TV 2s brand holder fast i fremgangen

15. februar 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

Fra 2009 til 2010 voksede TV 2 brand markant i den store BAV-analyse, og i 2011 udbygger TV 2 sin position som Danmarks stærkeste tv-brand.

Programdirektør Palle Strøm, TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

 
TV 2 fastholder sin placering i den absolutte top, når danskerne i alderen 18-49 år vurderer tv-kanalernes brand. Dermed er det lykkedes for TV 2 at fastholde den klare fremgang for brand’et, som blev sikret i 2010, og som var en følge af fornyelse og mere friskhed i programfladen.
 
Det viser den store årlige analyse af mærker og virksomheder, Brand Asset Valuator (BAV).
 
I 2010 var det især på særpræg, at TV 2 formåede at vokse, og kanalen har kunnet fastholde placeringen, der bl.a. blev skabt af nye programmer som ”Live fra Bremen”, ”Lærkevej”, ”Ultimatum” og ”Natholdet”.
 
- Vores løbende arbejde med at forny TV 2 fortsætter, og i 2012 har vi allerede præsenteret nye faktaprogrammer som ”De bortførte børn”, ”Ung med de gamle” og ”Korrespondenterne” og den nye dramaserie ”Rita”. Sådanne programmer skal være med til at sikre TV 2s fortsatte særpræg, som er noget af det mest udfordrende for en kanal, der er bred, stor og etableret, siger TV 2s programdirektør, Palle Strøm. 

Diagrammet viser ændringen af TV 2-kanalernes brand i kanalernes forskellige målgrupper i BAV-analysen fra 2010 til 2011. Der er fremgang til TV 2 Charlie i målgruppen 50 år+ og til TV 2 FILM (her angivet i målgruppen 18-49 år). TV 2s brand (18-49 år) holder fast i fremgangen, der blev skabt i 2010, og TV 2 Zulu er Danmarks mest vitale tv-kanal. TV 2 NEWS vokser i styrke, men mister på vitalitet. Klik på diagrammet for at se det i en størrelse størrelse.


Styrken af brand’et bliver stadig vigtigere
For Palle Strøm er BAV et af de vigtigste redskaber til at måle danskernes opfattelse af TV 2, og når brand-værdien er vigtig for TV 2, skyldes det bl.a., at den nuværende opfattelse af et brand er med til at sikre høj seerinteresse i de kommende år.
 
- Styrken af mediers brand er vigtigere for hver ny kanal og medieplatform, der dukker op. Her står vi meget stærkt med hele TV 2s kanalportefølje, siger Palle Strøm.
 
TV 2: "Den stabile moderne leder"
BAV karakteriserer TV 2 som ”den stabile moderne leder”. I analysen bliver danskerne bedt om sætte værdier på de enkelte tv-kanaler, og de værdier, som danskerne først og fremmest hæfter på TV 2, er ”følger med tiden”, ”uafhængig”, ”aktiv”, ”ligefrem” og ”modig”.
 
Andre værdier, som tildeles TV 2, er ”stigende i popularitet”, ”en leder”, ”først med det nye”, ”visionær”, ”pålidelig”, ”sjov”, ”bedre end konkurrenterne” og ”socialt ansvarlig”.

- Vores kurs som markedsleder med at gå foran slår klart igennem. Programmer som ”Live fra Bremen”, ”Mormors bordel”, ”BS og basserne”, ”Ingen kære mor”, ”Natholdet” og mange flere er unikke for TV 2. Det er nogle af disse programserier, der - også blandt helt unge - gør TV 2s hovedkanal til den stærkeste tv-kanal i Danmark, siger Palle Strøm.

Dokumentarserien "De bortførte børn" med Janus Nabil Bakrawi som vært er en af nyskabelserne på TV 2s programflade i 2012.


Stærke programbrands
TV 2s programbrands som f.eks. NYHEDERNE, ”Live fra Bremen”, ”Go’ morgen Danmark”, ”Natholdet”, ”Hvem vil være millionær?” og søndagsfilm vurderes generelt højt på vitalitet og styrke.
 
Nyere programmer som ”Live fra Bremen”, ”Natholdet”, ”Toppen af poppen” og ”Dagens mand” har i særdeleshed høj score på særpræg. 
 
 
Om Brand Asset Valuator:
Brand Asset Valuator er en årlig undersøgelse, som udføres af MEC og Bates Y&R. Undersøgelsen måler mærker og virksomheder på flere parametre: Vitalitet (forstået som særpræg og relevans) og styrke (forstået som anseelse og dominans). Vitaliteten udtrykker vækstpotentialet, mens styrken er et udtryk for den historiske styrke.

-------------------------------

Læs også:

Danskerne om Zulu: Trendy og energisk

TV 2 Charlie: Sjæl og varme

TV 2 FILM styrker sit brand for andet år i træk

Danskerne: TV 2 NEWS leverer troværdig og innovativ nyhedsformidling

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}