Tv-seningen uge 43: Kræft på dagsordenen

30. oktober 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

Knæk Cancer dominerede ugens programmer, og mange danskere så med. Samtidig gav ugen høj nyhedssening på TV 2 og meget høje vurderinger til TV 2-programmer.

"Knæk Cancer Live!" på TV 2 indeholdt både oplysning, indsamling og underholdning fra bl.a. holdet bag "Live fra Bremen" - her i en "Matador"-sketch med Lars Hjortshøj, Anne Sofie Espersen og Thomas Warberg. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Uge 43 var TV 2s første Knæk Cancer-uge med fokus på oplysning om kræft og indsamling til Kræftens Bekæmpelse. Flere programmer havde kræft og kræftbehandling i fokus, og 3,5 mio. danskere så med på en del af ét eller flere af disse programmer.

Hvis seningen af NYHEDERNE, som også indeholdt en række indslag om kræft, medregnes, kom Knæk Cancer i kontakt med 3,8 mio. danskere i ugens løb.

Starten på ugen blev fantastisk - med to millioner kroner i gevinst i "Hvem vil være millionær?" til Kræftens Bekæmpelse og høje seertal og vurderinger til quizprogrammet og dokumentaren "Mine sidste 100 dage". Læs mere her.

Fredagens udvidede "Vild med dans knækker cancer" øgede TV 2 seertilslutning med 45 procent i forhold til de foregående fredage i september og oktober.

Da Knæk Cancer-indsamlingen sluttede efter midnat natten mellem lørdag og søndag, havde ugens indsamling rundet de meget flotte 100 millioner kroner.

Roser fra seerne
Lørdag aften var fremgangen endnu større. Her øgede TV 2 i kraft af indsamlingsshowet "Knæk Cancer Live!" sin seertilslutning med hele 65 procent i forhold til de foregående lørdage i efteråret.

Læs mere om indsamlingsresultatet for Knæk Cancer-ugen her.

Og læs her om hvordan Knæk Cancer-pengene skal bruges. 

Begge Knæk Cancer-aftener fik roser fra seerne - en kvindelig (jysk?) seer skrev således til TV 2 om "Knæk Cancer Live!":

"De' æ li' godt de' beds't indsamlingssjau ever laut. I kombinerer så stor en palet af alting / alt det bedste / alle de bedste. Og det er helt tæt på - noget der gavner os alle og vore nærmeste. Det er saftsus'me dajle."

En mandlig seer skrev: "Jeres Knæk Cancer-uge var en genial ide, og det glæder mig, at I nu vil gøre det til en fast tradition fremover."

"BS & Outsiderne" fik i sidste uge vurderingen 4,6 på en skala fra 1 til 5 - den højeste vurdering på TV 2 i to og et halvt år. (Foto: René Dahl Andersen)

Rekordhøj vurdering til "BS & Outsiderne"
Ugen bød også på høje vurderinger til andre TV 2-programmer, især til den gribende dokumentar "Mine sidste 100 dage" (4,5 på en skala fra 1 til 5) og til "BS & Outsiderne", der med 4,6 fik den højeste vurdering til et TV 2-program i to og et halvt år.

Uge 43 var den sidste uge med DR1-showet "Husk lige tandbørsten", som endte med et seergennemsnit på 587.000 seere. Dermed er programserien - sammen med "Skjulte stjerner" fra 2011 - DR1's mindst sete underholdningsserie i efterårssæsonerne siden 1998 og 1999.

I BT blev "Husk lige tandbørsten" af DR kaldt for 'en succes' for et par uger siden, men efter sidste afsnit valgte DR alligevel, at "Husk lige tandbørsten" ikke skal sendes igen. Eller som BT skrev i overskriften i en senere artikel: "Glem bare tandbørsten".

Høj nyhedssening på TV 2
Uge 43 bød også på høj nyhedssening på TV 2, og 73 procent af danskernes samlede nyhedssening foregik på TV 2 og TV 2 NEWS.

Den mest sete nyhedsudsendelse var Regionalprogram 19.30, mens NYHEDERNE 19.00 blev ugens mest sete landsnyhedsudsendelse. Læs mere om ugens nyhedssening her.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Forbrydelsen III 738.000 60 2. DR1 21 Søndag 453.000 39 3. DR1 Matador 393.000 44 4. TV 2 Best of Bremen 375.000 40 5. TV 2 Vild med dans knækker cancer - afgør.. 363.000 41 6. TV 2 Vild med dans knækker cancer 338.000 37 7. TV 2 Knæk Cancer Live! 329.000 38 8. TV 2 Hvem vil være millionær? 315.000 33 9. DR1 Spise med Price 269.000 29 10. TV 2 Knæk Cancer: Alle kender en - pårøren.. 267.000 28 11. DR1 Danmarks skønneste hjem - Nordvestsj.. 266.000 24 12. TV 2 Best of Bremen - casting til "Vild med.. 255.000 36 12. DR1 Hammerslag 255.000 30 14. DR1 Husk lige tandbørsten 249.000 28 15. TV 2 Felix rykker ind - Medina 246.000 28 16. DR1 Fodboldmagasinet 242.000 26 17. TV 2 Desperate Housewives 239.000 24 18. TV 2 Knæk Cancer Live! - sjov for alvor 237.000 27 19. DR1 Horisont 227.000 26 20. TV 2 Et forbandet år 226.000 21

