TV 2 går nye veje med Branded Content

Ifølge TV 2s Head of Branded Content, Jacob Fischer, er der tale om et ambitiøst skridt, der tapper ind i fremtidens måde at arbejde på og åbner døren for gode ideer og dygtige indholdsproducenter. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2 sætter stærk bureauprofil i spidsen for produktionen af annoncørbetalt indhold med en innovativ crowdsourcing-tilgang, der skal sikre tempo, agilitet og ikke mindst kvalitet i det kommercielle indhold.

TV 2 skruer nu yderligere op for forretningsområdet Branded Content, hvor danske virksomheder i stigende grad efterspørger et samarbejde med stærke mediebrands som TV 2. Efter en større fokusering i 2018 løftes området nu med ansættelsen af Pernille Simmelkiær som ansvarlig for produktionen af annoncørbetalt indhold hos TV 2 Branded Content. I 2019 introducerer TV 2 en ny, agil tilgang til arbejdet med det kommercielle indhold, og Simmelkiær skal bl.a. stå i spidsen for en ny open-source-platform, hvor hele produktionsmiljøet inviteres til at producere indhold til alle TV 2s digitale platforme.

- Branded Content er et strategisk vækstområde på TV 2, og vi har en ambition om at blive markedsledere på området i Danmark. Med vores tilbud til annoncørerne skaber vi både redaktionel og kommerciel værdi for alle parter og tilbyder samtidig et stærkt alternativ til det udfordrede bannermarked. Nu går vi nye veje og skaber fremtidens måde at arbejde med Branded Content på i de betydelige skalaer og mængder, vi forventer i de kommende år, siger Flemming Rasmussen, kommerciel direktør på TV 2.

Nytænkning af indholdsproduktionen
Pernille Simmelkiær kommer til TV 2 med tung erfaring og knowhow fra både medie- og reklamebureauer og har gennem de seneste ti år været en del af holdet i PeopleGroup, hvor hun har været direktør for flere selskaber. Pernille har endvidere specialiseret sig inden for kreativ produktion med nye metoder som crowdsourcing, og er anerkendt for sit arbejde inden for området både i Danmark og internationalt. Netop denne nytænkende tilgang vil TV 2 bruge til at sikre tempo, agilitet og kvalitet i det annoncørbetalte indhold, der skal produceres med nye metoder og en ny teknologisk platform.

- Med ansættelsen af Pernille Simmelkiær løfter og videreudvikler vi Branded Content på TV 2. Vi er overbeviste om, at Pernilles mangeårige erfaring fra bureausiden - og ikke mindst erfaringen fra arbejdet med crowdsourcing både nationalt og internationalt - kan løfte TV 2s kommercielle produktionskapacitet og -kvalitet til nye højder. Her tager vi et ambitiøst skridt, hvor vi tapper ind i fremtidens måde at arbejde på, og hvor vi åbner døren for alle de gode ideer og dygtige indholdsproducenter, der findes i markedet, siger Jacob Fischer, Head of Branded Content på TV 2.

Pernille Simmelkiær bliver ansvarlig for produktionen af annoncørbetalt indhold hos TV 2 Branded Content. (Foto: TV 2)

Million-platforme i spil
TV 2 Branded Content producerer bl.a. det annoncørbetalte indhold på både TV 2 PLAY og tv2.dk. TV 2 PLAY har for nylig rundet 1 million brugere, ligesom der dagligt er 1 million brugere på tværs af tv2.dk og TV 2s apps. Her har TV 2 Branded Content i 2018 skabt annoncørbetalt indhold i samarbejde med en lang række brands, herunder bl.a. Nordea, Gjensidige, Telia og Samsung, som TV 2s brugere har taget rigtig godt imod.

- Jeg glæder mig meget til at være med til at fortælle endnu flere gode historier og producere mere indhold til Danmark på TV 2s stærke platforme. Her vil vi invitere freelancere, kreative og både små og store produktionsselskaber til at skabe historiefortællingerne i et unikt samarbejde, hvor den kollektive viden, kreativitet og faglighed møder 30 års journalistisk erfaring på TV 2, siger Pernille Simmelkiær og fortsætter:

- Der er masser af både talent og ufortalte historier derude, som vi nu sætter i spil, og her er både tv2.dk og TV 2 PLAY et fantastisk lærred at udfolde historierne på. Med fælles hjælp og til gavn for annoncørerne kan vi skabe det indhold, der styrker den vigtige brandfortælling, og som differentierer og skaber engagement. Det vil jeg glæde mig til at blive en stor del af, siger Pernille Simmelkiær, der starter hos TV 2 Branded Content fra januar 2019.

Publisher Brand Studio
Hos TV 2 Branded Content er der etableret et såkaldt Publisher Brand Studio, hvor kommercielle redaktører og projektledere fremover skal håndtere arbejdet med freelancere, crowds og produktionsselskaber. Som ansvarlig for produktionen af annoncørbetalt indhold skal Pernille Simmelkiær blandt andet varetage opstart og tilpasning af freelance-platformen, implementere nye arbejdsgange både internt og eksternt og yde rådgivning, sparring og undervisning. Derudover skal Pernille Simmelkiær i samarbejde med de ansvarlige redaktører være med til at sikre høj kvalitet i det annoncørbetalte indhold og bruge sin mangeårige erfaring fra bureauverdenen til konceptudvikling i krydsfeltet mellem storytelling og branding.

Om TV 2 Branded Content
Med Branded Content brander man sig via relevant, engagerende historiefortælling. Branded Content er kommercielt kvalitetsindhold, der leveres i et redaktionelt miljø, hvor det handler om at informere eller underholde en given - og for annoncøren relevant – målgruppe, samt opbygge brandrelationer og loyalitet.

  • Annoncørbetalt indhold til tv2.dk giver partneren mulighed for at være med til at udfolde relevante agendaer og temaer i TV 2s digitale universer samt på egne platforme.
  • Annoncørbetalt indhold til TV 2 PLAY formår med alternative, ofte kortere fortælleformer at udfordre den traditionelle formidling og samtidig sikre, at det udkommer i høj tv-kvalitet på TV 2 PLAY.
  • Annoncørbetalt indhold til TV 2 ECHO giver partneren mulighed for at skabe nærværende og relevante videofortællinger til den yngre målgruppe, distribueret på partnerens egne platforme, TV 2s SoMe platforme, på tv2.dk og på TV 2 PLAY.
  • AFP-partnerskaber giver kommercielle brands muligheden for at blive medafsendere og samarbejdspartnere på kvalitetsindhold via produktionsstøtte.

De fire produktspor kan pakketeres og distribueres på tværs af TV 2s platforme. Der er også mulighed for, at indholdet kan bruges på partnerens egne platforme.