev også set af mere end en million danskere (1.106.000).

I pausen fulgte 1.011.000 seere ’Breinholt & Venner’, hvor der bl.a. var snigpremiere på lørdagens store Knæk Cancer-indsamlingsshow. ’Vild med dans’ fortsatte de flotte takter med ’Afterparty’, der blev fulgt af 843.000 seere.

Se hele ’Vild med dans knækker cancer’-showet i billeder her.

Se eller gense ugens mange Knæk Cancer programmer på TV 2 PLAY  - det er gratis.

Knæk Cancer genererede masser af omtale
I en af ugens mange omtaler af Knæk Cancer-indsatserne skrev Sørine Gotfredsen i kommentaren "Sentimental kamp mod det onde" i Kristeligt Dagblad:

"Gør den store generøsitet for alvor en forskel? Det er dybt rørende at høre om den unge Nicklas, der efter at have overlevet sin sygdom bydes velkommen tilbage til livet i Parken i København og møder sit fodboldidol, Mathias "Zanka" Jørgensen. Ligesom man imponeres over den midaldrende mand, der trods uhelbredelig sygdom insisterer på at leve fuldt ud, drikke champagne på stranden og hjælpe andre kræftramte mænd. Men en lille målrettet og kritisk samtale angående den nationale helbredelsesprocent ville have været på sin plads. Ellers slipper TV 2 godt fra indsatsen. Man kan sagtens falde ned på nogle punkter, hvor alt bliver for sødladent og iscenesat, men der er bare én ting at sige til det. Kræft er én af vor tids største onde fjender, den kan ramme enhver af os, og den skal bekæmpes. Såmænd også med sentimentale midler. Det blev i år til godt og vel 153 millioner kroner."

Kæmpe engagement på sociale medier
Knæk Cancer er også blevet en folkesag på de sociale medier. Aktiviteten steg voldsomt på de sociale medier i uge 43, hvor folk delte billeder fra deres indsamlinger, stillede spørgsmål og fortalte om deres personlige erfaringer med kræft.

I alt nåede opslag på Knæk Cancers Facebook-side i løbet af ugen ud til 2,2 mio. danskere – hvilket svarer til, at tre ud af fire danskere på Facebook har set et eller flere opslag på deres Facebook-væg. Det sociale billedmedie Instagram tredoblede antallet af brugere på Knæk Cancer-profilen. På Twitter har aktiviteten ligeledes været stor med hashtagget #knækcancer som det mest anvendte.

Knæk Cancer 2014 vurderes til at være den største, danske begivenhed på de sociale medier nogensinde. Læs mere her.

Peter Ingemann tager til Tokyo, der med 35 millioner indbyggere er verdens største by. (Foto: Heartland / TV 2)

Fortsat meget flotte vurderinger
Ugen stod i Knæk Cancers tegn, men der var stadig mange seere og ikke mindst flotte vurderinger til både ’Dicte’ og ’Størst’.

I en uge, hvor DR1s ’1864’ tabte seere, fik lav vurdering på 3,6 og anmeldelser helt ned til to stjerner, fik TV 2s dramakrimiserie ’Dicte’ igen en tårnhøj vurdering på 4,5 (på en skala fra 1 til 5). 843.000 seere fulgte med i onsdagens afsnit af ’Dicte’.

’Størst’ markerer sig ligeledes endnu engang med en flot vurdering på 4,4. Peter Ingemann tog i denne uge seerne (666.000) med til Tokyo, der med 35 millioner indbyggere er verdens største by. Ugens afsnit bød både på karaoke og hårdtarbejdende japanere.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 1864 823.000 51 2. TV 2 Vild med dans knækker cancer 542.000 42 3. TV 2 Vild med dans knækker cancer - afgør.. 534.000 44 4. TV 2 Breinholt & Venner - Knæk Cancer 530.000 40 5. DR1 21 Søndag 506.000 35 6. TV 2 Knæk Cancer Live 504.000 46 7. DR1 Gift ved første blik 480.000 35 8. TV 2 Knæk Cancer: Jakob, Liff og Julius 475.000 41 9. TV 2 Knæk Cancer Live - Sjov for alvor 469.000 50 10. TV 2 Dicte 455.000 36 11. DR1 Versus 408.000 34 12. DR1 Hammerslag 397.000 32 13. DR 1 Bonderøven 396.000 32 14. TV 2 Størst 389.000 32 15. TV 2 Vild med dans knækker cancer - after.. 378.000 40 16. DR1 De uhelbredelige? 357.000 27 17. TV 2 Razzia - Trafikstyrelsen rykker ud 325.000 24 18. DR1 Penge: Se tv billigere 319.000 29 19. DR1 Madmagasinet 314.000 27 20. DR1 Fodboldmagasinet 309.000 25

