Tv-seningen uge 37:Danskerne er vilde med dans

17. september 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Premieren på ’Vild med dans’ blev fulgt af over én million danskere, og starten på efterårets yndlingsunderholdning fik en god vurdering.

Fredagens premiere på ’Vild med dans’ blev i snit fulgt af 1.041.000 danskere. Her er det skuespiller Johannes Nymark og danser Claudia Rex på dansegulvet. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Der var over én million danskere, der så premieren på ’Vild med dans’ fredag aften, hvor Danmarks modigste dansere kastede sig ud i vals, chachacha og fællesdans. 

Blandt de 12 par er både politikeren og rapperen, modeskaberen og vejrværten samt nogle af landets dygtigste skuespillere og sportsfolk. I snit blev starten på efterårets yndlingsunderholdning fulgt af 1.041.000 danskere, og et stykke over 1,1 mio. fulgte med i slutningen af showet. Samtidig var vurderingen af ’Vild med dans’ fin – nemlig 4,0 på en skala fra 1 til 5.

’Vild med dans’ er efterårets yndlingsunderholdning hos danskerne, og fredagens premiere fik en god vurdering på 4,0 på en skala fra 1 til 5. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Seertallet på 1.041.000 er det højeste på dansk tv siden de største VM-fodboldkampe i sommeren 2014.

Læs mere om ’Vild med dans’ premieren her. 

Anmelder: "DR virker, som om de har tabt slaget om morgenen"
Hos Politiken havde tv-anmelder Christoffer Emil Bruun sat sig for at følge præsident Barack Obamas vigtige tale natten til 11. september om kampen mod Islamisk Stat - og han søgte først på DR TV:

"Da man for halvandet år siden relancerede DR 2, var en ny morgenflade med analyser og grundig gennemgang af dagens vigtigste historier ellers en del af pakken. Men før sommerferien annoncerede DR, at de ville splitte DR 2's morgenflade op, og denne morgen betyder det, at kanalen genudsender en to timer lang temalørdag om Svinkløv Badehotel", skriver Christoffer Emil Bruun og fortsætter:

"Søger man over på DR 1, går man også forgæves. Her hedder morgenprogrammerne 'Hairy Bikers', 'Ønskehaven' og 'De flyvende læger'. På TV 2s 'Go' morgen Danmark' får man ikke meget mere hjælp, hvis man vil forstå, hvad der sker i den store verden. (...)

Vil man se Obamas tale i tv, ender man derfor på fine, men elitære TV 2 NEWS. Her får vi til gengæld en lang uklippet passage fra talen og dermed mulighed for at granske Obamas måde at servere det kontroversielle budskab: USA leder nu igen en krig i Mellemøsten. (...)

TV 2s korrespondent Jesper Steinmetz kommer med en fin analyse af Obamas nye patriotisme, og lidt senere er udenrigsminister Martin Lidegaard med på telefon. De fire punkter for Obamas plan har TV 2 samlet på deres hjemmeside. Sådan!

DR virker, som om de har tabt slaget om morgenen i dansk tv. Lad os håbe, at Obama vinder slaget i Mellemøsten", slutter Christoffer Emil Bruun sin anmeldelse.

La Vuelta a España blev fulgt tæt af kommentatorparret Dennis Ritter og Rolf Sørensen. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Stærk weekend på TV 2
Det blev en stærk weekend på hovedkanalen, der fredag aften bød på ’Vild med dans’ efterfulgt af den næstsidste Vuelta-etape lørdag eftermiddag. Her skulle rytterne kæmpe sig igennem den hårde bjergetape, der på 20. etape bød på to kategori 3-stigninger, en kategori 2-stigning, en kategori 1-stigning og en stigning uden for kategori.

177.000 danskere har i snit set La Vuelta-transmissionerne på TV 2, og seerandelen blev på 25 procent. Det er den højeste seerandel til Vueltaen siden sidste halvdel af 1990’erne, hvor seerinteressen for cykling var endnu højere end i dag.

I en mails til TV 2 Sportens medarbejdere skrev sportschef Frederik Lauesen bl.a.:

"Tusind tak for en fantastisk Vuelta. Hvad vi blev snydt for i Tour'en, fik vi til fulde i Spanien. Tak til alle jer, der bidrog undervejs - godt gået! Tre ugers Vuleta har i dén grad bidraget til TV 2s eftermiddagsflade. De gode dage har fire procent af danskerne set med, hvilket er outstanding i eftermiddagsslottet."

Søndag stod den igen på ’Toppen af poppen’, og denne gang var det humørbomben, sangeren og sangskriveren Barbara Moleko, der var i musikalsk centrum. Det blev en dag fyldt med overvældende musikalske oplevelser – især da Barbaras teenageidol, Rasmus Walter fra Grand Avenue, fortolkede et af hendes største hits. Der var 581.000 seere, der fulgte Clemens’ newyorker-rap og Poul Krebs’ tryllebindende version af Barbaras første EP.  

