TV 2 og Coop sammen om sund mad

Danskernes sundhed og madvaner er i centrum i et nyt, ambitiøst samarbejde mellem TV 2 og Coop.


Det skal være sjovere at spise sundt.

Med det mål for øje har TV 2 og Coop netop indgået en partnerskabsaftale, hvor Danmarks mest populære tv-kanal og Danmarks største dagligvarevirksomhed med 1200 butikker vil bygge bro mellem sundhed og velsmag for at inspirere til større madglæde i hverdagen.

TV 2 og Coop ønsker at vise, at god og lækker mad ikke kun behøver at være noget, vi spiser i weekenden, men at sunde og velsmagende retter sagtens kan forenes med en travl hverdag. Samtidig er ambitionen med samarbejdet at øge fokus på ernæring og bidrage positivt til danskernes generelle sundhedstilstand. 

Samarbejdet kommer bl.a. til at omfatte forskning i opskriften på et sundere liv, nye varer på hylderne i Coops butikker, dialog med danskerne om mad med mere via digitale platforme og en ambitiøs relancering af TV 2s program ’Go’ appetit’ med kokken Claus Holm, som allerede er kendt af TV 2s seere og brugerne på go.tv2.dk, og ernæringsekspert Christian Bitz som værter. De skal sammen give danskerne inspiration til madglæde og konkrete løsninger til, hvordan hverdagsmåltidet kan blive et sundt samlingspunkt for hele familien.

- I Coop har vi indgået aftalen som led i vores projekt ”Sammen om bedre mad”, hvor vi ønsker at sætte det gode måltid og de gode varer på dagsordenen. Vi tror på, at vi gennem dette partnerskab kan skabe noget, der reelt forandrer og forbedrer danskernes hverdag – ved at give flere lyst til at spise sundere og mere spændende, siger koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg, Coop.

Relevant for danskernes hverdag
For TV 2 handler samarbejdet med Coop også om at sætte sundhed og danskernes livsstil på dagsordenen – ganske som eksempelvis i ’Go’ kur’, en ny dokumentarserie om stress og ’Riget live’, der i en række programmer fra slutningen af september dykker ned i lægernes arbejde med de mest almindelige folkesygdomme på Rigshospitalet i København.    

- Der er ingen tvivl om, at sundhed og madlavning fylder utroligt meget for mange.  Ofte oplever børnefamilierne et dilemma mellem ønsket om at leve sundt og realiteterne i en travl hverdag, og vi vil bl.a. i de nye ’Go’ appetit’-programmer give inspiration til, hvordan de to ting sagtens kan gå hånd i hånd rundt om spisebordet. Jeg er stolt over, at vi sammen med Coop samtidig har ambitionen om at gøre danskerne sundere og sikre ernæring, velsmag og sund mad den opmærksomhed, det fortjener, siger TV 2s kanalchef, Lotte Lindegaard.

Samarbejdet mellem TV 2 og Coop er en såkaldt AFP-aftale (Advertiser Funded Programming) og strækker sig i første omgang over et år. De nye udgaver af ’Go’ appetit’ forventes sendt på TV 2 fra februar 2015.