VM-fodbold og Tour de France dominerede ugens tv-forbrug hos danskerne.
Der var fuld gang i research og forberedelse blandt TV 2s eksperter i VM-studiet og hos vært Peter Schmeichel, mens de direkte transmissioner af selve VM-kampene var på skærmen. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)
I 2006 – hvor Danmark ikke deltog i VM-slutrunden – var VM stort på dansk tv. Men FIFA VM 2014 (igen uden dansk deltagelse) formåede at vokse yderligere, idet danskerne i gennemsnit brugte ni procent mere tid på at følge VM i år end i 2006.
Hver dansker så VM-fodbold i 9 timer 12 minutter i gennemsnit i 2014, og de højeste seertal blev naturligvis nået i VM’s sidste uge med to semifinaler, en bronzekamp og en finale. Mest set med 1,9 mio. seere tilsammen på TV 2 og DR1 var finalen mellem Tyskland og Argentina, og herefter fulgte TV 2s visning af den historiske semifinale mellem Tyskland og Brasilien.
Blandt alle danskere fulgte flest finalen på DR1 – ligesom ved EM-finalen i 2012, men anderledes end ved VM i 2010, hvor flest så med på TV 2. Blandt de 20-60-årige var TV 2s transmission af VM-finalen 2014 den foretrukne.
Læs mere om VM-seningen her.
Den tyske angriber Thomas Müller kan nu kalde sig verdensmester. (Foto: Getty Images / TV 2)
Efter VM-finalen gik den største diskussion i øvrigt ikke på kampen, men på DR1’s brug af Nicklas Bendtner som fodboldkommentator – hans første kommentatoropgave nogensinde og dermed også hans eneste under VM. I Information kaldte Lasse Jensen, mangeårig journalist og redaktør på DR P1-programmet ’Mennesker og medier’, DR’s brug af Nicklas Bendtner for ”en klar fejldisposition” – og fortsatte:
”Det var en fornøjelse at høre både Morten Olsen og Frank Arnesen øse af både vid, erfaring, fodboldglæde og interessante analyser. Det var noget helt andet med Bendtner. Ikke på noget tidspunkt bidrog han med andet end almindeligheder. Ja, jeg er ikke dummere, end jeg kan se, at en lang og præcis aflevering på tværs og langt fremad er ”fantastisk”, og jo, jeg kan også forstå, at Lionel Messi er en fremragende spiller. Og så opfandt Bendtner et nyt ord, nemlig ”skabechancende”. Bendtner er en nutids-kendis, hvis internationale fodboldkarriere har gjort ham mere kendt i Danmark end i udlandet. Han er fast inventar i ugebladene, hvilket i den moderne tv-verden kan skabe det indtryk, at han også kan sælge billetter som tv-kommentator. Det kan han ikke.”
DR-sportschef Jakob Kwon forsvarede brugen af Bendtner med, at ”han er en af vores førende angribere og en af vores førende fodboldprofiler – også i udlandet – altså når han nu igen får sig en klub”, og at Bendtner ”kunne bidrage med sin store viden til kampen”.
Fra produktionen af 'Tour de France: Studiet' på Kvægtorvet i Odense. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)
”TV 2s dækning af Tour de France er eminent”
Også ugens anden store sportsbegivenhed, Tour de France, trak mange seere og klarede sig seermæssigt fint, selv om et par af de markante ryttere måtte udgå efter styrt, nemlig sprinteren Mark Cavendish og en af forhåndsfavoritterne Chris Froome.
I Politiken blev begivenheden Tour de France og TV 2s dækning af Touren omtalt i en tv-anmeldelse af Mads Zacho Teglskov:
”TV 2s dækning af Tour de France er eminent. Den formidler tilskuerglæde, sportssmerte og indendørssommer. Barndommens lyd af fars sandaler i rastløs vandren mellem haven og stuen. Ikke tid til strandlege eller vandkamp; Fignon rører på sig. Og selskabet er udsøgt. At tænde for Touren er som at sætte sig i en lænestol i en bar med en sval øl og overhøre tre gode venner ved nabobordet samtale om en fælles passion i flere timer."
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 20-60 år - uge 28 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
FIFA VM: Semifinale: Brasilien-Tyskland
768.000
68
2.
DR1
FIFA VM: Semifinale: Holland-Argentina
687.000
73
3.
TV 2
FIFA VM: Finale: Tyskland-Argentina
563.000
41
4.
DR1
FIFA VM: Finale: Tyskland-Argentina
535.000
39
5.
DR1
FIFA VM: Bronzekamp: Brasilien-Holland
475.000
56
6.
DR1
Brasilien på Bryggen (gns.)
342.000
40
7.
TV 2
FIFA VM: Studiet: Medaljeoverrækkelse
316.000
37
8.
TV 2
Tour de France: 9. etape, direkte
282.000
51
9.
TV 2
FIFA VM: Studiet: Kan Brasilien uden ..
278.000
29
10.
TV 2
FIFA VM: Studiet: Historisk kollaps af ..
261.000
59
11.
DR1
Guld på godset
251.000
30
12.
TV 2
FIFA VM: Fodboldfest fra Copacabana
247.000
25
13.
DR1
Skattejægerne
242.000
29
14.
DR1
Sommer Horisont
221.000
24
15.
DR1
Afslutningsceremoni FIFA VM 2014
220.000
27
16.
DR1
Ronin
216.000
33
17.
DR1
Puk og Herman stævner ud
211.000
29
18.
TV 2
Tour de France: Studiet: Ny mand i gult
207.000
33
18.
DR1
I hus til halsen
207.000
28
20.
