Bomberne ved Boston Marathon og den efterfølgende menneskejagt gav rekordhøj nyhedssening på NEWS, som var landets fjerdestørste kanal i sidste uge.
Uge 16 var en uge med store nyhedsbegivenheder, og det satte afgørende præg på danskernes tv-sening. Ugen med terror og intens menneskejagt i Boston blev den største nogensinde for TV 2 NEWS, som stod for 5,2 procent af danskernes samlede tv-sening.
Dermed var NEWS også Danmarks fjerdestørste kanal i sidste uge efter TV 2, DR1 og TV3, men foran TV 2 Charlie, DR2, Kanal 5 og TV3+.
Fredag – hvor menneskejagten i Boston var på sit højeste, og hvor byen var i undtagelsestilstand – så hver NEWS-seer med på kanalen i 71 minutter i gennemsnit. Det en den næsthøjeste daglige seertid på kanalen nogensinde.
Læs mere om TV 2 NEWS' rekorduge her.
Dækning på TV 2 NEWS og DR2
Efter at DR har lukket DR Update og overladt en stor del af nyhedsdækningen til DR2, er TV 2 NEWS vokset markant i seerandel, som det fremgår af grafen ovenfor.
På aviserne blev der lagt mærke til den meget forskellige dækning af Boston-terroren på TV 2 NEWS og DR2, og i Fyens Stiftstidende konstaterede Kasper Løvkvist, at DR2's "Deadline" aldrig nåede med på førstedagen, hvor TV 2 NEWS var i gang med en intens dækning:
"Vi sad trygt i sofaen, da Facebook pludselig eksploderede mandag aften med statusopdateringer om bomber i Boston. En rum tid frygtede vi alle, at 15. april 2013 ville blive en dato med samme undergangsklang som 11. september 2001. Det gjorde de også på det nye DR2 , som bryster sig af at være langt bedre nyhedsgearet end det gamle DR2.
Og mens verdens mest hektiske tv-serie, der foregår i et kontormiljø, amerikanske " The Newsroom", kørte på kanalen med en handling, der mandag efter mandag viser, hvor hurtigt en tv-redaktion skal reagere nu om dage for at være med i ræset, begyndte DR2 da også at lade breaking news-bjælker køre ind over billederne. Bjælkerne annoncerede, at vi ville få alt at vide om bomberne i Boston, når " The Newsroom" var slut.
Der kom ingenting.
I stedet sendte de først et program om pudsige teknologiske dimser og et langt og meget informativt interview med Christine Antorini om skolereformen, inden den stakkels "Deadline"-vært Martin Krasnik forsøgte sig med en intens nyhedsoplæser-mine, mens han en time efter breaking news-bjælken læste et par snublende linjer op om bomberne i Boston - og kaldte eksplosionerne for ekspeditionerne ...
Da havde vi forlængst slået over på TV 2 NEWS. Bye-bye nye DR2. Vi ses igen en dag, når der ingenting sker", skrev Kasper Løvkvist.
Stor ros fra kanalchefen
På TV 2 roste kanalchef Mikkel Hertz, TV 2 NEWS, stationens medarbejdere for en fantastisk indsats i en uge, som begyndte mandag med en gidseltagning på Københavns Politigård, der viste sig at være fingeret, og blev fulgt op med bomberne og menneskejagten i Boston, en kæmpestor eksplosion i Texas, Christiansborg-forlig om SU og kontanthjælp og Margaret Thatchers bisættelse.
"Det har været TV 2, når TV 2 er bedst - i kraft af både handlekraft, vedholdenhed, unikke præstationer og en forbilledlig holdindsats. Tak til alle, der sled og løftede", skrev Mikkel Hertz i en mail til medarbejderne.
Og apropos Margaret Thatchers bisættelse, som blev transmitteret på både DR- og TV 2-kanaler i godt to timer: Her så tilsammen 82.000 danskere med på TV 2 og TV 2 NEWS i gennemsnit under bisættelsen. I samme periode fulgte gennemsnitligt 19.000 seere med på DR2.
Film uden afbrydelser
Søndag aften var der underholdning i "Pengene på bordet" og filmen "The Heartbreak Kid" på TV 2, og de to programmer placerer sig øverst på top 20-listen blandt de 21-50-årige.
Blandt alle danskere blev komedien "The Heartbreak Kid" set af 495.000. Det var flere seere ved én visning på TV 2 end de tilsammen 353.000 danskere, der tilsammen havde set filmen ved i alt fire tidligere primetime-visninger og fire natlige genudsendelser på Kanal 5.
Samtidig var visningen på TV 2 - som var uden reklameafbrydelser - 25-30 minutter kortere end de tidligere primetime-visninger på Kanal 5. Her har filmen nemlig været cirka 20-25 procent længere end på TV 2 på grund af reklameafbrydelser.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 21-50 år - uge 16 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Pengene på bordet 294.000 32 2. TV 2 The Heartbreak Kid 282.000 31 3. DR1 Rejseholdet 279.000 30 4. DR1 Spise med Price 241.000 31 5. DR1 Det søde liv 240.000 26 6. DR1 I hus til halsen 239.000 29 7. DR1 Rod i familien 231.000 27 8. DR1 21 Søndag 230.000 22 9. DR1 Kontant 225.000 24 10. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 217.000 22 11. TV 2 Klipfiskerne 205.000 33 12. TV 2 Station 2: Kvindelige fængselsbetjente 201.000 22 13. DR1 For godt til at være sandt 199.000 23 14. DR1 U-Turn 198.000 21 15. DR1 Penge 196.000 25 16. TV 2 Hvem vil være millionær? 190.000 27 17. DR1 Auktionshuset 187.000 21 18. TV 2 Station 2 Politirapporten 182.000 19 19. DR1 Bonderøven 174.000 23 20. TV 2 Anna Pihl 173.000 21