Premieren på ’Vild med dans’ blev fulgt af over én million danskere, og starten på efterårets yndlingsunderholdning fik en god vurdering.
Der var over én million danskere, der så premieren på ’Vild med dans’ fredag aften, hvor Danmarks modigste dansere kastede sig ud i vals, chachacha og fællesdans.
Blandt de 12 par er både politikeren og rapperen, modeskaberen og vejrværten samt nogle af landets dygtigste skuespillere og sportsfolk. I snit blev starten på efterårets yndlingsunderholdning fulgt af 1.041.000 danskere, og et stykke over 1,1 mio. fulgte med i slutningen af showet. Samtidig var vurderingen af ’Vild med dans’ fin – nemlig 4,0 på en skala fra 1 til 5.
Seertallet på 1.041.000 er det højeste på dansk tv siden de største VM-fodboldkampe i sommeren 2014.
Læs mere om ’Vild med dans’ premieren her.
Anmelder: "DR virker, som om de har tabt slaget om morgenen"
Hos Politiken havde tv-anmelder Christoffer Emil Bruun sat sig for at følge præsident Barack Obamas vigtige tale natten til 11. september om kampen mod Islamisk Stat - og han søgte først på DR TV:
"Da man for halvandet år siden relancerede DR 2, var en ny morgenflade med analyser og grundig gennemgang af dagens vigtigste historier ellers en del af pakken. Men før sommerferien annoncerede DR, at de ville splitte DR 2's morgenflade op, og denne morgen betyder det, at kanalen genudsender en to timer lang temalørdag om Svinkløv Badehotel", skriver Christoffer Emil Bruun og fortsætter:
"Søger man over på DR 1, går man også forgæves. Her hedder morgenprogrammerne 'Hairy Bikers', 'Ønskehaven' og 'De flyvende læger'. På TV 2s 'Go' morgen Danmark' får man ikke meget mere hjælp, hvis man vil forstå, hvad der sker i den store verden. (...)
Vil man se Obamas tale i tv, ender man derfor på fine, men elitære TV 2 NEWS. Her får vi til gengæld en lang uklippet passage fra talen og dermed mulighed for at granske Obamas måde at servere det kontroversielle budskab: USA leder nu igen en krig i Mellemøsten. (...)
TV 2s korrespondent Jesper Steinmetz kommer med en fin analyse af Obamas nye patriotisme, og lidt senere er udenrigsminister Martin Lidegaard med på telefon. De fire punkter for Obamas plan har TV 2 samlet på deres hjemmeside. Sådan!
DR virker, som om de har tabt slaget om morgenen i dansk tv. Lad os håbe, at Obama vinder slaget i Mellemøsten", slutter Christoffer Emil Bruun sin anmeldelse.
Stærk weekend på TV 2
Det blev en stærk weekend på hovedkanalen, der fredag aften bød på ’Vild med dans’ efterfulgt af den næstsidste Vuelta-etape lørdag eftermiddag. Her skulle rytterne kæmpe sig igennem den hårde bjergetape, der på 20. etape bød på to kategori 3-stigninger, en kategori 2-stigning, en kategori 1-stigning og en stigning uden for kategori.
177.000 danskere har i snit set La Vuelta-transmissionerne på TV 2, og seerandelen blev på 25 procent. Det er den højeste seerandel til Vueltaen siden sidste halvdel af 1990’erne, hvor seerinteressen for cykling var endnu højere end i dag.
I en mails til TV 2 Sportens medarbejdere skrev sportschef Frederik Lauesen bl.a.:
"Tusind tak for en fantastisk Vuelta. Hvad vi blev snydt for i Tour'en, fik vi til fulde i Spanien. Tak til alle jer, der bidrog undervejs - godt gået! Tre ugers Vuleta har i dén grad bidraget til TV 2s eftermiddagsflade. De gode dage har fire procent af danskerne set med, hvilket er outstanding i eftermiddagsslottet."
Søndag stod den igen på ’Toppen af poppen’, og denne gang var det humørbomben, sangeren og sangskriveren Barbara Moleko, der var i musikalsk centrum. Det blev en dag fyldt med overvældende musikalske oplevelser – især da Barbaras teenageidol, Rasmus Walter fra Grand Avenue, fortolkede et af hendes største hits. Der var 581.000 seere, der fulgte Clemens’ newyorker-rap og Poul Krebs’ tryllebindende version af Barbaras første EP.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 20-60 år - uge 37 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans 494.000 47 2. DR1 Den store bagedyst 490.000 45 3. TV 2 Toppen af poppen 406.000 32 4. DR1 SpareXperimentet 365.000 30 5. DR1 Hammerslag 358.000 33 6. DR1 Kender du typen? 354.000 31 7. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 347.000 33 8. TV 2 De brændte børn 321.000 27 9. DR1 21 Søndag 319.000 24 10. DR1 Forbrydelsen i virkeligheden 316.000 24 11. DR1 Penge 297.000 29 12. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 289.000 31 13. DR1 Socialrådgiverne 285.000 25 14. DR1 Xinxin og de fortabte indvandrere 283.000 24 15. TV 2 Loppe Deluxe 276.000 21 16. DR1 Auktionshuset III 264.000 27 17. DR1 Fodboldmagasinet 260.000 22 17. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 260.000 22 19. DR1 Kontant: Organiseret netsvindel 256.000 22 20. TV 2 Iron Man 2 254.000 24