Tv-seningen uge 13: "X Factor"-finale i toppen,men på lavere niveau end i 2008

30. marts 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

I 2008 var DR1 største kanal i ugen med "X Factor"-finale.I 2009 fastholdt TV 2 sin førsteplads hos danskerne,selv om "X Factor"-finalen havde mange seere.

Nej, det er ikke fup, at "Den Store Klassefest" har været et godt alternativ til "X Factor" fredag aften. De foreløbig otte programmer har været set af flere end 800.000 danskere i snit.

Der står - naturligvis - "X Factor" i toppen af hitlister-ne i uge 13, som både bød på finale i showet og på koncert på Rådhuspladsen.

Selv om "X Factor" igen fik meget høje seertal, og DR dermed kunne fejre en vellykket sæson, var der dog - for begge program-mers vedkommende - tale om seernedgang i forhold til 2008-sæsonen.

Koncerten på Rådhusplad-sen mellem "X Factor"-finalisterne havde i 2008 1.067.000 seere, mens seertallet i år blev på 752.000.

De to "X Factor"-program-mer på finaleaftenen havde i gennemsnit 2.009.000 seere i år - det var næsten 100.000 mindre end i 2008, hvor tallet var 2.103.000 seere i snit.

Når "X Factor" havde færre seere trods en generelt større tv-sening, skyldtes det især konkurrencen fra "Den Store Klassefest" på TV 2, der i fredags blev set af knap 700.000 danskere.

"Den Store Klassefest" har i det hele taget haft et godt og solidt publikum på cirka 800.000 seere i de foreløbig otte udgaver, og den store seertilslutning til "klassefesten" har haft betydning for seerudviklingen på "X Factor".

I "X Factor"s finaleuge i 2008 var DR1 Danmarks mest sete kanal i kraft af bl.a. "X Factor" med en seerandel på 30 procent mod 28 procent til TV 2. I år har TV 2 fastholdt sin seerandel på 28 procent i finaleugen, mens DR1s andel er faldet til 25 procent blandt alle danskere.

Også i de foregående uger af 2009 har DR1s share været under pres, og TV 2 har øget forspringet til DR.

Når TV 2 klarede sig relativt godt i sidste uge, skyldes det - foruden "Den Store Klassefest" - bl.a. "Alarm 112", der fik årets højeste seertal, "Desperate Housewives", "Dagens mand", "Station 2", "Hvem vil være millionær?", "Klamphuggerne", "Han, hun og haven", "Basta", "Praxis" samt søndagsfilmen "Ni fod under".

Konkurrencen for TV 2 var i sidste uge yderligere skærpet, da lørdagens VM-kvalifikationskamp i fodbold mod Malta blev vist på TV3 PULS. Kampen blev set af 426.000 danskere.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 13 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor - afgørelsen 1.019.000 81 2. DR1 X Factor 819.000 73 3. TV 2 Station 2 522.000 47 4. DR1 The Sentinel 418.000 54 5. TV 2 Desperate Housewives 387.000 35 6. TV 2 Alarm 112 366.000 35 7. TV 2 Dagens mand 360.000 34 8. DR1 Hammerslag 359.000 40 9. TV 2 Hvem vil være millionær? 357.000 34 10. TV 2 Station 2 Efterlyst 356.000 35 11. DR1 X Factor koncert 352.000 43 12. TV 2 Ni fod under 346.000 33 13. TV 2 Han, hun og haven 340.000 34 14. DR1 Mission: Baby 319.000 31 15. TV 2 Klamphuggerne: Forsvindingsnummeret 300.000 33 16. TV 2 Praxis 296.000 28 17. DR1 Miraklet på Hudson-floden 285.000 27 18. TV 2 Basta 262.000 27 19. DR1 21 Søndag 257.000 23 20. DR1 Disney Sjov 255.000 39

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 23. - 29. marts 2009 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 21 min 28 6 t 23 min 28 TV 2 Zulu 0 t 30 min 2 0 t 50 min 4 TV 2 Charlie 0 t 38 min 3 0 t 19 min 1 TV 2 FILM 0 t 14 min 1 0 t 17 min 1 TV 2 NEWS 0 t 31 min 2 0 t 26 min 2 DR1 5 t 42 min 25 5 t 04 min 22 DR2 1 t 07 min 5 0 t 43 min 3 DR Update 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 TV3 1 t 06 min 5 1 t 36 min 7 TV3+ 0 t 30 min 2 0 t 46 min 3 TV3 PULS 0 t 22 min 2 0 t 28 min 2 Kanal 4 0 t 25 min 2 0 t 37 min 3 Kanal 5 0 t 43 min 3 1 t 04 min 5 6'eren 0 t 17 min 1 0 t 24 min 2 Discovery 0 t 17 min 1 0 t 27 min 2 TV 2 SPORT 0 t 16 min 1 0 t 14 min 1 Eurosport 0 t 16 min 1 0 t 07 min 0 Andre 3 t 06 min 16 2 t 51 min 14 I alt 22 t 25 min 100 22 t 40 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 13 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 862.000 36 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 834.000 46 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 833.000 52 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 610.000 32 5. DR1 SportNyt 21.40 / 21.50 591.000 28 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 547.000 31 7. DR1 TV AVISEN 18.30 545.000 40 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 509.000 48 9. TV 2 NYHEDERNE 18.00 483.000 48 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 449.000 47 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 435.000 30 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.35 269.000 17 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 203.000 62 14. TV 2 Regionale nyheder 16.10 180.000 36 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 179.000 59 16. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 175.000 34 16. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 129.000 41 18. DR2 Deadline 22.30 123.000 8 19. TV 2 Regionale nyheder 12.10 120.000 41 20. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 107.000 28 21. DR2 Deadline 17.00 83.000 12 23. DR2 DR2 Udland 74.000 4 24. DR1 DR Update 15.00 65.000 15 24. DR1 DR Update 12.00 50.000 16

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 13 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor - afgørelsen 2.271.000 80 2. DR1 X Factor 1.809.000 64 3. TV 2 Station 2 1.062.000 43 4. DR1 Hammerslag 1.010.000 47 5. TV 2 Hvem vil være millionær? 971.000 40 6. DR1 The Sentinel 846.000 52 7. DR1 21 Søndag 808.000 33 8. TV 2 Klamphuggerne: Forsvindingsnummeret 792.000 37 9. TV 2 Station 2 Efterlyst 754.000 33 10. DR1 X Factor koncert 752.000 35 11. DR1 Kontant 740.000 33 12. TV 2 Han, hun og haven 726.000 33 13. DR1 Sager, der nager 711.000 30 14. TV 2 Den Store Klassefest 696.000 24 15. DR1 Miraklet på Hudson-floden 684.000 28 16. TV 2 Dagens mand 681.000 31 17. DR1 Horisont 679.000 30 18. TV 2 Alarm 112 678.000 30 19. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 646.000 33 20. TV 2 Desperate Housewives 641.000 27

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 13 2009 (til 29. marts) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 58,0 60,7 Viasat 20,6 18,7 SBS TV 15,7 15,1 Discovery 3,2 3,2 TV 2 SPORT 1,7 1,6 MTV 0,7 0,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.355.000 599.000 DR Update 738.000 230.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 13 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 26,7 67 TV2 ØST 22,9 52 TV 2/FYN 20,3 51 TV SYD 19,7 47 TV2/NORD 18,8 49 TV 2 | ØSTJYLLAND 17,1 45 TV 2/ Lorry 13,0 34

Billede {0} af {1}