Tv-seningen uge 24: EM-fodbold hitter uden dansk deltagelse

16. juni 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

Otte af de ti mest sete programmer på 21-50-hitlisten er sportsudsendelser - anmelderros til TV 2s EM-dækning.

Morten Ankerdal er TV 2s vært i "EM-studiet", der i sidste uge blev sendt i forskellige versioner op til fire gange dagligt.

Ugent tv-hitlister domineres i sjælden grad af sport, og 21-50-hitlisten blandt de 21-50-årige indeholder f.eks. otte sportsudsendelser på de ti første pladser - alle fra TV 2: Seks EM-kampe, et "EM-studiet"-program samt afslutningen på motorløbet Le Mans.

TV 2s EM-dækning har også været udsat for anmelderes skarpe øje, og i Politi-ken skrev tv-anmelder Henrik Palle bl.a., at "indtil videre klarer TV 2 dækningen EMinent":

"En af de faktorer, der spiller en stor rolle for, om fjernsynets afvikling af sådan et boldcirkus lykkes eller ej, er optaktsud-sendelserne, valget af vært og eksperter i studiet. (...) I forbindelse med denne turnering har TV 2 samlet et ret godt hold til at analysere begivenhedernes gang før, efter og under. I studiet har man en stærk trio bestående af værten Morten Ankerdal, den tidligere landsholdsangriber Flemming Poulsen og Troels Bech, nuvæ-rende træner i Esbjerg.

Ankerdal er en god studievært, som er til stede uden at dominere. Han forstår at stille de rigtige spørgsmål, så medværterne kan få luftet deres kompetence uden at fremstå som docerende og alt for nørdede. Det er ikke nogen ringe kunst. Samtidig fornemmer man en smittende glæde ved spillet, så man som seer rent faktisk får lyst til at se kampene. Analyserne er begavede – og kun en anelse indforståede. Men var de ikke det, ville de fleste nok stå af. For i lige netop den tv-disciplin, der hedder analyser af sportsbegivenheder, drejer det sig ikke om at få alle med. Det er for de interesserede. Alle er naturligvis velkomne. Men der forudsættes et vist baggrundskendskab", skrev Henrik Palle i avisen om "EM-studiet".

EM-fodbolden gav både TV 2 og TV 2 Zulu en god uge, men også TV 2 NEWS strålede og satte rekord i antallet af seere på ugebasis (for første gang over 1,3 mio.) og på gennemsnitlig daglig basis.

Også TV 2 SPORT havde en superuge, og det skyldtes kanalens timelange dækning af motorløbet Le Mans, der sluttede med dansk triumf of ottende sejr til Tom Kristensen.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 24 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EURO 2008: Holland-Italien 385.000 46 2. TV 2 EURO 2008: Grækenland-Sverige 369.000 44 3. TV 2 EURO 2008: Holland-Frankrig 357.000 43 4. DR1 Rejseholdet 324.000 39 5. TV 2 EURO 2008: Tyrkiet-Tjekkiet 316.000 35 6. DR1 Kontant 315.000 34 7. TV 2 EURO 2008: Schweiz-Tyrkiet 297.000 36 8. TV 2 EURO 2008: Østrig-Polen 276.000 35 9. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Dødspulje ... 243.000 34 10. TV 2 Le Mans - afgørelsens timer, direkte 229.000 56 11. DR1 21 Søndag 220.000 23 12. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 215.000 32 12. DR1 Horisont 215.000 24 14. DR1 Hokus Krokus 209.000 32 15. DR1 Hammerslag i Sønderjylland 204.000 32 16. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Tjekkiet i ... 203.000 25 16. DR1 Penge 203.000 23 18. DR1 Hit med sangen 202.000 29 19. TV 2 EURO 2008: Italien-Rumænien 199.000 44 20. TV 2 EURO 2008: Sverige-Spanien 196.000 47