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 37 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans 494.000 47 2. DR1 Den store bagedyst 490.000 45 3. TV 2 Toppen af poppen 406.000 32 4. DR1 SpareXperimentet 365.000 30 5. DR1 Hammerslag 358.000 33 6. DR1 Kender du typen? 354.000 31 7. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 347.000 33 8. TV 2 De brændte børn 321.000 27 9. DR1 21 Søndag 319.000 24 10. DR1 Forbrydelsen i virkeligheden 316.000 24 11. DR1 Penge 297.000 29 12. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 289.000 31 13. DR1 Socialrådgiverne 285.000 25 14. DR1 Xinxin og de fortabte indvandrere 283.000 24 15. TV 2 Loppe Deluxe 276.000 21 16. DR1 Auktionshuset III 264.000 27 17. DR1 Fodboldmagasinet 260.000 22 17. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 260.000 22 19. DR1 Kontant: Organiseret netsvindel 256.000 22 20. TV 2 Iron Man 2 254.000 24

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 8.-14. september 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 36 min 24 4 t 41 min 24 TV 2 ZULU 0 t 31 min 3 0 t 49 min 4 TV 2 CHARLIE 0 t 48 min 4 0 t 34 min 3 TV 2 FILM 0 t 06 min 1 0 t 07 min 1 TV 2 NEWS 0 t 39 min 3 0 t 36 min 3 TV 2 FRI 0 t 12 min 1 0 t 12 min 1 DR1 3 t 58 min 21 3 t 20 min 17 DR2 0 t 47 min 4 0 t 43 min 4 DR3 0 t 22 min 2 0 t 29 min 3 DR K 0 t 22 min 2 0 t 17 min 1 DR Ramasjang 0 t 23 min 2 0 t 16 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 06 min 1 TV3 0 t 57 min 5 1 t 15 min 6 TV3+ 0 t 31 min 3 0 t 45 min 4 TV3 PULS 0 t 16 min 1 0 t 22 min 2 TV3 Sport 1 0 t 16 min 1 0 t 17 min 1 TV3 Sport 2 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Kanal 4 0 t 19 min 2 0 t 25 min 2 Kanal 5 0 t 43 min 4 1 t 00 min 5 6'eren 0 t 20 min 2 0 t 27 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Discovery 0 t 10 min 1 0 t 16 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 15 min 1 MTV 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 06 min 1 0 t 04 min 0 Canal9 0 t 13 min 1 0 t 16 min 1 Canal8 Sport 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 Andre 1 t 50 min 10 1 t 37 min 8 I alt 19 t 10 min 100 19 t 33 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 37 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 608.000 31 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 536.000 37 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 501.000 39 4. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 420.000 27 5. DR1 Vores vejr 18.55 416.000 35 6. DR1 TV AVISEN 18.30 367.000 33 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 362.000 22 8. TV 2 Regionale nyheder 22.27 356.000 25 9. DR1 Sporten 22.20 343.000 22 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 325.000 35 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 322.000 36 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 298.000 35 13. TV 2 Dit efterårsvejr 18.25 270.000 27 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 153.000 53 14. DR1 TV AVISEN 17.50 153.000 20 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 151.000 49 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 148.000 23 18. TV 2 Regionale nyheder 16.05 / 17.15 125.000 25 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 124.000 39 20. TV 2 NYHEDERNE 16.00 / 17.00 114.000 23 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 112.000 39 22. DR2 Deadline 22.30 91.000 7 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 82.000 30 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 64.000 50 25. DR2 DR2 16:00 / DR2 18:00 32.000 4 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 28.000 33 27. DR2 DR2 12:00 / DR2 14:00 14.000 4 28. DR2 DR2 08:00 / DR2 10:00 11.000 3

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 37 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans 1.041.000 51 2. DR1 Den store bagedyst 823.000 42 3. DR1 Hammerslag 683.000 36 4. DR1 Kender du typen? 682.000 35 5. DR1 21 Søndag 681.000 32 6. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 625.000 35 7. DR1 SpareXperimentet 609.000 30 8. DR1 Forbrydelsen i virkeligheden 585.000 28 9. TV 2 Toppen af poppen 581.000 27 10. DR1 Auktionshuset III 566.000 33 11. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 565.000 32 12. DR1 Penge 554.000 32 13. DR1 Socialrådgiverne 517.000 27 14. DR1 Versus 515.000 26 15. TV 2 De brændte børn 512.000 25 16. DR1 Fodboldmagasinet 508.000 27 17. DR1 Kontant: Organiseret netsvindel 495.000 26 18. DR1 Maria Wern: Først når giveren er død 489.000 23 19. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 488.000 24 20. TV 2 Loppe Deluxe 480.000 22

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 37 2014 (til 14. september) TV 2 55,2 56,7 TV3-kanalerne 21,7 22,6 SBS Discovery Media 19,5 17,8 Viacom 0,9 1,1 C More Entertainment 2,6 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 635.000 47 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 37 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 13,4 43 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,1 43 TV2 ØST 13,0 38 TV2/NORD 11,8 39 TV SYD 11,3 37 TV 2/FYN 10,9 40 TV 2/ Lorry 9,5 33

 

 

Billede {0} af {1}