Tv-seningen: Så har Charlie overhalet DR2

17. april 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

"Jarls Quizshow" lukkede flot sæson Charlie og er nu kanalens mest sete egenproduktion.

Anne Karin Broberg, Niels Olsen, Jarl Friis-Mikkelsen, Ann Hjort og Jørgen Olsen i sæsonens sidste udgave af "Jarls Quizshow". (Foto: Per Arnesen / TV 2)


Tre af TV 2 Charlies danske programserier, "Jarls Quizshow", "Stygge Ulf 2" og "Top Charlie", sluttede deres sæson i weekenden. De har alle tre - med flot seertilslutning - været med til at styrke TV 2 Charlie, så kanalen i 2012 nu har overhalet DR2 og p.t. er Danmarks fjerdestørste kanal. Også selv om DR2 i kraft af Titanic-programmer lørdag og søndag faktisk var lidt større end Charlie i sidste uge.

TV 2 Charlie har længe været i hælene på DR2 - som beskrevet her. Nu har Charlie med en seerandel i 2012 på p.t. 4,22 procent overhalet DR2, der foreløbig har en seerandel på 4,20 procent i 2012.

Blandt TV 2 Charlies egenproduktioner har især "Jarls Quizshow" vist rekordvejen. Premieren blev med 289.000 den mest sete egenproduktion nogensinde, og målt over hele sæsonen leverede "Jarls Quizshow" endnu en rekord.

I gennemsnit er sæsonens afsnit set af 202.000 danskere, og det er det højeste seertal for en sæson af en Charlie-serie. Samtidig har programmet ramt præcist i Charlies målgruppe af voksne og ældre seere.

Den næstmest sete sæson af en Charlie-egenproduktion er nu "Talkshowet Meyerheim" fra 2011, hvor det gennemsnitlige seertal var 169.000.

Skuespillerinden Iben Hjejle var den første af "Stjernerne på slottet" til at arrangere en dag med overraskende aktiviteter - og til at fortælle om sit eget liv. (Foto: Henrik Rohde Kloch / TV 2)


Også sketchshowet "Stygge Ulf 2" har med 141.000 seere i snit klaret sig strålende og er nu den femtemest sete sæson af en Charlie-egenproduktion.

Endelig lukkede "Top Charlie" i lørdags sæsonen, som havde 119.000 seere i gennemsnit - den mest sete "Top Charlie"-sæson. 106.000 af disse seere var over 50 år - også rekord for en "Top Charlie"-sæson.

Fine uger til Zulu og NEWS
TV 2 Charlie var ikke alene blandt TV 2s kanaler om at have en flot uge. TV 2 Zulu havde årets næstbedste uge i kraft af bl.a. film og ugens to premiereprogrammer, "Dumt & farligt" og "Tåber på eventyr".

TV 2 NEWS havde i løbet af ugen kontakt med 2.014.000 danskere - det femtehøjeste nogensinde. Kanalens share i sidste uge blev på 3,4 procent, hvilket var årets tredjebedste uge.

Kate Winslet som den smukke overklassekvinde Rose De Witt Bukater og Leonardo DiCaprio som den fattige kunstnerspire Jack Dawson i "Titanic". (Foto: Merie W. Wallace / TV 2)


TV 2 og DR1 dominerer tv-hitlisterne
På tv-hitlisterne herunder er det alene TV 2- og DR1-programmer, der optager pladserne. TV 2 dominerer 21-50-listen med 15 af de 20 pladser - bl.a. med tirsdagens tre premiereprogrammer "Ingen kære mor - alene i Himalaya", "Stjernerne på slottet" og "Eskadrille 722".

DR1 har flest placeringer (11 ud af 20) på tv-hitlisten blandt alle danskere. Ugens topscorere på denne hitliste var i øvrigt to genudsendelser, DR1's "Hammerslag i Thailand" og TV 2s visning af storfilmen "Titanic", der blev sendt i anledning af 100-året for Titanics forlis efter sammenstøddet med et isbjerg.

"Titanic" var også ugens næsthøjest vurderede program på dansk tv med vurderingen 4,5 på en skala fra 1 til 5 - kun overgået af den sjældne vurdering 4,7 til DR1's genudsendelse af thrilleren "Pigen der legede med ilden".

Også en række andre TV 2-programmer fik høje vurderinger: "Station 2 Special" om spritbilisme (4,4), "Eskadrille 722" (4,3), "Operation X" (4,2) og "Stjernerne på slottet" (4,1).

