TV 2 og TV 2 NEWS er kommet stærkt fra start i valgkampen

TV 2 NEWS stormer frem hos seerne pga. valgdækningen, og nyhederne.tv2.dk sætter rekord. TV 2s partilederrunde ”De ni bud” er foreløbig valgkampens mest sete program.

TV 2s nyhedsdirektør, Michael Dyrby. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)


TV 2, TV 2 NEWS og tv2.dk er kommet stærkt fra start i valgkampen op til folketingsvalget torsdag 15. september.

Efter tre dages valgkamp er TV 2s partilederrunde ”De ni bud”, der blev sendt søndag aften, det hidtil mest sete valgprogram i Danmark. Den energiske og fornyende debat havde fået en ekstra dimension som følge af den overraskende alliance mellem De Radikale og De Konservative, og debatten trak 744.000 seere til skærmen på TV 2 og TV 2 NEWS.

- Vores ambition om at kombinere det bedste fra to kanaler – TV 2 og TV 2 NEWS - er lykkedes til fulde. Vi vil både oplyse og engagere i vores dækning af det vigtigste valg i nyere tid. Vi er først lige begyndt, og der kommer flere fornyelser i valgdækningen fra vores side, så seerne og politikerne kan roligt glæde sig, siger TV 2s nyhedsdirektør, Michael Dyrby.

Den gode vælgertilslutning på TV 2 blev indledt fredag morgen, da det stod klart, at statsminister Lars Løkke Rasmussen ville udskrive valg samme formiddag. I dagtimerne fredag frem til klokken 18.30 var TV 2 og TV 2 NEWS’ valgdækning den klart mest sete.

Valgkampens første ”Topmøde” mellem de to statsministerkandidater - sendt på TV 2 og TV 2 NEWS fredag aften – blev set af 512.000 danskere.

Stor fremgang på NEWS – og rekord på nyhederne.tv2.dk
TV 2 NEWS er den kanal, som mest tydeligt har mærket danskernes interesse for valget. På valgkampens tre første dage har TV 2 NEWS forøget sin andel af tv-seningen med 30 procent i forhold til fredag-søndag i de foregående tre uger – fra 3,8 procent i uge 31-33 til knap fem procent af danskernes tv-sening i de seneste tre dage.

I sidste uge brugte NEWS-seerne i gennemsnit 53 minutter om dagen på at se kanalen – og endnu mere fredag, lørdag og søndag. Uge 34 er dermed ugen med den næsthøjeste NEWS-sening nogensinde – kun overgået af klimatopmødet COP15 i december 2009.

Også på nettet er TV 2s nyheds- og valgdækning blevet godt modtaget. Valgudskrivelsen, et stærkt valgsite, masser af webhenvisninger samt ”Afrika Nu!” gjorde sidste uge til den bedste uge nogensinde for nyhederne.tv2.dk med næsten 900.000 unikke besøgende.