Tv-seningen uge 11: TV 2-programmer skaber debat

19. marts 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

22 NYHEDERNE, ”Station 2” og TV 2s mobbe-dokumentar skaber debat i medierne og blandt danskerne.

22 NYHEDERNE med Poul Erik Skammelsen bag roret har sat gang i debatten i medierne og blandt danskerne. (Foto: Simon Andersen / TV 2)

Mandag 10. marts lød startskuddet for de nye 22 NYHEDERNE, der med Poul Erik Skammelsen bag roret har udvidet sendetiden for at give plads til mere perspektiv, sammenhæng og baggrund i den sene nyhedsudsendelse. Læs mere her.

22 NYHEDERNE satte i sidste uge blandt andet fokus på de såkaldte enkeltmandsprojekter og manglende indberetninger af magtanvendelser på danske institutioner. Indslaget afstedkom en massiv debat blandt danskerne og i medierne. Også TV 2s journalister, Lasse Ravnø og Kaare Gotfredsen, deltog i debatten, og de svarede på spørgsmål og kommentarer fra seerne efter 22 NYHEDERNE. 

Nyhedsudsendelsen har samtidig sat fokus på sin tilstedeværelse på social, hvilket har resulteret i debat på både Twitter og Facebook, hvor seerne ivrigt diskuterer videre, selvom den egentlige nyhedsudsendelse er slut. Efter nyhedsudsendelsen mandag aften satte Skammelsen sig desuden til tasterne på TV 2s chat for at svare på spørgsmål fra seerne.

Læs mere om 22 NYHEDERNE på Facebook og Twitter her.

"Station 2" gik i sidste uge tæt på den rumænske indbrudstyv Dumitru, der synes, at livet i de danske fængsler er skønt. Han opfordrer derfor sine kriminelle venner til at komme til Danmark og begå indbrud. (Foto: TV 2)

TV 2s kriminalmagasin ”Station 2”, der torsdag aften gik tæt på den rumænske indbrudstyv Dumitru, skabte også debat i medierne og blandt seerne, der diskuterede og ytrerede deres uforbeholdne mening på både Twitter og Facebook.

Dumitru, der med sine egne ord nyder livet i et dansk fængsel, og som opfordrer sine kriminelle venner til at komme til Danmark og begå indbrud, bragte sindene i kog hos mange af de 635.000 seere, der fulgte med i torsdagens kriminalmagasin.

Det er det næsthøjeste seertal for en klassisk udgave af ”Station 2” siden oktober 2013.

"Mobbet" på TV 2 har skabt debat i medierne, og danskerne diskuterer stadig, hvordan det er muligt at bekæmpe mobning i skolerne. (Foto: Plus Pictures / TV 2)

Debatten om mobning fortsætter
Sidste del af TV 2s dokumentarserie ”Mobbet”, der blev sendt tirsdag aften, fulgte blandt andre 18-årige Nicolai, der igennem hele sin skolegang blev udsat for så massiv mobning, at han til sidst overvejede at tage sit eget liv. Dokumentarseriens første del skabte i forrige uge massiv debat i medierne, og blandt andre BT, Ekstra Bladet og TV 2 NYHEDERNE debatterede mobning og konsekvenserne af at være uden for fællesskabet og ikke høre til.

Efter tirsdagens afsnit fortsatte debatten, og både Ekstra Bladet, Politiken, BT og Ude og Hjemme diskuterede mobning i paneler, ekspertudtalelser og i artikler, der blandt andet kritiserede kommunerne og skolernes indsats i bekæmpelsen af mobning.

En rapport fra DCUM understreger, at mange børn stadig oplever mobning, og den rapport kommenterede undervisningsminister Christina Antorini i sidste uge. Læs mere her.

Også en af ugens hovedpersoner i underholdningsbranchen, den danske Melodi Grand Prix-vinder Basim Moujahid, blev i Politiken spurgt, hvilket tv-program der havde gjort indtryk for nyligt:

- ”Mobbet” på TV 2. Den dokumentarserie, der lige har været. Den gjorde sindssygt stort indtryk på mig. Jeg har aldrig tænkt over, at det kan skade folk så meget. Det er forfærdeligt med den ondskab. Jeg opfordrede mine fans til at følge med.

"EkstraNummer" på CHARLIE var med til at sikre kanalens bedste lørdag i 2014. (Foto: TV 2)

Årets bedste lørdag på CHARLIE
CHARLIE sikrede sig årets bedste lørdag med 153.000 seere til det musikalske underholdningsshow ”EkstraNummer”, der inviterer indenfor til fest, dans og fire almindelige danskere, der dyster om at give et ekstranummer.

Underholdningsshowet blev efterfulgt af genudsendelsen af ”Sommersang i Mariehaven” med 103.000 seere. 

