Flere TV 2-kanaler hentede i sidste uge meget høje seerandele og fik deres bedste uge i 2012.
Mikkel Hansen og AG København vandt i sidste uge det danske mesterskab i håndbold for andet år i træk.
Uge 22 blev en god uge for TV 2-familien, hvor flere af koncernens kanaler fik årets bedste uge målt på seerandele. Det gjaldt TV 2 NEWS og TV 2 Zulu, ligesom TV 2 Charlie kunne glæde sig over flot seertilslutning til krimisommeren.
På TV 2s hovedkanal var der bl.a. bemærkelsesværdige seertal til DM-finalerne i herrehåndbold, hvor 577.000 seere fulgte det første opgør mellem Bjerringbro-Silkeborg og AG København.
Det er det højeste seertal til en kamp i de hjemlige ligaer siden maj 2006, hvor 608.000 så den anden DM-finale mellem Kolding IF og GOG. Også den anden DM-finale havde mange seere - nemlig 553.000 - selv om spændingen om den samlede vinder var stærkt begrænset.
Testkampen i fodbold mellem Danmark og Australien havde 547.000 seere lørdag eftermiddag. Uden at imponere var det dog tre gange flere seere end de 167.000, som på TV3 så den foregående lørdags landskamp mod den mere attraktive modstander Brasilien. Endelig havde TV 2 høj seertilslutning til søndagens go'e film uden afbrydelser, "The Joneses".
Fra det interview, som TV 2-vært Johannes Langkilde gennemførte med Hillary Clinton, og som TV 2 NEWS sendte direkte. (Foto: Morten Brandstrup / TV 2)
Årets højeste share til NEWS
Uge 22 var en rigtigt god uge for TV 2 NEWS, som med 3,9 procent fik årets højeste share.
Det skyldtes høj dækning med over 800.000 forskellige seere på fem af ugens dage kombineret med højere seertid på nogle dage end sædvanligt, bl.a. onsdag pga. Folketingets afslutningsdebat og torsdag, hvor USA's udenrigsminister Hillary Clinton besøgte Danmark og blev fulgt tæt på TV 2 NEWS.
Stephen Lang som Taylor og Jason O'Mara som Jim i den amerikanske sci-fi adventureserie "Terra Nova", som fik en flot start på TV 2 Zulu.
Bedste uge til Zulu siden comedy-ugen i september 2011
Også TV 2 Zulu kan glæde sig over en fin uge med den højeste kommercielle share blandt de 15-40-årige siden kanalens store comedy-uge i september 2011.
Den flotte Zulu-uge kan bl.a. tilskrives den nye og ambitiøse Spielberg-serie "Terra Nova", som TV 2 Zulu indledte med to afsnit lørdag aften.
Ud over "Terra Nova"s succes havde TV 2 Zulu også sin bedste tirsdag siden comedyugen i 2011 båret af programmer med rene Zulu-profiler samt årets næstbedste søndag med "Lie to Me" i ZuluBoxen.
Superstart på krimisommeren
Charlie havde i sidste uge en forrygende start på krimisommeren med en kommerciel seerandel på 14,9 procent blandt danskere over 50 år.
Denne seerandel ligger hele 3,8 procentpoint over sidste års krimisommer-start. Mest populære er "En sag for Frost" og #Fornyet mistanke", men også den nye tyske serie "Han, hun og en forbrydelse" er kommet godt i gang trods nogle dage med lidt lavere rating.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.
Top 20 - 21-50 år - uge 22 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
The Joneses
363.000
34
2.
TV 2
Razzia - SKAT rykker ud
293.000
30
3.
DR1
Rejseholdet
276.000
30
4.
DR1
13 snart 30
248.000
29
5.
DR1
Kontant
245.000
24
6.
DR1
Bonderøven
243.000
29
7.
TV 2
Station 2 Patrulje: Indbrudsgruppen
243.000
29
8.
TV 2
Hvem vil være millionær?
234.000
30
9.
DR1
Spise med Price
227.000
30
10.
TV 2
Jesper i de voksnes rækker
224.000
26
10.
TV 2
Lie to Me
224.000
24
10.
TV 2
Ingen kære mor - alene i Himalaya
224.000
23
13.
DR1
Undercover chef
218.000
24
14.
TV 2
Station 2 Special: Dødens detektiver
211.000
22
15.
DR1
21 Søndag
208.000
19
16.
TV 2
Fodbold: Danmark-Australien
206.000
51
17.
TV 2
SuperMatchen: DM-finale: AGK-BSV
194.000
26
18.
DR1
Penge
186.000
19
19.
TV 2
Danmark ifølge Bubber
183.000
25
20.
