Tv-seningen uge 24: Tv-guld til EM-fodbolden

19. juni 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

EM-slutrunden i fodbold sidder massivt på ugens tv-hitlister. 15 af 20 pladser er kampe eller studieudsendelser fra EM, som blandt andet har budt på den mest sete landskamp i 14 år.


EM er desværre slut for Danmarks vedkommende. Men inden eventyret sluttede, nåede danskerne at blive ramt af fodboldfeber. Således så imponerende 2.378.000 danskere med på DR1, da Danmark blev sendt ud af EM med nederlaget til Tyskland.

Seertallet er det højeste til en fodboldlandskamp i 14 år. Man skal nemlig helt tilbage til den berømte VM-kvartfinale i 1998 mellem Danmark og Brasilien for at finde et højere seertal - dengang så 2.399.000 med, da Danmark tabte 3-2 til brasilianerne.

De to mest sete fodboldkampe nogensinde - i hvert fald i de år, hvor Gallup har registreret seertal - er i øvrigt fra EM-triumfen i 1992. Mest set var faktisk den nervepirrende semifinalen mod Holland, der blev set af 2.657.000, mens EM-finalen mod Tyskland havde 2.632.000 seere. Hertil kommer de titusindvis af mennesker, der så f.eks. EM-finalen på storskærm i parker eller restaurationer.

Stor EM-interesse
Også Danmarks kamp mod Portugal var oppe og ringe i den høje ende af seertalsskalaen. Den blev således set af 1.758.000 danskere på TV 2, mens det efterfølgende EM-studie havde imponerende 1.264.000 seere.

Men danskernes EM-interesse gælder også de andre kampe i slutrunden. Ti kampe har haft mere end 700.000 seere - Hollands kamp mod Tyskland rundede oven i købet millionen - og sammenlagt har danskerne set EM-fodbold i otte timer og 24 minutter.

Det er markant mere end ved VM-slutrunden i 2010 og ved EM i 2008. Dengang havde danskerne efter ti kampdage brugt henholdsvis 6 timer på VM og 4 timer og 10 minutter på EM.

Flot Le Mans
Weekenden bød også på den 80. udgave af 24 timersløbet Le Mans, og det var et særdeles velbesøgt et af slagsen. Så velbesøgt, at TV 2 samlet set fik årets næstbedste søndag i det kommercielle univers - med en kommerciel share på næsten 55 procent.

Det er specielt løbets sidste fire timer, der trækker op. Her kæmpede Tom Kristensen og hans to medkørere med om sejren til det sidste, og det sad over 400.000 danskere og fulgte. Det betyder i øvrigt, at seningen er næsten tre gange højere end sidste år, hvor Tom & co. udgik tidligt.

De mange Le Mans-seere på TV 2 og fodboldseere på DR1 om aftenen går ud over alle andre kanaler - og især Viasats kanaler, der taber stort.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 24 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 EURO 2012: Danmark-Tyskland 1.082.000 77 2. TV 2 EURO 2012: Danmark-Portugal 747.000 81 3. TV 2 EM-studiet: Forgæves dansk comeback 572.000 59 4. DR1 EURO 2012: Holland-Tyskland 506.000 48 5. DR1 EURO 2012: Ukraine-Sverige 396.000 41 6. TV 2 EURO 2012: Sverige-England 340.000 40 7. DR1 EURO 2012: Spanien-Irland 318.000 34 8. TV 2 EURO 2012: Frankrig-England 316.000 53 9. TV 2 EM-studiet: Uafgjort i giganternes kamp 282.000 38 10. DR1 Bonderøven 257.000 35 11. DR1 EURO 2012: Efter kampen (gns.) 225.000 31 12. DR1 EURO 2012: Ukraine-Frankrig 216.000 36 13. TV 2 Le Mans: Afgørelsen 212.000 60 14. TV 2 EM-studiet: Sverige færdig efter EM ... 204.000 30 15. TV 2 EURO 2012: Italien-Kroatien 198.000 40 16. TV 2 EM-studiet: Overraskelse i den ... 183.000 19 17. DR1 EURO 2012: Grækenland-Tjekkiet 182.000 36 18. DR1 Undercover chef 175.000 22 19. DR1 Kontant 174.000 18 20. TV 2 Stor, større - megafamilier (gns. af to) 170.000 21

