Tv-seningen uge 22: God uge for TV 2-kanalerne

05. juni 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

Flere TV 2-kanaler hentede i sidste uge meget høje seerandele og fik deres bedste uge i 2012.

Mikkel Hansen og AG København vandt i sidste uge det danske mesterskab i håndbold for andet år i træk.


Uge 22 blev en god uge for TV 2-familien, hvor flere af koncernens kanaler fik årets bedste uge målt på seerandele. Det gjaldt TV 2 NEWS og TV 2 Zulu, ligesom TV 2 Charlie kunne glæde sig over flot seertilslutning til krimisommeren.

På TV 2s hovedkanal var der bl.a. bemærkelsesværdige seertal til DM-finalerne i herrehåndbold, hvor 577.000 seere fulgte det første opgør mellem Bjerringbro-Silkeborg og AG København.

Det er det højeste seertal til en kamp i de hjemlige ligaer siden maj 2006, hvor 608.000 så den anden DM-finale mellem Kolding IF og GOG. Også den anden DM-finale havde mange seere - nemlig 553.000 - selv om spændingen om den samlede vinder var stærkt begrænset.

Testkampen i fodbold mellem Danmark og Australien havde 547.000 seere lørdag eftermiddag. Uden at imponere var det dog tre gange flere seere end de 167.000, som på TV3 så den foregående lørdags landskamp mod den mere attraktive modstander Brasilien. Endelig havde TV 2 høj seertilslutning til søndagens go'e film uden afbrydelser, "The Joneses".

Fra det interview, som TV 2-vært Johannes Langkilde gennemførte med Hillary Clinton, og som TV 2 NEWS sendte direkte. (Foto: Morten Brandstrup / TV 2)


Årets højeste share til NEWS
Uge 22 var en rigtigt god uge for TV 2 NEWS, som med 3,9 procent fik årets højeste share.

Det skyldtes høj dækning med over 800.000 forskellige seere på fem af ugens dage kombineret med højere seertid på nogle dage end sædvanligt, bl.a. onsdag pga. Folketingets afslutningsdebat og torsdag, hvor USA's udenrigsminister Hillary Clinton besøgte Danmark og blev fulgt tæt på TV 2 NEWS.

Stephen Lang som Taylor og Jason O'Mara som Jim i den amerikanske sci-fi adventureserie "Terra Nova", som fik en flot start på TV 2 Zulu.


Bedste uge til Zulu siden comedy-ugen i september 2011
Også TV 2 Zulu kan glæde sig over en fin uge med den højeste kommercielle share blandt de 15-40-årige siden kanalens store comedy-uge i september 2011.

Den flotte Zulu-uge kan bl.a. tilskrives den nye og ambitiøse Spielberg-serie "Terra Nova", som TV 2 Zulu indledte med to afsnit lørdag aften.

Ud over "Terra Nova"s succes havde TV 2 Zulu også sin bedste tirsdag siden comedyugen i 2011 båret af programmer med rene Zulu-profiler samt årets næstbedste søndag med "Lie to Me" i ZuluBoxen.

Superstart på krimisommeren
Charlie havde i sidste uge en forrygende start på krimisommeren med en kommerciel seerandel på 14,9 procent blandt danskere over 50 år.

Denne seerandel ligger hele 3,8 procentpoint over sidste års krimisommer-start. Mest populære er "En sag for Frost" og #Fornyet mistanke", men også den nye tyske serie "Han, hun og en forbrydelse" er kommet godt i gang trods nogle dage med lidt lavere rating.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 22 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 The Joneses 363.000 34 2. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 293.000 30 3. DR1 Rejseholdet 276.000 30 4. DR1 13 snart 30 248.000 29 5. DR1 Kontant 245.000 24 6. DR1 Bonderøven 243.000 29 7. TV 2 Station 2 Patrulje: Indbrudsgruppen 243.000 29 8. TV 2 Hvem vil være millionær? 234.000 30 9. DR1 Spise med Price 227.000 30 10. TV 2 Jesper i de voksnes rækker 224.000 26 10. TV 2 Lie to Me 224.000 24 10. TV 2 Ingen kære mor - alene i Himalaya 224.000 23 13. DR1 Undercover chef 218.000 24 14. TV 2 Station 2 Special: Dødens detektiver 211.000 22 15. DR1 21 Søndag 208.000 19 16. TV 2 Fodbold: Danmark-Australien 206.000 51 17. TV 2 SuperMatchen: DM-finale: AGK-BSV 194.000 26 18. DR1 Penge 186.000 19 19. TV 2 Danmark ifølge Bubber 183.000 25 20. DR1 Søren Ryge direkte 168.000 20