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Regionalprogram 19.30 - uge 24 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 03 min 33 5 t 53 min 32 TV 2 Zulu 0 t 38 min 3 0 t 47 min 4 TV 2 Charlie 0 t 29 min 3 0 t 17 min 2 TV 2 FILM 0 t 11 min 1 0 t 17 min 2 TV 2 NEWS 0 t 21 min 2 0 t 21 min 2 DR1 4 t 12 min 23 3 t 23 min 18 DR2 0 t 45 min 4 0 t 35 min 3 DR Update 0 t 01 min 0 0 t 02 min 0 TV3 0 t 54 min 5 1 t 16 min 7 TV3+ 0 t 32 min 3 0 t 46 min 4 Kanal 4 0 t 18 min 2 0 t 28 min 3 Kanal 5 0 t 29 min 3 0 t 44 min 4 SBS Net 0 t 08 min 1 0 t 11 min 1 Discovery 0 t 14 min 1 0 t 21 min 2 TV 2 SPORT 0 t 22 min 2 0 t 30 min 3 Eurosport 0 t 08 min 1 0 t 08 min 1 Andre 2 t 50 min 15 2 t 44 min 15 I alt 18 t 35 min 100 18 t 26 min 100 Ugens tv-sening 9. juni - 15. juni 2008

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 24 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 20.15 652.000 43 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 / 18.50 / 20.00 621.000 45 3. DR1 TV AVISEN 21.00 614.000 32 4. TV 2 NYHEDERNE 22.45 og FINANS 509.000 38 5. DR1 TV AVISEN 18.30 478.000 42 6. DR1 SportNyt 18.55 / 21.40 / 21.50 449.000 25 7. TV 2 Regionale nyheder 23.00 439.000 37 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 431.000 47 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 426.000 45 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 383.000 45 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 344.000 33 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 167.000 66 13. DR2 NYHEDERNE 07.00-10.00 162.000 66 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 126.000 34 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 125.000 33 16. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 121.000 33 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 104.000 37 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 99.000 43 19. TV 2 Regionale nyheder 12.10 92.000 45 20. DR2 Deadline 22.30 90.000 6 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 14.05 84.000 31 22. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 78.000 30 23. DR1 DR Update 15.00 63.000 21 24. DR2 Deadline 17.00 62.000 13 25. DR2 DR2 Udland 19.30 59.000 4 26. DR1 DR Update 12.00 48.000 18

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 24 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EURO 2008: Holland-Italien 885.000 46 2. TV 2 EURO 2008: Holland-Frankrig 863.000 44 3. TV 2 EURO 2008: Grækenland-Sverige 822.000 43 4. DR1 Rejseholdet 812.000 41 5. DR1 Kontant 800.000 39 6. DR1 Hammerslag i Sønderjylland 724.000 42 7. TV 2 EURO 2008: Tyrkiet-Tjekkiet 717.000 35 8. DR1 Søren Ryge præsenterer 679.000 39 9. TV 2 EURO 2008: Schweiz-Tyrkiet 673.000 36 10. DR1 21 Søndag 663.000 29 11. TV 2 EURO 2008: Østrig-Polen 637.000 35 12. DR1 Hokus Krokus 635.000 39 13. DR1 Penge 627.000 32 14. DR1 Hit med sangen 604.000 34 15. DR1 De store bjørne 597.000 32 16. DR1 Når storken svigter - 5 år senere 583.000 34 17. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 580.000 37 18. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Dødspulje ... 550.000 34 19. TV 2 EURO 2008: Sverige-Spanien 539.000 44 20. TV 2 EURO 2008: Italien-Rumænien 527.000 42

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 24 2008 (til 15. juni) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 62,4 59,8 Viasat 17,3 20,4 SBS TV 12,3 13,8 Discovery 2,9 3,4 TV 2 SPORT 4,3 1,8 MTV 0,8 0,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.312.000 558.000 DR Update 331.000 104.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 21,9 64 TV 2 ØST 15,5 48 TV 2/FYN 15,4 44 TV 2 | ØSTJYLLAND 15,0 43 TV 2 NORD 14,8 47 TV 2 SYD 13,0 42 TV2/Lorry 10,7 33

Billede {0} af {1}