DR1
Søren Ryge direkte
168.000
20
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 28. maj - 3. juni 2012
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
5 t 00 min
24
4 t 47 min
22
TV 2 Zulu
0 t 42 min
3
1 t 09 min
5
TV 2 Charlie
1 t 04 min
5
0 t 35 min
3
TV 2 FILM
0 t 10 min
1
0 t 13 min
1
TV 2 NEWS
0 t 49 min
4
0 t 42 min
3
DR1
3 t 33 min
17
2 t 42 min
13
DR2
0 t 50 min
4
0 t 40 min
3
DR Update
0 t 10 min
1
0 t 08 min
1
DR HD
0 t 18 min
1
0 t 23 min
2
DR K
0 t 17 min
1
0 t 15 min
1
DR Ramasjang
0 t 28 min
2
0 t 17 min
1
TV3
0 t 58 min
5
1 t 27 min
7
TV3+
0 t 38 min
3
1 t 00 min
5
TV3 PULS
0 t 20 min
2
0 t 30 min
3
Kanal 4
0 t 25 min
2
0 t 36 min
3
Kanal 5
0 t 53 min
4
1 t 16 min
6
6'eren
0 t 19 min
1
0 t 25 min
2
Discovery
0 t 13 min
1
0 t 18 min
1
TLC
0 t 10 min
1
0 t 15 min
1
TV 2 SPORT
0 t 12 min
1
0 t 11 min
1
Regional-tv
0 t 07 min
1
0 t 04 min
0
Eurosport
0 t 18 min
1
0 t 13 min
1
Canal9
0 t 07 min
1
0 t 10 min
1
Andre
3 t 05 min
15
3 t 04 min
14
I alt
21 t 06 min
100
21 t 18 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 22 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
TV AVISEN 21.00
660.000
32
2.
TV 2
Regionalprogram 19.30
592.000
38
3.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
581.000
42
4.
TV 2
NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN
563.000
29
5.
DR1
Sporten 18.55 / 21.10 / 21.50
534.000
27
6.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
454.000
25
7.
DR1
TV AVISEN 18.30
352.000
30
8.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
327.000
37
9.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
312.000
37
10.
TV 2
NYHEDERNE 18.00 og FINANS
312.000
37
11.
TV 2
VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18)
272.000
20
12.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
204.000
63
13.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-10.00
186.000
58
14.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
119.000
36
15.
TV 2
NYHEDERNE 12.00 og FINANS
113.000
22
16.
TV 2
Regionale nyheder 16.10
106.000
21
16.
TV 2
SportsNYHEDERNE 16.05
105.000
21
18.
DR2
Deadline 22.30
103.000
6
19.
TV 2
NYHEDERNE 16.00
96.000
19
20.
DR2
Deadline 17.00
50.000
8
21.
DR1
DR Update 12.00
36.000
10
22.
DR1
DR Update 15.00
33.000
8
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 22 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Kontant
813.000
36
2.
DR1
Rejseholdet
760.000
37
3.
TV 2
Hvem vil være millionær?
720.000
38
4.
DR1
21 Søndag
695.000
30
5.
DR1
Bonderøven
688.000
36
6.
DR1
Undercover chef
623.000
30
7.
TV 2
The Joneses
606.000
27
8.
TV 2
Razzia - SKAT rykker ud
589.000
27
9.
DR1
Søren Ryge direkte
587.000
27
10.
DR1
Spise med Price
577.000
29
10.
TV 2
SuperMatchen: DM-finale: BSV-AGK
577.000
27
12.
DR1
Penge
565.000
25
13.
TV 2
SuperMatchen: DM-finale: AGK-BSV
553.000
28
14.
TV 2
Fodbold: Danmark-Australien
547.000
48
14.
TV 2
Station 2 Patrulje: Indbrudsgruppen
547.000
26
16.
TV 2
Hvem vil være millionær? Lørdags...
546.000
31
17.
TV 2
Station 2 Special: Dødens detektiver
526.000
24
18.
DR1
13 snart 30
518.000
27
19.
TV 2
LørdagsSporten
509.000
33
20.
TV 2
Ingen kære mor - alene i Himalaya
503.000
23
De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 22
2012 (til 3. juni)
TV 2
53,4
50,9
Viasat
21,7
23,2
SBS TV
17,6
17,5
Discovery / TLC
4,0
4,1
TV 2 SPORT
1,4
2,3
MTV
0,8
0,7
Canal9
1,2
1,4
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
839.000
44 min.
DR Update
485.000
15 min.
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 22
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
19,0
52
TV/MIDT-VEST
18,5
57
TV2/NORD
14,8
44
TV SYD
13,4
41
TV 2 | ØSTJYLLAND
13,1
41
TV 2/FYN
12,7
40
TV 2/ Lorry
9,1
27