Tv-seningen uge 16: Bedste uge for TV 2 NEWS

24. april 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Bomberne ved Boston Marathon og den efterfølgende menneskejagt gav rekordhøj nyhedssening på NEWS, som var landets fjerdestørste kanal i sidste uge.

Danskerne fulgte tæt med i dækningen af terrorbomberne ved Boston Marathon. (Foto: Reuters / Scanpix)

Uge 16 var en uge med store nyhedsbegivenheder, og det satte afgørende præg på danskernes tv-sening. Ugen med terror og intens menneskejagt i Boston blev den største nogensinde for TV 2 NEWS, som stod for 5,2 procent af danskernes samlede tv-sening.
 
Dermed var NEWS også Danmarks fjerdestørste kanal i sidste uge efter TV 2, DR1 og TV3, men foran TV 2 Charlie, DR2, Kanal 5 og TV3+.
 
Fredag – hvor menneskejagten i Boston var på sit højeste, og hvor byen var i undtagelsestilstand – så hver NEWS-seer med på kanalen i 71 minutter i gennemsnit. Det en den næsthøjeste daglige seertid på kanalen nogensinde.

Læs mere om TV 2 NEWS' rekorduge her.

Siden DR lukkede DR Update (grøn graf), har TV 2 NEWS (rød graf) oplevet stor vækst i seerandel i forhold til 2012. Klik på grafen for at se den i dobbelt størrelse.

Dækning på TV 2 NEWS og DR2
Efter at DR har lukket DR Update og overladt en stor del af nyhedsdækningen til DR2, er TV 2 NEWS vokset markant i seerandel, som det fremgår af grafen ovenfor.

På aviserne blev der lagt mærke til den meget forskellige dækning af Boston-terroren på TV 2 NEWS og DR2, og i Fyens Stiftstidende konstaterede Kasper Løvkvist, at DR2's "Deadline" aldrig nåede med på førstedagen, hvor TV 2 NEWS var i gang med en intens dækning:

"Vi sad trygt i sofaen, da Facebook pludselig eksploderede mandag aften med statusopdateringer om bomber i Boston. En rum tid frygtede vi alle, at 15. april 2013 ville blive en dato med samme undergangsklang som 11. september 2001. Det gjorde de også på det nye DR2 , som bryster sig af at være langt bedre nyhedsgearet end det gamle DR2.

Og mens verdens mest hektiske tv-serie, der foregår i et kontormiljø, amerikanske " The Newsroom", kørte på kanalen med en handling, der mandag efter mandag viser, hvor hurtigt en tv-redaktion skal reagere nu om dage for at være med i ræset, begyndte DR2 da også at lade breaking news-bjælker køre ind over billederne. Bjælkerne annoncerede, at vi ville få alt at vide om bomberne i Boston, når " The Newsroom" var slut.

Der kom ingenting.

I stedet sendte de først et program om pudsige teknologiske dimser og et langt og meget informativt interview med Christine Antorini om skolereformen, inden den stakkels "Deadline"-vært Martin Krasnik forsøgte sig med en intens nyhedsoplæser-mine, mens han en time efter breaking news-bjælken læste et par snublende linjer op om bomberne i Boston - og kaldte eksplosionerne for ekspeditionerne ...

Da havde vi forlængst slået over på TV 2 NEWS. Bye-bye nye DR2. Vi ses igen en dag, når der ingenting sker", skrev Kasper Løvkvist.

Stor ros fra kanalchefen
På TV 2 roste kanalchef Mikkel Hertz, TV 2 NEWS, stationens medarbejdere for en fantastisk indsats i en uge, som begyndte mandag med en gidseltagning på Københavns Politigård, der viste sig at være fingeret, og blev fulgt op med bomberne og menneskejagten i Boston, en kæmpestor eksplosion i Texas, Christiansborg-forlig om SU og kontanthjælp og Margaret Thatchers bisættelse.

"Det har været TV 2, når TV 2 er bedst - i kraft af både handlekraft, vedholdenhed, unikke præstationer og en forbilledlig holdindsats. Tak til alle, der sled og løftede", skrev Mikkel Hertz i en mail til medarbejderne.

Og apropos Margaret Thatchers bisættelse, som blev transmitteret på både DR- og TV 2-kanaler i godt to timer: Her så tilsammen 82.000 danskere med på TV 2 og TV 2 NEWS i gennemsnit under bisættelsen. I samme periode fulgte gennemsnitligt 19.000 seere med på DR2.

Fra "The Heartbreak Kid".

Film uden afbrydelser
Søndag aften var der underholdning i "Pengene på bordet" og filmen "The Heartbreak Kid" på TV 2, og de to programmer placerer sig øverst på top 20-listen blandt de 21-50-årige.

Blandt alle danskere blev komedien "The Heartbreak Kid" set af 495.000. Det var flere seere ved én visning på TV 2 end de tilsammen 353.000 danskere, der tilsammen havde set filmen ved i alt fire tidligere primetime-visninger og fire natlige genudsendelser på Kanal 5.

