Tv-seningen uge 29:Tour de France trækker seere til skærmen

21. juli 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Sæsonpremierens seks SAS Liga kampe havde tilsammen lige så mange seere som én fodboldkamp på TV 2. Danskernes store interesse for Tour de France var med til at sikre TV 2 en god uge.

Andy Schleck har endnu ikke vundet en etape i årets Tour de France, men en klar etape-sejr er nødvendig, hvis han skal besejre Alberto Contador. (Foto: Lars Rønbøg / TV 2)


Fordelingen af danskernes tv-sening i sidste uge var især påvirket af TV 2s transmissioner fra Tour de France, som gav TV 2 en fin uge. Seerinteressen for Tour de France er i 2009 den højeste i fem år.

Touren er nu gået ind i sin sidste uge, hvor der venter et par alpeetaper, en enkeltstart og endnu et bjerg - Mont Ventoux på lørdag - samt afslutningen i Paris søndag 26. juli.

Også Michael Jacksons død kan ses på tv-hitliste, hvor ugens TV 2-program "Michael Jackson helt tæt på" er flot repræsenteret på en niendeplads hos de 21-50-årige, selv om programmet blev sendt klokken 22.55 og varede næsten frem til midnat.

TV 2 Charlie markerer sig igen positivt i uge 29 på grund af kanalens fortsatte succes med "krimisommer" med bl.a. daglige afsnit af "En sag for Frost", "Lov og uorden" og "New York Blues.

Seks SAS Liga-kampe på tre kanaler havde samme seertal
som én fodboldkamp på TV 2
Ugen bød også på sæsonens første fodboldkampe, bl.a. ny sæson og seks kampe i SAS Ligaen, der nu er fordelt på kanalerne TV3+, TV 2 SPORT og Canal 9. Sidstnævnte kanal gik i luften fredag 17. juli, og kanalens ugentlige seertid og seerandel vil fremover fremgå af TV 2s ugentlige rapportering af seertal i nedenstående skemaer.

Ugens seks SAS Liga-kampe blev tilsammen set af cirka 453.000 danskere - 174.000 til Brøndby-OB (TV3+), 158.000 til AGF-AaB (TV 2 SPORT), 65.000 til FC Midtjylland-Esbjerg (TV 2 SPORT), 52.000 til Køge-Silkeborg (TV 2 SPORT), cirka 3.500 til FC Nordsjælland-FCK (Canal 9) og under 500 seere til SønderjyskE-Randers (Canal 9).

Til sammenligning havde ugens fodboldkamp på TV 2, kvalifikationskampen til Champions League mellem FC København og FK Mogren, nøjagtigt samme seertal som de seks SAS Liga-kampe tilsammen - nemlig 453.000.

Allerflest seere har SAS Ligaen til sportsprogrammerne fra TV 2 og DR1, f.eks. LørdagsSporten og SportsNYHEDERNE 18.00 søndag på TV 2 med omkring en halv million seere, SportNyt med SAS Liga på DR1 med omtrent samme seertal og TV 2s fodboldmagasin "Hutlihut", der ved sæsonpremieren mandag 20. juli blev set af 366.000 seere.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vores første barn 255.000 39 2. TV 2 Tour de France: 15. etape, mødet .. 254.000 60 3. TV 2 Ja, nej, ved ikke 253.000 35 4. TV 2 Slemme Slemme Piger 234.000 30 5. TV 2 Master and Commander: Til verdens .. 232.000 29 6. TV 2 Gordon Ramsays køkkenmareridt 220.000 37 6. TV 2 Alfie 220.000 31 8. TV 2 Tour de France: Studiet - I Nicki Sør.. 212.000 52 9. TV 2 Michael Jackson helt tæt på 206.000 44 10. TV 2 Don't Tell the Bride 204.000 29 11. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 194.000 29 12. TV 2 Lie to Me 191.000 31 13. TV 2 Tour de France: 14. etape, Besancon 188.000 54 14. TV 2 Tour de France: Studiet - Feltet besk.. 182.000 45 15. DR1 aHA! 179.000 31 16. DR1 Kender du typen? 178.000 29 17. DR1 Horisont Special: Jagten på pædofile 176.000 24 18. DR1 AftenTour 2009 (gns.) 167.000 24 18. TV 2 Fodbold: FCK - FK Mogren 167.000 23 20. TV 2 Tour de France: 12. etape, Lorraine 165.000 63