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 22.-28. oktober 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 35 min 24 5 t 08 min 23 TV 2 Zulu 0 t 29 min 2 0 t 47 min 4 TV 2 Charlie 0 t 57 min 4 0 t 26 min 2 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 09 min 1 TV 2 NEWS 0 t 46 min 3 0 t 43 min 3 DR1 4 t 40 min 20 3 t 33 min 16 DR2 0 t 57 min 4 0 t 50 min 4 DR Update 0 t 11 min 1 0 t 09 min 1 DR HD 0 t 23 min 2 0 t 33 min 2 DR K 0 t 21 min 1 0 t 14 min 1 DR Ramasjang 0 t 26 min 2 0 t 18 min 1 TV3 0 t 53 min 4 1 t 15 min 6 TV3+ 0 t 49 min 4 1 t 14 min 5 TV3 PULS 0 t 20 min 1 0 t 27 min 2 Kanal 4 0 t 28 min 2 0 t 39 min 3 Kanal 5 0 t 52 min 4 1 t 03 min 5 6'eren 0 t 26 min 2 0 t 35 min 3 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 20 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 12 min 1 TV 2 SPORT 0 t 27 min 2 0 t 20 min 1 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 09 min 1 0 t 04 min 0 Canal9 0 t 17 min 1 0 t 19 min 1 Andre 3 t 14 min 14 3 t 07 min 14 I alt 23 t 22 min 100 22 t 30 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 43 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 733.000 39 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 672.000 40 3. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 620.000 27 4. DR1 TV AVISEN 18.30 479.000 33 5. DR1 Vores Vejr (gns.) 470.000 27 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 391.000 19 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 369.000 21 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 373.000 31 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 360.000 31 10. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 352.000 23 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 329.000 30 12. DR1 Sporten 18.55 / 22.20 318.000 17 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 204.000 63 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 187.000 59 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 134.000 34 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 125.000 39 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 112.000 21 18. TV 2 Regionale nyheder 16.10 109.000 22 19. DR2 Deadline 22.30 108.000 7 20. TV 2 NYHEDERNE 16.00 91.000 17 21. DR1 DR Update 15.00 66.000 15 22. DR2 Deadline 17.00 49.000 7 23. DR1 DR Update 12.00 39.000 11

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Forbrydelsen III 1.703.000 59 2. DR1 Matador 1.281.000 54 3. DR1 21 Søndag 1.246.000 46 4. TV 2 Vild med dans knækker cancer - afgørel.. 1.213.000 53 5. TV 2 Vild med dans knækker cancer 1.135.000 45 6. TV 2 Best of Bremen 1.099.000 46 7. TV 2 Hvem vil være millionær? 931.000 40 8. DR1 Hammerslag 912.000 41 9. DR1 Spise med Price 842.000 37 10. TV 2 Knæk Cancer Live! 830.000 37 10. DR1 Danmarks skønneste hjem - Nordvestsj.. 830.000 33 12. DR1 Bonderøven 818.000 38 13. TV 2 Best of Bremen - casting på "Vild med.. 798.000 45 14. DR1 Horisont 681.000 32 15. TV 2 Vild med dans - afterparty 667.000 45 16. DR1 Fodboldmagasinet 666.000 30 17. DR1 Skilsmisse - da far og mor blev skilt 637.000 28 18. DR1 Generation XL 632.000 29 19. DR1 Det søde liv 618.000 25 20. DR1 Husk lige tandbørsten 617.000 25

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 43 2012 (til 28. oktober) TV 2 51,2 52,5 Viasat 21,5 21,9 SBS TV 17,2 17,3 Discovery / TLC 3,9 4,1 TV 2 SPORT 2,5 2,1 MTV 0,7 0,7 Canal9 2,4 1,4

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 838.000 41 min. DR Update 505.000 16 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 43 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 26,7 55 TV 2/FYN 19,9 48 TV/MIDT-VEST 18,8 53 TV SYD 17,0 45 TV2/NORD 15,7 38 TV 2 | ØSTJYLLAND 12,9 35 TV 2/ Lorry 11,3 29

 

 

Billede {0} af {1}