Samtidig var visningen på TV 2 - som var uden reklameafbrydelser - 25-30 minutter kortere end de tidligere primetime-visninger på Kanal 5. Her har filmen nemlig været cirka 20-25 procent længere end på TV 2 på grund af reklameafbrydelser.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 16 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Pengene på bordet 294.000 32 2. TV 2 The Heartbreak Kid 282.000 31 3. DR1 Rejseholdet 279.000 30 4. DR1 Spise med Price 241.000 31 5. DR1 Det søde liv 240.000 26 6. DR1 I hus til halsen 239.000 29 7. DR1 Rod i familien 231.000 27 8. DR1 21 Søndag 230.000 22 9. DR1 Kontant 225.000 24 10. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 217.000 22 11. TV 2 Klipfiskerne 205.000 33 12. TV 2 Station 2: Kvindelige fængselsbetjente 201.000 22 13. DR1 For godt til at være sandt 199.000 23 14. DR1 U-Turn 198.000 21 15. DR1 Penge 196.000 25 16. TV 2 Hvem vil være millionær? 190.000 27 17. DR1 Auktionshuset 187.000 21 18. TV 2 Station 2 Politirapporten 182.000 19 19. DR1 Bonderøven 174.000 23 20. TV 2 Anna Pihl 173.000 21

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 15. - 21. april 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 11 min 20 3 t 54 min 21 TV 2 Zulu 0 t 27 min 2 0 t 42 min 4 TV 2 Charlie 0 t 49 min 4 0 t 19 min 2 TV 2 FILM 0 t 05 min 0 0 t 06 min 1 TV 2 NEWS 1 t 05 min 5 0 t 53 min 5 DR1 4 t 05 min 20 2 t 47 min 15 DR2 1 t 01 min 5 0 t 43 min 4 DR3 0 t 13 min 1 0 t 17 min 1 DR K 0 t 21 min 2 0 t 17 min 1 DR Ramasjang 0 t 18 min 1 0 t 12 min 1 DR Ultra 0 t 20 min 2 0 t 08 min 1 TV3 1 t 12 min 6 1 t 39 min 9 TV3+ 0 t 36 min 3 0 t 51 min 4 TV3 PULS 0 t 15 min 1 0 t 18 min 2 TV3 Sport 1 0 t 34 min 3 0 t 25 min 2 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Kanal 4 0 t 32 min 3 0 t 44 min 4 Kanal 5 0 t 46 min 4 1 t 00 min 5 6'eren 0 t 21 min 2 0 t 28 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 18 min 2 TLC 0 t 13 min 1 0 t 13 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 04 min 0 VH1 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 04 min 0 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 13 min 1 0 t 14 min 1 Andre 2 t 30 min 12 2 t 03 min 11 I alt 20 t 43 min 100 18 t 54 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 16 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 687.000 31 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 578.000 40 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 546.000 34 4. DR1 Vores vejr 18.55 450.000 32 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 443.000 23 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 435.000 21 7. DR1 TV AVISEN 18.30 411.000 34 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 388.000 22 9. DR1 Sporten 22.20 359.000 20 10. TV 2 NYHEDERNE 18.20 288.000 27 11. TV 2 Regionale nyheder 18.05 287.000 31 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 265.000 29 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.15 261.000 25 14. TV 2 VEJRET (gns. uds. efter kl. 18) 229.000 16 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 187.000 61 16. DR1 TV AVISEN 17.50 185.000 23 17. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 163.000 53 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 113.000 35 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 107.000 35 20. DR2 Deadline 22.30 106.000 8 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 102.000 17 22. TV 2 Regionale nyheder 17.15 94.000 16 23. TV 2 NYHEDERNE 17.00 87.000 15 24. TV 2 Regionale nyheder 12.10 69.000 25 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 32.000 4 26. DR2 DR2 19:00 31.000 2 27. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 20.000 5 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 18.000 6

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 16 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Rejseholdet 918.000 31 2. DR1 21 Søndag 882.000 36 3. DR1 I hus til halsen 773.000 36 4. TV 2 Pengene på bordet 707.000 30 5. DR1 Auktionshuset 697.000 31 6. DR1 U-Turn 688.000 30 7. DR1 Rod i familien 685.000 32 7. DR1 Det søde liv 685.000 30 9. TV 2 Hvem vil være millionær? 667.000 34 10. DR1 Spise med Price 654.000 33 11. DR1 Kontant 651.000 29 12. DR1 For godt til at være sandt 631.000 29 13. DR1 Bonderøven 628.000 31 14. DR1 Fodboldmagasinet 623.000 28 15. DR1 Penge 620.000 30 16. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 582.000 20 17. TV 2 Klipfiskerne 558.000 31 18. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 532.000 23 19. DR1 Downton Abbey III 521.000 29 20. TV 2 Anna Pihl 515.000 23

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 16 2013 (til 21. april) TV 2 47,8 51,7 TV3-kanalerne 26,3 24,5 SBS TV 18,5 16,8 Discovery / TLC 4,3 3,9 Viacom 1,2 1,3 Canal9 1,9 1,9

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 899.000 54 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 16 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 19,6 46 TV 2/FYN 13,5 36 TV/MIDT-VEST 13,4 46 TV SYD 12,8 37 TV2/NORD 11,5 38 TV 2 | ØSTJYLLAND 10,5 33 TV 2/ Lorry 8,6 26

 

 

Billede {0} af {1}