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 20.-26. oktober 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 30 min 25 5 t 26 min 24 TV 2 ZULU 0 t 39 min 3 1 t 0 min 4 TV 2 CHARLIE 0 t 52 min 4 0 t 33 min 2 TV 2 FILM 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 TV 2 NEWS 0 t 41 min 3 0 t 35 min 3 TV 2 FRI 0 t 12 min 1 0 t 12 min 1 DR1 4 t 55 min 22 4 t 07 min 18 DR2 0 t 47 min 4 0 t 45 min 3 DR3 0 t 25 min 2 0 t 35 min 3 DR K 0 t 25 min 2 0 t 22 min 2 DR Ramasjang 0 t 29 min 2 0 t 18 min 1 DR Ultra 0 t 13 min 1 0 t 07 min 0 TV3 1 t 01 min 5 1 t 23 min 6 TV3+ 0 t 44 min 3 1 t 01 min 5 TV3 PULS 0 t 20 min 2 0 t 27 min 2 TV3 Sport 1 0 t 22 min 2 0 t 25 min 2 TV3 Sport 2 0 t 21 min 2 0 t 18 min 1 Kanal 4 0 t 20 min 2 0 t 28 min 2 Kanal 5 0 t 45 min 3 1 t 01 min 5 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Discovery 0 t 09 min 1 0 t 14 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 13 min 1 MTV 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 VH1 0 t 04 min 0 0 t 06 min 0 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 02 min 0 0 t 01 min 0 Canal9 0 t 15 min 1 0 t 17 min 1 Canal8 Sport 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Andre 1 t 47 min 8 1 t 41 min 8 I alt 22 t 07 min 100 22 t 17 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 43 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 642.000 29 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 601.000 35 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 587.000 38 4. DR1 Vores vejr 18.55 503.000 36 5. DR1 TV AVISEN 18.30 453.000 34 6. DR1 Sporten 22.20 390.000 23 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 386.000 21 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 377.000 22 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 369.000 32 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 353.000 32 11. TV 2 Regionale nyheder 22.27 345.000 22 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 328.000 31 13. TV 2 Dit efterårsvejr 18.25 318.000 27 14. DR1 TV AVISEN 17.50 231.000 25 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 160.000 22 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 154.000 53 17. TV 2 NYHEDERNE 17.00 148.000 21 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 147.000 46 19. TV 2 Regionale nyheder 17.15 146.000 21 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 134.000 36 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 130.000 39 22. DR2 Deadline 22.30 92.000 6 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 91.000 28 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 69.000 56 25. DR2 DR2 Dagen 17.00-18.00 42.000 5 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 25.000 28 27. DR2 DR2 Morgen 07.00-09.00 21.000 7

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 1864 1.508.000 54 2. TV 2 Vild med dans knækker cancer 1.114.000 47 3. TV 2 Vild med dans knækker cancer - afgør.. 1.106.000 51 4. DR1 21 Søndag 1.091.000 44 5. TV 2 Breinholt & Venner - Knæk Cancer 1.011.000 44 6. TV 2 Knæk Cancer Live 928.000 46 7. TV 2 Knæk Cancer: Jakob, Liff og Julius 844.000 41 8. TV 2 Vild med dans knækker cancer - after.. 843.000 38 9. DR1 Gift ved første blik 838.000 36 10. DR1 Hammerslag 822.000 37 11. TV 2 Knæk Cancer Live - Sjov for alvor 810.000 49 12. DR1 Versus 780.000 34 13. DR1 Sporløs 744.000 31 14. DR1 Bonderøven 708.000 32 15. TV 2 Størst 666.000 31 16. DR1 Fodboldmagasinet 655.000 32 17. DR1 De uhelbredelige? 652.000 26 18. DR1 Auktionshuset III 651.000 31 19. DR1 Penge: Se tv billigere 649.000 34 20. DR1 Madmagasinet 644.000 33

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 43 2014 (til 26. oktober) TV 2 54,6 56,3 TV3-kanalerne 25,1 22,9 SBS Discovery Media 16,8 18,0 Viacom 1,1 1,0 C More Entertainment 2,4 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 711.000 43 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 43 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 17,2 45 TV2 ØST 15,6 41 TV2/NORD 13,8 36 TV SYD 13,6 34 TV 2/FYN 13,2 35 TV 2 | ØSTJYLLAND 11,6 36 TV 2/ Lorry 10,5 30

 

 

Billede {0} af {1}