Tv-seningen uge 3: Flot start på VM-håndbolden

19. januar 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

1. halvleg af VM-kampen mod Serbien havde næsten lige så mange seere som "Livvagterne" - og 2. halvleg blev set af knap 1,5 mio.

Lasse Boesen sikrede med sejrsmålet to sekunder før tid Danmark et godt udgangspunkt efter de to første gruppekampe (arkivfoto).

Uge 3 var igen en god TV 2-uge, som både gav en god start på VM i herrehåndbold lørdag og søndag, og som herudover i ugens to første dage bød på tre millionse-ertal til TV 2s program-mer.

De to første VM-kampe var i hård konkurrence med den storslåede åbning af DRs koncerthus lørdag og dagen efter med "Livvagterne" og "21 Søndag". Lørdagens VM-kamp mod Brasilien blev set af 971.000, selv om kampen var blottet for spænding.

Spændig var der nok af i søndagens håndboldkamp mod Serbien, som havde 1.271.000 seere i snit - 1.047.000 til 1. halvleg og 1.490.000 til 2. halvleg.

Og så til ugens rekorder og gode seertal: Både "Station 2"s specialudgaver om landevejsstrømerne og lufthavnsstrømere blev de mest sete nogensinde - både blandt alle seere, hvor seertallene var henholdsvis 1.246.000 og 1.050.000, og blandt de 21-50-årige.

Forbrugerprogrammet "Basta" fik med 843.000 seere sit næsthøjeste seertal nogensinde.

Programmet "Det er mig eller hunden!" blev set af 759.000 sit næsthøjeste seertal nogensinde - og med 4,1 den højeste vurdering hidtil.

Programmet "Er jeg stadig gak gak, mor?" blev sendt på TV 2 for sjette gang og opnåede med 957.000 seere sin bedste seertilslutning siden førstegangsvisningen i 1995. I alt har programmet nu haft et samlet seertal på cirka 4,8 millioner.

Også andre TV 2-programmer klarede sig godt uden at sætte rekorder. Det gjaldt f.eks. familiedokumentaren "Årgang 0", livsstilsprogrammet "Liebhaverne", dokumentarserien "Forbryderjagt" og den udenlandske dokumentar "Mit barn er sygeligt kræsen".

TV 2-kanalerne fik i uge 3 en kommerciel seerandel på 62,9 procent blandt de 21-50-årige.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 3 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor 840.000 74 2. TV 2 Station 2 Special: Landevejsstrømer 649.000 60 3. TV 2 Station 2: Lufthavnsstrømer 560.000 49 4. DR1 Livvagterne 548.000 44 5. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Serbien 499.000 40 6. TV 2 Årgang 0 - år 9 495.000 52 7. TV 2 VM-Studiet: Boesen sikrede dansk .. 459.000 43 8. TV 2 Er jeg stadig gak gak, mor? 441.000 46 9. DR1 Men så kom Polly 429.000 43 10. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Brasilien 371.000 44 11. TV 2 Basta 354.000 35 12. TV 2 Forbryderjagt 339.000 33 13. TV 2 Mit barn er sygeligt kræsen 334.000 37 14. TV 2 Helt ærligt, mor og far! 332.000 32 15. TV 2 Liebhaverne 327.000 35 16. DR1 Rejseholdet 315.000 34 17. TV 2 Det er mig eller hunden! 304.000 31 18. DR1 DR1 Dokumentaren: Elvis, shampoo .. 279.000 29 19. DR1 Penge 278.000 30 20. DR1 21 Søndag 277.000 22

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 12. - 18. januar 2009 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 32 min 32 7 t 31 min 31 TV 2 Zulu 0 t 36 min 3 0 t 58 min 4 TV 2 Charlie 0 t 26 min 2 0 t 16 min 1 TV 2 FILM 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 TV 2 NEWS 0 t 30 min 2 0 t 25 min 2 DR1 5 t 48 min 24 5 t 03 min 21 DR2 1 t 09 min 5 0 t 52 min 4 DR Update 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 TV3 0 t 55 min 4 1 t 26 min 6 TV3+ 0 t 38 min 3 1 t 02 min 4 Kanal 4 0 t 24 min 2 0 t 33 min 2 Kanal 5 0 t 36 min 3 0 t 57 min 4 6'eren 0 t 20 min 1 0 t 30 min 2 Discovery 0 t 19 min 1 0 t 29 min 2 TV 2 SPORT 0 t 13 min 1 0 t 12 min 1 Eurosport 0 t 19 min 1 0 t 14 min 1 Andre 3 t 38 min 15 3 t 23 min 13 I alt 23 t 45 min 100 24 t 19 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 3 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 929.000 49 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 887.000 50 3. DR1 TV AVISEN 21.00 829.000 37 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og FINANS 733.000 39 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 653.000 37 6. DR1 TV AVISEN 18.30 609.000 40 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 599.000 48 8. DR1 SportNyt 18.55 / 21.40 / 21.50 563.000 27 9. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 557.000 47 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 525.000 46 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 514.000 35 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.35 378.000 25 13. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 206.000 38 14. TV 2 Regionale nyheder 16.10 203.000 39 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 198.000 64 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 189.000 63 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 142.000 41 18. TV 2 Regionale nyheder 12.10 140.000 46 19. DR2 Deadline 22.30 120.000 8 20. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 112.000 29 21. DR2 Deadline 17.00 99.000 13 22. DR2 DR2 Udland 19.30 92.000 5 23. DR1 DR Update 15.00 70.000 17 24. DR1 DR Update 12.00 44.000 13

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 3 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor 1.657.000 63 2. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Serbien 1.271.000 46 3. TV 2 Station 2 Special: Landevejsstrømer 1.246.000 54 4. DR1 Livvagterne 1.120.000 40 5. TV 2 Station 2: Lufthavnsstrømer 1.050.000 47 6. TV 2 VM-Studiet: Boesen sikrede dansk .. 1.047.000 38 7. TV 2 Årgang 0 - år 9 1.019.000 45 8. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Brasilien 971.000 42 9. TV 2 Er jeg stadig gak gak, mor? 957.000 45 10. DR1 Kontant 866.000 39 11. DR1 Men så kom Polly 849.000 41 12. TV 2 Basta 843.000 37 13. TV 2 Liebhaverne 819.000 38 14. DR1 Koncerthuset åbner: Gæster i foyeren 789.000 34 15. DR1 Penge 782.000 38 16. DR1 Kender du typen? 777.000 35 17. TV 2 Mit barn er sygeligt kræsen 769.000 36 18. TV 2 Det er mig eller hunden! 759.000 34 19. DR1 Koncerthuset åbner: Det første kig 742.000 40 20. DR1 DR1 Dokumentaren: Elvis, shampoo .. 733.000 34

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 3 2009 (til 18. januar) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 62,9 62,3 Viasat 16,9 16,9 SBS TV 14,7 15,3 Discovery 3,3 3,5 TV 2 SPORT 1,4 1,2 MTV 0,8 0,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.465.000 661.000 DR Update 713.000 252.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 2 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 31,9 70 TV 2/FYN 24,1 56 TV SYD 23,1 49 TV2 ØST 23,0 54 TV2/NORD 21,5 52 TV 2 | ØSTJYLLAND 20,6 53 TV 2/ Lorry 16,2 39

Billede {0} af {1}