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 13. juli - 19. juli 2009 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 12 min 33 6 t 14 min 32 TV 2 Zulu 0 t 29 min 3 0 t 46 min 4 TV 2 Charlie 0 t 41 min 4 0 t 22 min 2 TV 2 FILM 0 t 13 min 1 0 t 18 min 2 TV 2 NEWS 0 t 32 min 3 0 t 29 min 2 DR1 3 t 39 min 19 3 t 03 min 16 DR2 0 t 45 min 4 0 t 37 min 3 DR Update 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 TV3 0 t 50 min 4 1 t 14 min 6 TV3+ 0 t 36 min 3 0 t 52 min 4 TV3 PULS 0 t 14 min 1 0 t 20 min 2 Kanal 4 0 t 17 min 2 0 t 24 min 2 Kanal 5 0 t 30 min 3 0 t 49 min 4 6'eren 0 t 13 min 1 0 t 17 min 1 Discovery 0 t 15 min 1 0 t 26 min 2 TV 2 SPORT 0 t 08 min 1 0 t 08 min 1 Eurosport 0 t 09 min 1 0 t 07 min 1 Canal9 0 t 00 min 0 0 t 00 min 0 Andre 3 t 04 min 16 2 t 55 min 15 I alt 18 t 51 min 100 19 t 26 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 29 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 653.000 55 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 645.000 50 3. DR1 TV AVISEN 21.00 629.000 37 4. DR1 Sommervejret 18.55 / 21.30 617.000 38 5. DR1 SportNyt (mandag kl. 21.25) 580.000 32 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 526.000 59 7. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 498.000 59 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 474.000 58 9. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og FINANS 471.000 30 10. TV 2 Regionale nyheder 22.20 449.000 30 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 416.000 35 12. DR1 TV AVISEN 18.30 393.000 38 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.35 319.000 24 14. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 279.000 55 15. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 128.000 39 16. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 127.000 43 16. DR2 Deadline 22.30 97.000 7 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 08.20 / 09.20 84.000 34 19. TV 2 NYHEDERNE 08.00-10.00 70.000 4 20. DR2 Deadline 17.00 32.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Tour de France: 15. etape, mødet .. 596.000 62 2. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 581.000 36 3. DR1 Klodens kræfter - vulkaner 554.000 34 4. DR1 aHA! 546.000 35 5. DR1 Kender du typen? 532.000 35 6. DR1 AftenTour 2009 og SAS Liga 528.000 28 7. TV 2 LørdagsSporten 511.000 39 8. TV 2 Tour de France: 14. etape, Besancon 492.000 57 9. TV 2 Master and Commander: Til verdens .. 485.000 27 10. TV 2 Tour de France: Studiet - I Nicki Sør.. 483.000 46 11. TV 2 Ja, nej, ved ikke 482.000 28 12. DR1 Horisont Special: Jagten på pædofile 477.000 29 13. TV 2 Vores første barn 466.000 32 13. TV 2 Tour de France: 13. etape, Colmar 464.000 65 15. DR1 AftenTour 2009 (gns.) 458.000 28 16. TV 2 Fodbold: FCK - FK Mogren 453.000 27 17. TV 2 Gordon Ramsays køkkenmareridt 446.000 32 18. TV 2 Tour de France: Studiet - Feltet besk.. 444.000 44 19. DR1 Ægyptens gåder - Kongernes Dal 442.000 27 20. DR1 Merlin 438.000 30

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 29 2009 (til 19. juli) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 62,7 59,2 Viasat 19,4 20,1 SBS TV 12,6 14,9 Discovery 3,5 3,2 TV 2 SPORT 1,1 2,0 MTV 0,7 0,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.356.000 631.000 DR Update 777.000 250.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 29 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 19,1 67 TV2/NORD 17,3 61 TV2 ØST 16,5 59 TV 2/FYN 15,1 60 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,7 55 TV SYD 12,9 44 TV 2/ Lorry 10,9 40

Billede {0} af {1}