Tv-seningen uge 43: Valg og hverdag efter ferien

29. oktober 2007;
Af: TV 2 Kommunikation

Valget påvirkede danskernes tv-sening - og i weekenden stod den på seerrekorder til dans og drama.

Vicki Berlin og Steen Lund scorede i fredags topkarakteren 10 fra alle fire dommere.

Udskrivelsen af folketingsvalget satte markant præg på tv-seningen midt på ugen, og danskerne fulgte - som omtalt her - især valgudskrivelsen og den første debat på TV 2.

Også DR2 fik glæde af udskrivelsen af valg. "Debatten" havde torsdag sit højeste seertal - 172.000 seere - i halvandet år.

Men ugen efter efterårsferien betød også hverdag - med deraf følgende højere seertal til morgen-tv og nyhedsudsendelser. Blandt de markante seertal var:

TV 2: 792.000 så "Operation X: Giften i drikkevandet", som dermed blev det mest sete dokumentarprogram i Danmark i mere end et halvt år - siden "TV 2 dok.: Er du åndssvag?" i februar.

Sæsonrekord til "Station 2" blandt alle danskere (911.000) og blandt 21-50-årige (408.000).

Sæsonrekord til "Vild med dans"-programmerne, som blev den mest sete "Vild med dans"-udgave siden 2006-finalen i november sidste år.

Derimod blev "Dags Dato" igen ramt af den hårde konkurrence fra "Forbrydelsen" og fik sæsonens laveste seertal (311.000).

TV 2 Zulu: Højeste seertal nogensinde til "Comedy Fight Club" (83.000 seere blandt alle danskere).

Sæsonrekord og tangering af højeste seertal nogensinde til "Zulu Djævleræs" (150.000 seere).

DR1: Sæsonrekord til "Forbrydelsen" (1.624.000 seere) og seriens hidtil højeste vurdering (4,5 på en skala fra 1 til 5).

TV3: Sæsonrekord til "1 mod 100" med 152.000 seere.

Kanal 4: Seerrekord til "QTV" (80.000 seere) og bundrekord til "Hva' kvinder vil have" (39.000 seere).

 

 

Ugens seerhitlister kan ses herunder.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Forbrydelsen 736.000 68 2. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 565.000 66 3. TV 2 Vild med dans 534.000 68 4. DR1 21 Søndag 434.000 44 5. TV 2 Station 2 408.000 45 6. DR1 Hammerslag 340.000 44 7. TV 2 Operation X - Giften i drikkevandet 326.000 40 8. DR1 Politiskolen 289.000 34 9. TV 2 Liebhaverne 286.000 35 10. TV 2 Desperate Housewives 283.000 34 11. DR1 SøndagsSporten med SAS liga 258.000 31 12. DR1 Hit med sangen 254.000 37 13. DR1 Kontant: Sagen der rustede væk 252.000 30 14. TV 2 Station 2 Efterlyst 245.000 31 15. TV 2 Farvel min elskede 244.000 28 16. TV 2 Anja & Viktor - Kærlighed ved ... 2 238.000 33 17. DR1 VQ - Videnskabsquiz 231.000 35 18. DR1 Task Force: Narkoproblemerne i ... 229.000 30 19. TV3 Robinson Ekspeditionen 227.000 27 20. TV 2 Før og efter 224.000 35

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 22. - 28. oktober 2007 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 54 min 33 5 t 32 min 31 TV 2 Zulu 0 t 24 min 2 0 t 39 min 4 TV 2 Charlie 0 t 27 min 3 0 t 13 min 1 TV 2 FILM 0 t 12 min 1 0 t 16 min 2 DR1 4 t 26 min 25 3 t 43 min 21 DR2 0 t 46 min 4 0 t 34 min 3 TV3 1 t 09 min 6 1 t 47 min 10 TV3+ 0 t 47 min 4 1 t 05 min 6 Kanal 4 0 t 16 min 2 0 t 27 min 3 Kanal 5 0 t 26 min 2 0 t 42 min 4 SBS Net 0 t 10 min 1 0 t 11 min 1 Discovery 0 t 17 min 2 0 t 28 min 3 TV 2 SPORT 0 t 17 min 2 0 t 17 min 2 Eurosport 0 t 06 min 1 0 t 05 min 0 Andre 2 t 15 min 12 1 t 48 min 9 I alt 17 t 52 min 100 17 t 47 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 43 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00/19.30 816.000 56 2. TV 2 Regionalprogram 19.30/20.00 767.000 48 3. DR1 TV AVISEN 21.00 560.000 29 4. TV 2 SportsNyhederne 18.05 526.000 55 5. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 502.000 56 6. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 502.000 47 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og FINANS 487.000 34 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 485.000 51 9. DR1 TV AVISEN 18.30 479.000 40 10. TV 2 Regionale nyheder 22.20/22.40 371.000 29 11. DR1 SportNyt 18.55/21.50 344.000 25 12. TV 2 SportsNyhederne 22.35/22.55 214.000 19 14. TV 2 SportsNyhederne 07.00-10.00 172.000 69 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 170.000 68 17. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 159.000 42 15. TV 2 SportsNyhederne 16.05 152.000 39 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 146.000 39 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 124.000 42 19. TV 2 SportsNyhederne 12.10 114.000 45 20. DR2 Deadline 22.30 112.000 9 21. TV 2 Regionale nyheder 12.10 96.000 48 22. DR2 Deadline 17.00 81.000 16 23. DR1 TV AVISEN 15.00 73.000 26 24. DR1 TV AVISEN 12.00 72.000 25 25. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 67.000 28 26. TV 2 SportsNyhederne 14.05 49.000 23

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Forbrydelsen 1.624.000 67 2. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 1.462.000 70 3. TV 2 Vild med dans 1.438.000 69 4. DR1 21 Søndag 1,214.000 54 5. DR1 Hammerslag 976.000 50 6. TV 2 Station 2 911.000 46 7. TV 2 Operation X - Giften i drikkevandet 792.000 41 8. DR1 Kontant: Sagen der rustede 727.000 40 9. TV 2 Deal No Deal 726.000 41 10. TV 2 Hvem vil være millionær? Junior 718.000 46 11. TV 2 Liebhaverne 693.000 37 12. DR1 Politiskolen 687.000 36 13. DR1 SøndagsSporten med SAS liga 679.000 38 14. TV 2 Station 2 Efterlyst 649.000 38 15. DR1 Hit med sangen 641.000 39 16. TV 2 LørdagsSporten 640.000 44 17. DR1 Penge: Spildte kursus-milliarder 624.000 35 18. TV 2 Vores Valg: Det første ord 624.000 48 19. DR1 VQ - Videnskabsquiz 567.000 33 20. TV 2 Anja & Viktor - kærlighed ved ... 2 566.000 33

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 43 2007 (til 28. okt.) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 56,3 61,7 Viasat 24,6 21,4 SBS TV 12,0 11,6 Discovery 4,1 3,1 TV 2 SPORT 2,4 1,6 MTV 0,6 0,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 922.000 319.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 43 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 22,9 69 TV2/NORD 18,6 55 TV 2 | ØSTJYLLAND 17,6 49 TV2 ØST 17,4 48 TV SYD 16,8 46 TV 2/FYN 14,4 47 TV 2/ Lorry 13,6 39

Billede {0} af {1}