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 28. maj - 3. juni 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 00 min 24 4 t 47 min 22 TV 2 Zulu 0 t 42 min 3 1 t 09 min 5 TV 2 Charlie 1 t 04 min 5 0 t 35 min 3 TV 2 FILM 0 t 10 min 1 0 t 13 min 1 TV 2 NEWS 0 t 49 min 4 0 t 42 min 3 DR1 3 t 33 min 17 2 t 42 min 13 DR2 0 t 50 min 4 0 t 40 min 3 DR Update 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 18 min 1 0 t 23 min 2 DR K 0 t 17 min 1 0 t 15 min 1 DR Ramasjang 0 t 28 min 2 0 t 17 min 1 TV3 0 t 58 min 5 1 t 27 min 7 TV3+ 0 t 38 min 3 1 t 00 min 5 TV3 PULS 0 t 20 min 2 0 t 30 min 3 Kanal 4 0 t 25 min 2 0 t 36 min 3 Kanal 5 0 t 53 min 4 1 t 16 min 6 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 18 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 15 min 1 TV 2 SPORT 0 t 12 min 1 0 t 11 min 1 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 18 min 1 0 t 13 min 1 Canal9 0 t 07 min 1 0 t 10 min 1 Andre 3 t 05 min 15 3 t 04 min 14 I alt 21 t 06 min 100 21 t 18 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 22 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 660.000 32 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 592.000 38 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 581.000 42 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 563.000 29 5. DR1 Sporten 18.55 / 21.10 / 21.50 534.000 27 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 454.000 25 7. DR1 TV AVISEN 18.30 352.000 30 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 327.000 37 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 312.000 37 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 312.000 37 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 272.000 20 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 204.000 63 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 186.000 58 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 119.000 36 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 113.000 22 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 106.000 21 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 105.000 21 18. DR2 Deadline 22.30 103.000 6 19. TV 2 NYHEDERNE 16.00 96.000 19 20. DR2 Deadline 17.00 50.000 8 21. DR1 DR Update 12.00 36.000 10 22. DR1 DR Update 15.00 33.000 8

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 22 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Kontant 813.000 36 2. DR1 Rejseholdet 760.000 37 3. TV 2 Hvem vil være millionær? 720.000 38 4. DR1 21 Søndag 695.000 30 5. DR1 Bonderøven 688.000 36 6. DR1 Undercover chef 623.000 30 7. TV 2 The Joneses 606.000 27 8. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 589.000 27 9. DR1 Søren Ryge direkte 587.000 27 10. DR1 Spise med Price 577.000 29 10. TV 2 SuperMatchen: DM-finale: BSV-AGK 577.000 27 12. DR1 Penge 565.000 25 13. TV 2 SuperMatchen: DM-finale: AGK-BSV 553.000 28 14. TV 2 Fodbold: Danmark-Australien 547.000 48 14. TV 2 Station 2 Patrulje: Indbrudsgruppen 547.000 26 16. TV 2 Hvem vil være millionær? Lørdags... 546.000 31 17. TV 2 Station 2 Special: Dødens detektiver 526.000 24 18. DR1 13 snart 30 518.000 27 19. TV 2 LørdagsSporten 509.000 33 20. TV 2 Ingen kære mor - alene i Himalaya 503.000 23

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 22 2012 (til 3. juni) TV 2 53,4 50,9 Viasat 21,7 23,2 SBS TV 17,6 17,5 Discovery / TLC 4,0 4,1 TV 2 SPORT 1,4 2,3 MTV 0,8 0,7 Canal9 1,2 1,4

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 839.000 44 min. DR Update 485.000 15 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 22 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 19,0 52 TV/MIDT-VEST 18,5 57 TV2/NORD 14,8 44 TV SYD 13,4 41 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,1 41 TV 2/FYN 12,7 40 TV 2/ Lorry 9,1 27

 

 

Billede {0} af {1}