TV 2 PLAY i fokus på Producenternes Dag

TV 2s indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen til Producenternes Dag på Kvægtorvet i Odense. (Fotos: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Fiktionsserier og relations-tv er blandt de programmer, som fungerer bedst på både lineært tv og streaming. Og disse ’pletskud’ vil TV 2s kanaler have endnu flere af.

Streamingtjenesten TV 2 PLAY og TV 2s arbejde med indhold til de 20-30-årige – Relation25 – var blandt de store emner, da TV 2 torsdag 31. januar gennemførte den årlige Producenternes Dag for de danske tv-producenter.

Og når TV 2 PLAY fyldte en del af dagens program, skyldes det både streamingtjenestens afgørende rolle i TV 2s koncernstrategi frem til 2021, og at TV 2s lineære kanaler allerede er særdeles velfungerende.

- 2018 har været et fantastisk TV 2-år – det bedste siden 2011 på tværs af vores kanaler. Fremgangen skyldes, at I producenter ved, hvad I skal levere til hver af vores kanaler, som står skarpt og har hver deres profil. Og I skal fortsætte med at levere det danske kvalitetsindhold til både tv og streaming hos TV 2, sagde indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen, som dermed understregede vigtigheden af både TV 2s hovedkanal, de fem nichekanaler og TV 2 PLAY.

Foruden det store fokus på TV 2 PLAY bestod Producenternes Dag af fire særlige  sessions med fokus på henholdsvis fakta og dokumentar, underholdning og TV 2 CHARLIE, livsstil og TV 2 FRI samt TV 2 ZULU og TV 2 PLAY.

Lotte Lindegaard, der er kanalchef for TV 2, CHARLIE og FRI, efterspørger flere ’pletskud’, som både fungerer godt på lineært tv og på TV 2 PLAY.

En stærkere primetime, længere sæsoner og færre genudsendelser
TV 2s indholdsstrategi har sat særligt fokus på fire områder: Hovedkanalen, TV 2 PLAY, tv2.dk inkl. apps samt Relation25.

Når det gælder hovedkanalen, har TV 2 helt aktuelt ændret sin super primetime mandag-torsdag til at ligge fra klokken 20.00 og frem til klokken 21.30, hvor den sene nyhedsflade indledes. Det er ingen spareøvelse, understregede Anne Engdal Stig Christensen over for producenterne – og kanalchef Lotte Lindegaard supplerede:

- Vi vil bruge ekstra ressourcer på de to super primetime-programmer mellem 20.00 og 21.30. Vi vil også forlænge vores sæsoner i første og andet halvår og dermed have flere nyproduktioner og færre genudsendelser i den bedste sendetid hen over sommeren, sagde Lotte Lindegaard og fortsatte:

- Vi efterspørger flere ’pletskud’, som både fungerer godt på lineært tv og på TV 2 PLAY. Det er programmer, der stikker ud i mængden og giver et klart løfte. Det er også programmer, som får seerne til at engagere sig i emnet, og som udløser en stærk og klar følelse.

- Når man studerer en PLAY-hitliste, er det en varieret type programmer – herunder danske fiktionsserier, relations- og realityserier fra TV 2 og ZULU, dokumentarer, comedy og underholdning som ’X Factor’ og ’Stormester’ – der ligger i top. Så det giver god mening, når vi knytter både ressourcer og hovedkanalen stærkere sammen med vores streamingtjeneste, sagde Lotte Lindegaard, der også orienterede om hovedkanalens fokusområder og styrkepositioner.

Foruden stor on demand-sening på TV 2 PLAY består næsten halvdelen af PLAY-forbruget af live-sening på TV 2s kanaler. Ud over TV 2 sker denne live-sening i betydelig grad på TV 2 NEWS og i lidt mindre grad på TV 2 SPORT.

Stærkt indhold på TV 2 PLAY i alle årets uger
Centralt i arbejdet med TV 2 PLAY er den såkaldte PLAY52-strategi, der handler om at have attraktive programserier med høje brugertal i alle årets 52 uger. TV 2 PLAY har over 450.000 abonnenter, hvilket svarer til, at én million brugere har adgang til tjenesten.

- Når vi skaber stærke og populære PLAY-tilbud hele året, forbedrer vi mulighederne for at fastholde abonnenterne hos PLAY. Indhold fra TV 2s kanaler udgør langt hovedparten af PLAY-udbuddet, men vi vil også have særligt indhold, der kun ligger på PLAY, sagde Sune Roland, der er chef for TV 2 PLAY Indhold – en ny afdeling på TV 2, der er etableret for at sætte yderligere fokus på TV 2 PLAY.

Blandt de ekstra tilbud på PLAY kan være ”forlængelser” af programmer – altså ekstra programindhold, der udspringer af kendte programmer på TV 2s kanaler. Hos producenterne vil TV 2 også i stigende grad efterspørge unikt indhold til TV 2 PLAY, især inden for fiktion, relation og reality målrettet de mange yngre PLAY-brugere. Hertil kommer blandt andet branded content og udenlandske indkøb.

Sune Roland er chef for TV 2 PLAY Indhold – en ny afdeling på TV 2, der er etableret for at sætte yderligere fokus på TV 2 PLAY.

TV 2 PLAY er også i gang med at udvikle et stærkt nyheds- og aktualitetsunivers på tjenesten.

- Vores mål – og et vigtigt projekt i år – er at skabe Danmarks mest dynamiske nyheds- og aktualitetsunivers på TV 2 PLAY. Og hvis vi gør det rigtigt, når vi udvikler unikt indhold, kan vi skabe stærk, ung public service på TV 2 PLAY, sagde Sune Roland Jensen.

Relation25-arbejde på mange platforme
Indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen understregede, at TV 2s arbejde med at skabe indhold til den unge målgruppe foregår overalt på TV 2s platforme og kanaler.

- Der er igangsat en kæmpestor indsats, som blandt andet involverer hovedkanalen, TV 2 PLAY, TV 2 ZULU, TV 2 SPORT samt nyheds- og aktualitetsområdet, herunder tv2.dk og TV 2 ECHO. Netop ECHO er i kraft af sine journalistiske fortællinger og et anderledes formsprog ved at slå sig fast som et kendt brand blandt de unge, sagde Anne Engdal Stig Christensen.

TV 2 samler hvert år de danske tv-producenter til Producenternes Dag.