Søndag blev det TV3+ og Kevin Magnussen, der stjal overskrifterne. Søndag morgens Grand Prix-løb fra Melbourne blev i gennemsnit set af 256.000 danskere, da ’Mini Mag’ gjorde sig fortjent til en podieplads i Formel 1. Omkring halvdelen af de danskere, der så tv tidligt søndag morgen, fulgte med i Formel 1 på TV3+.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 11 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor Afgørelsen 918.000 67 2. DR1 X Factor 838.000 65 3. DR1 MGP 2014 424.000 39 4. DR1 21 Søndag 370.000 28 5. TV 2 Station 2 369.000 31 6. TV 2 Operation X: Luksusbiler og skattesnyd 360.000 31 7. DR1 De unge landmænd 354.000 29 8. TV 2 Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed 352.000 30 9. DR1 Bonderøven 349.000 30 10. DR1 The Dilemma 344.000 38 11. DR1 Skattejægerne 326.000 26 12. DR1 Kender du typen? 321.000 29 13. TV 2 Klipfiskerne 320.000 29 14. DR1 Kontant: Plukket af tæppehandlere 317.000 26 15. DR1 Sporløs 316.000 30 16. DR1 Crocodile Dundee i Los Angeles 308.000 35 17. DR1 I hus til halsen II 305.000 27 18. DR1 Fældende beviser 300.000 25 19. TV 2 Pengene på bordet 295.000 22 20. TV 2 Skal, skal ikke? 292.000 25

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 10.-16. marts 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 17 min 21 4 t 25 min 22 TV 2 ZULU 0 t 25 min 2 0 t 35 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 53 min 4 0 t 29 min 2 TV 2 FILM 0 t 05 min 0 0 t 06 min 0 TV 2 NEWS 0 t 51 min 4 0 t 46 min 4 TV 2 FRI 0 t 10 min 1 0 t 09 min 1 DR1 4 t 55 min 24 4 t 19 min 21 DR2 0 t 49 min 4 0 t 41 min 3 DR3 0 t 18 min 1 0 t 25 min 2 DR K 0 t 20 min 2 0 t 16 min 1 DR Ramasjang 0 t 21 min 2 0 t 13 min 1 DR Ultra 0 t 13 min 1 0 t 05 min 0 TV3 1 t 06 min 5 1 t 29 min 7 TV3+ 0 t 49 min 4 1 t 07 min 5 TV3 PULS 0 t 19 min 2 0 t 26 min 2 TV3 Sport 1 0 t 25 min 2 0 t 20 min 2 TV3 Sport 2 0 t 10 min 1 0 t 10 min 1 Kanal 4 0 t 22 min 2 0 t 28 min 2 Kanal 5 0 t 48 min 4 1 t 04 min 5 6'eren 0 t 19 min 2 0 t 25 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 09 min 1 0 t 13 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 11 min 1 MTV 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 04 min 0 0 t 01 min 0 Canal9 0 t 09 min 1 0 t 14 min 1 Canal8 Sport 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Andre 1 t 55 min 9 1 t 38 min 8 I alt 20 t 40 min 100 20 t 29 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 11 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 692.000 34 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 591.000 35 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 572.000 38 4. DR1 Vores vejr 18.55 443.000 32 5. DR1 TV AVISEN 18.30 431.000 34 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 395.000 23 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 387.000 24 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 363.000 34 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 342.000 35 10. DR1 Sporten 22.20 331.000 21 11. TV 2 Regionale nyheder 22.27 329.000 23 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 321.000 33 13. TV 2 Dit forårsvejr 18.25 320.000 29 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 170.000 59 15. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 152.000 49 16. DR1 TV AVISEN 17.50 149.000 19 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 115.000 35 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 109.000 19 19. TV 2 Regionale nyheder 17.15 106.000 19 20. TV 2 NYHEDERNE 17.00 102.000 18 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 88.000 35 22. DR2 Deadline 22.30 82.000 6 23. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 78.000 57 24. TV 2 Regionale nyheder 12.10 54.000 23 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 36.000 5 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 29.000 32 27. DR2 DR2 12:00 - DR2 15:00 16.000 5 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 15.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 11 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor Afgørelsen 1.535.000 64 2. DR1 X Factor 1.467.000 59 3. DR1 MGP 2014 975.000 44 4. DR1 21 Søndag 765.000 34 5. DR1 Kender du typen? 719.000 35 6. DR1 Sporløs 717.000 37 7. DR1 Skattejægerne 695.000 32 8. DR1 I hus til halsen II 688.000 33 9. DR1 Kontant: Plukket af tæppehandlere 674.000 32 10. DR1 Bonderøven 668.000 33 11. DR1 De unge landmænd 646.000 30 12. TV 2 Station 2 635.000 30 13. TV 2 Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed 617.000 30 14. DR1 Crocodile Dundee i Los Angeles 593.000 37 15. DR1 Fældende beviser 581.000 28 16. DR1 Sommer 575.000 25 17. TV 2 Operation X: Luksusbiler og skattesnyd 573.000 28 18. TV 2 Klipfiskerne 558.000 25 19. TV 2 LørdagsSporten 549.000 29 20. DR1 Penge: Grunde af guld 544.000 30

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 11 2014 (til 16. marts) TV 2 50,5 58,1 TV3-kanalerne 27,9 22,0 SBS Discovery Media 18,7 17,5 Viacom 0,7 1,0 C More Entertainment 2,2 1,4

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 730.000 52 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 11 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 16,1 37 TV/MIDT-VEST 15,9 46 TV 2/FYN 13,5 38 TV SYD 13,3 38 TV2/NORD 13,1 39 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,1 38 TV 2/ Lorry 9,6 28

 

 

Billede {0} af {1}