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 11.-17. juni 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 04 min 27 6 t 19 min 27 TV 2 Zulu 0 t 32 min 2 0 t 49 min 4 TV 2 Charlie 1 t 01 min 5 0 t 33 min 2 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 NEWS 0 t 45 min 3 0 t 39 min 3 DR1 4 t 59 min 22 4 t 33 min 20 DR2 0 t 51 min 4 0 t 38 min 3 DR Update 0 t 13 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 18 min 1 0 t 22 min 2 DR K 0 t 15 min 1 0 t 13 min 1 DR Ramasjang 0 t 26 min 2 0 t 15 min 1 TV3 0 t 53 min 4 1 t 19 min 6 TV3+ 0 t 26 min 2 0 t 43 min 3 TV3 PULS 0 t 21 min 2 0 t 30 min 2 Kanal 4 0 t 24 min 2 0 t 33 min 2 Kanal 5 0 t 46 min 3 1 t 03 min 5 6'eren 0 t 18 min 1 0 t 25 min 2 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 21 min 2 TLC 0 t 11 min 1 0 t 17 min 1 TV 2 SPORT 0 t 09 min 1 0 t 06 min 0 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 11 min 1 0 t 08 min 1 Canal9 0 t 07 min 0 0 t 08 min 1 Andre 2 t 54 min 12 2 t 50 min 10 I alt 22 t 32 min 100 23 t 07 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 24 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 771.000 34 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 569.000 39 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 530.000 32 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 377.000 19 5. DR1 TV AVISEN 18.30 367.000 26 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 366.000 36 7. TV 2 Regionale nyheder 18.10 343.000 35 8. DR1 Sporten 18.55 / 21.10 / 21.50 342.000 24 9. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 314.000 26 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 299.000 31 11. TV 2 Regionale nyheder 22.20 291.000 14 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 197.000 62 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 173.000 58 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 107.000 35 15. TV 2 NYHEDERNE 16.00 102.000 21 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 101.000 23 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 98.000 33 18. DR2 Deadline 22.30 96.000 5 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 87.000 19 20. DR2 Deadline 17.00 44.000 7 21. DR1 DR Update 15.00 42.000 11 22. DR1 DR Update 12.00 26.000 7

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 24 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 EURO 2012: Danmark-Tyskland 2.378.000 77 2. TV 2 EURO 2012: Danmark-Portugal 1.758.000 78 3. TV 2 EM-studiet: Forgæves dansk comeback 1.264.000 55 4. DR1 EURO 2012: Holland-Tyskland 1.102.000 48 5. DR1 EURO 2012: Ukraine-Sverige 955.000 44 6. TV 2 EURO 2012: Sverige-England 864.000 40 7. TV 2 EURO 2012: Polen-Rusland 862.000 41 8. DR1 Bonderøven 780.000 42 9. TV 2 EURO 2012: Frankrig-England 768.000 50 10. DR1 EURO 2012: Spanien-Irland 754.000 36 11. TV 2 EM-studiet: Uafgjort i giganternes kamp 686.000 38 12. DR1 EURO 2012: Ukraine-Frankrig 600.000 33 13. DR1 Undercover chef 569.000 28 14. TV 2 EURO 2012: Italien-Kroatien 514.000 38 15. DR1 EURO 2012: Efter kampen (gns.) 513.000 32 16. DR1 EURO 2012: Grækenland-Tjekkiet 504.000 36 17. TV 2 Stor, større - megafamilier (gns. af to) 464.000 23 18. TV 2 EM-studiet: Sverige færdig efter EM ... 436.000 29 19. TV 2 LørdagsSporten 416.000 27 20. TV 2 EM-studiet: Overraskelse i den dan... 411.000 18

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 24 2012 (til 17. juni) TV 2 59,8 51,5 Viasat 18,1 22,9 SBS TV 15,1 17,4 Discovery / TLC 4,6 4,1 TV 2 SPORT 0,7 2,2 MTV 0,8 0,7 Canal9 1,0 1,4

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 833.000 40 min. DR Update 534.000 19 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 24 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 16,2 46 TV2 ØST 15,6 40 TV2/NORD 12,5 30 TV SYD 12,4 34 TV 2 | ØSTJYLLAND 12,1 34 TV 2/FYN 11,5 31 TV 2/ Lorry 8,6 25

 

 

Billede {0} af {1}