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 15 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 All About Steve 344.000 33 2. TV 2 Titanic 338.000 37 3. TV 2 Stjernerne på slottet 326.000 30 4. DR1 Hammerslag i Thailand 294.000 27 5. TV 2 Mormors bordel 269.000 27 5. TV 2 Razzia - Fødevarestyrelsen rykker ud 269.000 26 7. TV 2 Station 2 Sp.: Spritbilist for 19. gang 266.000 25 8. TV 2 Operation X: Indsamlingsfup for mio. 265.000 31 9. TV 2 Live fra Bremen 251.000 28 10. TV 2 Ingen kære mor - alene i Himalaya 250.000 26 11. DR1 Bonderøven 233.000 25 12. DR1 Penge 228.000 21 13. TV 2 Oldboys 226.000 20 14. TV 2 Lie to Me 225.000 22 15. TV 2 Dagens mand 213.000 20 16. TV 2 Desperate Housewives 208.000 21 17. TV 2 Eskadrille 722 194.000 17 18. TV 2 Den blinde vinkel 184.000 24 19. DR1 Downton Abbey 176.000 17 20. DR1 Søren Ryge - næsten direkte 169.000 18

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 9.-15. april 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 34 min 23 5 t 32 min 22 TV 2 Zulu 0 t 41 min 3 1 t 07 min 5 TV 2 Charlie 1 t 05 min 5 0 t 32 min 2 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 NEWS 0 t 49 min 3 0 t 44 min 3 DR1 3 t 54 min 16 2 t 37 min 11 DR2 1 t 07 min 5 0 t 54 min 4 DR Update 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 21 min 2 0 t 23 min 2 DR K 0 t 19 min 1 0 t 18 min 1 DR Ramasjang 0 t 24 min 2 0 t 13 min 1 TV3 1 t 21 min 6 2 t 07 min 9 TV3+ 0 t 48 min 3 1 t 15 min 5 TV3 PULS 0 t 20 min 1 0 t 29 min 2 Kanal 4 0 t 29 min 2 0 t 42 min 3 Kanal 5 0 t 54 min 4 1 t 17 min 5 6'eren 0 t 32 min 2 0 t 43 min 3 Discovery 0 t 17 min 1 0 t 27 min 2 TLC 0 t 10 min 1 0 t 14 min 1 TV 2 SPORT 0 t 36 min 2 0 t 30 min 2 Regional-tv 0 t 07 min 0 0 t 03 min 0 Eurosport 0 t 06 min 1 0 t 05 min 0 Canal9 0 t 17 min 1 0 t 20 min 1 Andre 3 t 35 min 15 3 t 51 min 16 I alt 24 t 03 min 100 24 t 41 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 15 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 671.000 41 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 661.000 36 2. DR1 TV AVISEN 21.00 661.000 28 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 523.000 25 5. DR1 Sporten 18.55 / 21.50 495.000 23 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 430.000 23 7. DR1 TV AVISEN 18.30 427.000 30 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 342.000 29 9. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 331.000 22 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 327.000 29 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 / 18.35 og FINANS 309.000 27 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 196.000 58 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 189.000 54 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 144.000 25 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 142.000 35 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 141.000 36 17. TV 2 Regionale nyheder 16.10 136.000 25 18. DR2 Deadline 22.30 133.000 8 19. TV 2 NYHEDERNE 16.00 123.000 22 20. DR1 DR Update 15.00 56.000 12 21. DR2 Deadline 17.00 53.000 7 22. DR1 DR Update 12.00 31.000 8

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 15 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Hammerslag i Thailand 906.000 35 2. TV 2 Titanic 845.000 38 3. DR1 21 Søndag 746.000 29 4. DR1 Bonderøven 741.000 33 5. DR1 Penge 724.000 30 6. TV 2 Stjernerne på slottet 715.000 29 7. DR1 Kender du typen? 694.000 34 8. TV 2 Operation X: Indsamlingsfup for mio. 676.000 31 9. DR1 Downton Abbey 664.000 27 10. TV 2 Station 2 Sp.: Spritbilist for 19. gang 624.000 24 11. DR1 Restaurant bag tremmer 608.000 27 12. TV 2 LørdagsSporten 596.000 35 13. TV 2 All About Steve 594.000 25 14. TV 2 Ingen kære mor - alene i Himalaya 589.000 26 15. DR1 Fodboldmagasinet 583.000 24 16. DR1 Cirkusrevyen 2010 576.000 27 17. DR1 Kontant 570.000 23 18. TV 2 Mormors bordel 561.000 24 19. TV 2 Live fra Bremen 539.000 26 20. DR1 Bag Borgen 537.000 23

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 15 2012 (til 15. april) TV 2 48,9 51,7 Viasat 23,8 22,9 SBS TV 17,3 17,3 Discovery / TLC 4,2 4,0 TV 2 SPORT 3,1 2,1 MTV 0,6 0,6 Canal9 2,1 1,4

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 866.000 42 min. DR Update 517.000 15 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 15 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 23,2 55 TV 2/FYN 16,6 37 TV/MIDT-VEST 16,3 50 TV2/NORD 16,0 39 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,3 40 TV SYD 11,3 32 TV 2/ Lorry 11,3 28

 

 

Billede {0} af {1}