TV 2
Touren og VM-finalen
204.000
30
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 7.-13. juli 2014
Kanal
Alle seere
Share i %
20-60 år
Share i %
TV 2
5 t 07 min
29
5 t 28 min
30
TV 2 ZULU
0 t 26 min
2
0 t 41 min
4
TV 2 CHARLIE
0 t 45 min
4
0 t 31 min
3
TV 2 FILM
0 t 04 min
0
0 t 05 min
0
TV 2 NEWS
0 t 34 min
3
0 t 32 min
3
TV 2 FRI
0 t 05 min
1
0 t 07 min
1
DR1
4 t 23 min
25
4 t 07 min
22
DR2
0 t 38 min
4
0 t 38 min
3
DR3
0 t 16 min
1
0 t 22 min
2
DR K
0 t 22 min
2
0 t 21 min
2
DR Ramasjang
0 t 23 min
2
0 t 14 min
1
DR Ultra
0 t 13 min
1
0 t 04 min
0
TV3
0 t 41 min
4
0 t 54 min
5
TV3+
0 t 15 min
1
0 t 25 min
2
TV3 PULS
0 t 16 min
2
0 t 23 min
2
TV3 Sport 1
0 t 05 min
1
0 t 05 min
0
TV3 Sport 2
0 t 01 min
0
0 t 01 min
1
Kanal 4
0 t 14 min
1
0 t 19 min
2
Kanal 5
0 t 35 min
3
0 t 48 min
4
6'eren
0 t 12 min
1
0 t 14 min
1
7'eren
0 t 01 min
0
0 t 02 min
0
Discovery
0 t 05 min
1
0 t 07 min
1
TLC
0 t 09 min
1
0 t 13 min
1
MTV
0 t 02 min
0
0 t 03 min
0
VH1
0 t 02 min
0
0 t 03 min
0
Regional-tv
0 t 07 min
1
0 t 05 min
0
Eurosport
0 t 02 min
0
0 t 01 min
0
Canal9
0 t 05 min
1
0 t 06 min
1
Canal8 Sport
0 t 00 min
0
0 t 00 min
0
Andre
1 t 33 min
9
1 t 24 min
8
I alt
17 t 43 min
100
18 t 25 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 28 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
505.000
33
2.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
413.000
43
3.
TV 2
Regionalprogram 19.30
382.000
38
4.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
336.000
42
5.
DR1
Vores vejr 18.55
312.000
34
6.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
310.000
20
7.
DR1
TV AVISEN 18.30
306.000
35
8.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
303.000
42
9.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
302.000
44
10.
TV 2
Regionale nyheder 22.27
286.000
19
11.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.22
283.000
18
12.
TV 2
Dit sommervejr 18.25
263.000
35
13.
TV 2
NYHEDERNE 16.00
201.000
42
14.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
127.000
55
15.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
114.000
45
16.
DR1
TV AVISEN 17.50
112.000
17
17.
TV 2
NYHEDERNE 14.00
107.000
36
18.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
103.000
33
19.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
95.000
33
20.
DR2
Deadline 22.30
48.000
3
21.
TV 2
NYHEDERNE 06.00-06.55
47.000
48
22.
TV 2
NYHEDERNE 04.00-05.55
19.000
28
23.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
15.000
4
24.
DR2
DR2 08:00/ DR2 10:00
14.000
5
25.
DR2
DR2 18:00
10.000
1
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 28 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
FIFA VM: Semifinale: Brasilien-Tyskland
1.229.000
67
2.
DR1
FIFA VM: Semifinale: Holland-Argentina
1.176.000
75
3.
DR1
FIFA VM: Finale: Tyskland-Argentina
1.000.000
43
4.
DR1
FIFA VM: Bronzekamp: Brasilien-Holland
928.000
61
5.
TV 2
FIFA VM: Finale: Tyskland-Argentina
903.000
39
6.
DR1
Brasilien på Bryggen (gns.)
602.000
41
7.
DR1
Guld på godset
520.000
35
8.
TV 2
FIFA VM: Medaljeoverrækkelse
503.000
35
9.
DR1
Skattejægerne
484.000
33
10.
TV 2
Tour de France: 9. etape, direkte
476.000
50
11.
TV 2
FIFA VM: Fodboldfest fra Copacabana
447.000
26
12.
DR1
Afslutningsceremoni FIFA VM 2014
439.000
21
13.
TV 2
FIFA VM: Studiet: Kan Brasilien uden ..
429.000
27
14.
DR1
Puk og Herman stævner ud
419.000
33
15.
TV 2
FIFA VM: Afslutningsceremoni, direkte
410.000
28
16.
DR1
Sommer Horisont
408.000
27
17.
TV 2
FIFA VM: Studiet: Historisk kollaps af ..
399.000
56
18.
DR1
I hus til halsen
391.000
30
19.
DR1
AftenTour 2014 (gns.)
370.000
27
20.
TV 2
Tour de France: Studiet: Ny mand i gult
360.000
33
De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 20-60 år - i %
Kanal
Uge 28
2014 (til 13. juli)
TV 2
66,2
57,1
TV3-kanalerne
16,4
22,6
SBS Discovery Media
15,6
17,5
Viacom
0,8
1,1
C More Entertainment
1,0
1,7
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
582.000
44 min.
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 28
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2/NORD
10,8
43
TV 2/FYN
9,3
49
TV/MIDT-VEST
8,3
44
TV 2 | ØSTJYLLAND
8,3
38
TV2 ØST
8,2
36
TV 2/ Lorry
7,4
34
TV SYD
6,4
36